Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Stratocaster Serier


Sortulv

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva med scalloping, fargen, samt klassisk-dillaen og klesstilen hans? :P

Tilfeldigheter alt sammen? :lol:

Tja. Han påstår i hvert fall selv at han begynte å eksperimentere med å skaloppere halsen før han visste at Blackmore også gjorde det. :rolleyes: Han jobbet i ei gitarsjappe som ung og kom over et gammelt strenge-instrument som ikke hadde bånd, men var skaloppert slik at strengene ved å trykke ned i "gropene" i treverket fungerte som bånd. Det ga han ideen om å gjøre det samme med en vanlig gitarhals bare med å la båndene sitte på. Sant? Vel han har sagt det selv... Klassisk-dilla fikk han fra sin mor.... Klesstilen... Vel... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Han påstår i hvert fall selv at han begynte å eksperimentere med å skaloppere halsen før han visste at Blackmore også gjorde det. :rolleyes: Han jobbet i ei gitarsjappe som ung og kom over et gammelt strenge-instrument som ikke hadde bånd, men var skaloppert slik at strengene ved å trykke ned i "gropene" i treverket fungerte som bånd.

Kan godt hende det - lutgitaren min av tysk avstamning har en slik hals (dog med noen veldig lave metallpinner som bånd) og det er ikke unaturlig at han har kommet over en slik en i sin ungdom, men nå sporer vi jo helt av her igjen :P

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt henne det - lutgitaren min av tysk avstamning har en slik hals (dog med noen veldig lave metallpinner som bånd) og det er ikke unaturlig at han har kommet over en slik en i sin ungdom, men nå sporer vi jo helt av her igjen :P

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en USA modell også da ja ? Jeg så de solgte en Mex standard 60'th.

Anniversary modellene skiller seg jo bare ut med alternative farger, eventuelt litt andre pickups og et lite merke på halsen og gravert halsplate. Ellers er det jo ikke noe spesielt med de egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo også litt avhengig av hvor store variasjoner som skal til for at man skal kunne si at gitaren er spesiell?

Jeg har en Am Vintage Hot Rod 62, som etter min mening er ganske spesiell...

Ting som gjør den spesiell:

- Halsen er tykkere (Thick C)

- Gripebrettet er gjort flatere...

- Båndene større (medium jumbo)

- Pickups: Vintage Pickups hvor midtre pickup har motsatt polaritet for støydemping.. ( Reverse Wound/Reverse Polarity )

Hadde en lignende Am Standard Strat før. Selv om de tilsynelatende ser like ut, er dette etter min mening, en helt annen gitar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo også litt avhengig av hvor store variasjoner som skal til for at man skal kunne si at gitaren er spesiell?

Jeg har en Am Vintage Hot Rod 62, som etter min mening er ganske spesiell...

Ting som gjør den spesiell:

- Halsen er tykkere (Thick C)

- Gripebrettet er gjort flatere...

- Båndene større (medium jumbo)

- Pickups: Vintage Pickups hvor midtre pickup har motsatt polaritet for støydemping.. ( Reverse Wound/Reverse Polarity )

Hadde en lignende Am Standard Strat før. Selv om de tilsynelatende ser like ut, er dette etter min mening, en helt annen gitar...

Vel, "spesiell" er jo et løst begrep da. Poenget mitt var vel bare at de Anniv. utgavene som oftest er helt ordinære modeller med "noe pynt" av no' slag. Hva angår din gitar så er den jo "spesiell" i forhold til en standard vintage strat, men modellen er jo serieprodusert over lang tid og de tingene du trekker frem finner man jo igjen på veldig mange andre modeller da.

Gripebrett på 9,5" og medium jumbo er standard på moderne fendere og 95% av alle Strat pickup sett er laget som RW/RP, så jeg vil vel si at halsprofilen på gitaren er det mest spesielle med den.

Poenget mitt er vel egentlig at Strat'er er ganske like, men at man liksom har to "hovedretninger" i form av vintage og modern. Og så er det opp til Fender å lage ulike kryssninger og variasjoner da, noe de jo gjør i det uendelige. Men når det er sagt, så synes jeg ofte to i utgangspunktet nesten like gitarer kan føles helt annerledes å spille på og relativt små forskjeller som : type lakk på halsen, lønn eller rosewood gripebrett, fret størrelse og ikke minst hals/gripebrett profil kan utgjøre veldig store forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Tenkte det kunne være av interesse for også flere enn meg om noen av dere Fender-ekspertene på forumet har lyst til å skrive en liten innføring om Fenders forskjellige Stratocaster-serier?

For vi som ikke har forsket så mye rundt dette enda, kan det virke litt forvirrende med alle disse seriene Fender produserer under Stratocaster fanen, ting som; hva utgjør egentlig forskjellen mellom gitarene i disse seriene?

Etter hva jeg kan finne på Fenders nettside snakker vi her om:

Standard

American Deluxe

Deluxe (6)

American Vintage

American Standard

Highway One™

Classic

Classic Player

Road Worn™

Special Edition

Vintage Hot Rod

Deretter har vi jo diverse signaturmodeller, men de kan vi like greit utelate her.

Det enkleste er vel egentlig å gå inn på de gitarene du lurer på for å se på specs. De blir ramset opp på Fenders webside, og det gjør det enkelt å lese seg fram til forskjellene. I butikk får du ivertfall ikke hjelp. De vet ikke forskjell på Classic Player og Classic Series etc., og er stort sett totalt uvitende om hva de selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.