Web Analytics
Jump to content

Hva må man betale for en vintage vox


Jonathan H.
 Share

Recommended Posts

Kommer helt ann på når den er i fra, og i hvilken tilstand den er.

Høyest pris er det for tidlige originale blonde Voxer,

så kommer kobberpanel/blue celestion Voxene fra '63/'64.

Senere amper går for lavere priser.

En tidlig TopBoost vil også koste mer,

og det er stor forskjell i prisen på en JMI Vox, og en senere.

Hvis du har bilder, årstall, høytaler koder, trafotyper o.s.v.,

går det å svare på spørsmålet ditt.

Edited by GunnarpåMo
Link to comment
Share on other sites

Er litt lett i toppen i kveld så jeg tenkte at denne passer her (også)

Morten Larsen, 23.10.2009 - 08:27, skrev:

Hva er det med folk og gamle ting på dette forumet her? :P Jeg må ærlig innrømme at personlig liker jeg f.eks dama mi bedre enn oldemorra hennes...

Link to comment
Share on other sites

Morten Larsen, du trenger å høre noen alvorsord:

Jeg regner med at dama di, og oldemorra di er skrudd sammen

på ca. samme måte fra naturens side, og at det først og fremst

er alderen som gjør forskjellen.

Altså at dama di etter hvert vil likne mer og mer på oldemora di,

og at oldemorra di en gang i tiden var mye mer lik dama di.

Slik er det dessverre ikke med amper.

På 60-tallet ble disse ampene håndlaget i små antall.

I dag masseproduseres de av maskiner.

Komponentene var også av en mye høyere kvalitet enn det

som brukes i forsterkere som maskinproduseres i dag.

Det som er av kvalitetskomponenter i dag krever fortsatt

håndlodding, og er bare å finne i dyre handwired amper.

For alle store produsenter har også forholdet

mellom kvalitet og profitt hatt store svingninger.

Vi som tror at kvaliteten og fagstoltheten var større hos produsentene på 60-tallet,

enn det det er i dag, er nok de som foretrekker ho oldemor fordi ho har unike kvaliteter,

som mange av dagens yngre damer dessverre ikke har.

Link to comment
Share on other sites

Komponentene var også av en mye høyere kvalitet enn det

som brukes i forsterkere som maskinproduseres i dag.

Det som er av kvalitetskomponenter i dag krever fortsatt

håndlodding, og er bare å finne i dyre handwired amper.

Dette er nok ikke helt korrekt.. Dagen komponenter er av langt høyere kvalitet enn det som var tilfellet for noen 10-år siden. Det er nok heller komponentvalget og sammensettning som utgjør lydbildet fra en svunnen tid. Jeg stiller meg også noe skeptisk til at alt var så mye bedre før. Jeg ser absolutt mojo`n ved å spille på en amp/gitar fra gamle dager, men tror faktisk at dersom en av de gamle ampene ble lansert i dag fremfor på det glade 60-tallet, ville det blitt en salgsflopp..

Noe liker lyden fra de gamle ampene, mens andre liker et mer moderne lydbilde. Når det gjelder de som er blodfan ev de gamle ampene, mistenker jeg at mye av interessen ligger i nettopp alderen.. Men bevares, hver sin smak :P Jeg foretrekker nå datteren, og lar oldemor støve ned :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok ikke helt korrekt.. Dagen komponenter er av langt høyere kvalitet enn det som var tilfellet for noen 10-år siden. Det er nok heller komponentvalget og sammensettning som utgjør lydbildet fra en svunnen tid. Jeg stiller meg også noe skeptisk til at alt var så mye bedre før. Jeg ser absolutt mojo`n ved å spille på en amp/gitar fra gamle dager, men tror faktisk at dersom en av de gamle ampene ble lansert i dag fremfor på det glade 60-tallet, ville det blitt en salgsflopp..

Noe liker lyden fra de gamle ampene, mens andre liker et mer moderne lydbilde. Når det gjelder de som er blodfan ev de gamle ampene, mistenker jeg at mye av interessen ligger i nettopp alderen.. Men bevares, hver sin smak :P Jeg foretrekker nå datteren, og lar oldemor støve ned :D

Hmm, forstår at det er her på forumet jeg virkelig møter ekspertisen.

Jeg har vært så dum å basere mine uttalelser på følgende kilder:

Ken Fisher Trainswreck Circuits

Michael Zaite Dr. Z Amps

Mark Sampson Matchless, Bad Cat, Star Amplifier

Mark Baier Victoria Amps

Victor Mason Mojave Amps

En ting alle disse ampbyggerne er enige om, er at kvalitet er avhengig

av at de bruker komponenter som ikke er laget for maskinlodding.

De komponentene er ikke av like god kvalitet som komponenter

laget for håndlodding.

Alle produsentene er dessuten imponert over kvaliteten som var

i gamle vintage amper, og strever med å få fatt i like gode komponenter i dag.

Da er det viktig å huske at det som er gode amp komponenter ikke er de som

måler best, eller er high-tech komponenter for hi-fi.

Noe de overnevnte herrer også stort sett er enige om.

Jeg syns du burde kontakte disse uvitende herrene slik at de ikke

fortsetter å produsere ampene sine på helt feil grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

He-he, Morten driver tross allt butikk, hvor han selger mest nye saker vel.

Men, du er vel inne på noe Gunnar.

Da jeg kjøpte min nye Ibanez i 79, var jeg litt usikker på kvaliteten, jeg hadde tross allt bare 2000 kr. Fra litt lørdagsjobbing og avisombæring. Men, årene gikk og jeg lærte meg å stemme, spille og ikke minst inntonere. Og jeg ble og blir fortsatt, bare mer og mer imponert over kvaliteten på denne. I fjor var jeg å prøvde en RG til 5000 kr, du verden å overrasket jeg ble. Jeg var sikker på at jeg skulle få en som var enda bedre enn den gamle Ibanez'n, slik ble det ikke. Nå mener jeg at den også er av høyere kvalitet, enn min nye Schecter Hellraser. Men selvførgelig, 2000 var jo mye den gangen......

Men du har jo den gjengen, som ikke kan pusse opp eller modifisere greiene sine. Redde for at de ikke er "orginale" lenger. Den gamle LP'n jeg tenkte å slippe i gulvet hos gitar workshop, kunne godt ha trengt et nytt strøk lakk, eller to. Og den ville fortsatt ha vært like orginal, da orginal lakken likevel var slitt bort, forlengst.

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

Hmm, forstår at det er her på forumet jeg virkelig møter ekspertisen.

Jeg har vært så dum å basere mine uttalelser på følgende kilder:

Ken Fisher Trainswreck Circuits

Michael Zaite Dr. Z Amps

Mark Sampson Matchless, Bad Cat, Star Amplifier

Mark Baier Victoria Amps

Victor Mason Mojave Amps

En ting alle disse ampbyggerne er enige om, er at kvalitet er avhengig

av at de bruker komponenter som ikke er laget for maskinlodding.

De komponentene er ikke av like god kvalitet som komponenter

laget for håndlodding.

Alle produsentene er dessuten imponert over kvaliteten som var

i gamle vintage amper, og strever med å få fatt i like gode komponenter i dag.

Da er det viktig å huske at det som er gode amp komponenter ikke er de som

måler best, eller er high-tech komponenter for hi-fi.

Noe de overnevnte herrer også stort sett er enige om.

Jeg syns du burde kontakte disse uvitende herrene slik at de ikke

fortsetter å produsere ampene sine på helt feil grunnlag.

Jeg bare baserer dette på min 20 år i elektronikkbransjen, med service og design av elektronikk. (ink. service på gitar amper ;-)

Jeg gidder rett og slett ikke gå inn på noen diskusjon på hva som låter best av handwired komponenter og komponenter som står i et kretskort. Det er mer "relgion" og synsing innefor dette tema enn harde fakta. Ref. alle debatter rundt kabler og blindtester. Klart det kan bli en målbar forskjell i et gitt frekvens spekter, men er det ene virkelig bedre enn det andre..??

Hva mener du er kvalitet på en komponent..? Hvordan definerer du dette begrepet? For meg betyr en kvalitetkomponent at den er produsert for å møte visse gitte spesifikajoner, som f.eks komponent verdi, toleranser, levetid osv. Hva legger du i at en komponent er laget for håndlodding fremfor maskinlodding..? En komponent med bein kan brukes til begge deler!!

Snakker du om komponenter med ben, kontra SMD komponenter blir det noe helt annet. Man er i dag litt flinkere til produsere komponenter med pinlig nøyaktighet, enn det man var for 30-40 år siden, og naturligvis til en brøkdel av prisen. Rør kan man bare glemme i denne diskusjonen, NOS er bedre enn det som produseres i dag. Det er jeg enig i. Og at man kan endre (dvs ødelegge) lydbilde i en vintage amp ved å stappe den full med moderne kondensatorer, selv om verdien er identisk er jeg helt med på. Men å påstå at komponenter hadde høyere kvalitet for 20-40 år siden blir helt på trynet galt i min verden. At de hadde andre egenskaper som man finner verdifulle for å oppnå et bestemt lydbilde er jeg med på, men høyere kvalitet..? Nope..

Jeg tror nok vi på mange måter er enige, men vi strides nok om definasjonen av kvalitet.

Forøvrig syntes jeg du kan spare deg for tåpelig ironi i dine innlegg, virker bare unødvendig provoserende og fjollete...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok vi på mange måter er enige, men vi strides nok om definasjonen av kvalitet.

Forøvrig syntes jeg du kan spare deg for tåpelig ironi i dine innlegg, virker bare unødvendig provoserende og fjollete...

Jeg kan bare beklage provokasjoner og fjollethet, men prøvde å fortsette med en ironisk

stil fra forrige innlegg. Ser at det fort blir feil fordi jeg ikke bruker smilefjes.

Jeg skal prøve å være saklig i stedet

Du har helt rett i at det er definisjonen på kvalitet det handler om.

Og et poeng som stadig blir brukt av ampbyggere, er at deler som blir laget i dag,

teoretisk sett måler bedre, men nødvendigvis ikke fører til at den lyden man ønsker i en gitaramp blir bedre.

Dessuten er flere klassiske typer av signalkonensatorer, ikke lenger lovlige

å lage i dag, med akkurat samme begrunnelse som at det ikke lages rør på samme måte lenger.

Et eksempel er de gamle banangule Astron kondensatorene.

Victor Mason er helt tydelig på at hvis han ikke håndlodder,

vil han måtte gå ned på kvaliteten på komponentene.

DrZ fikk spesiallaget signalkondensatorer som ikke lenger var i produksjon

til sine amper, fordi han likte lyden i de gamle, mye bedre enn de raskere

og kraftigere kondensatorene som ble laget da han startet.

Han fikk spesiallaget gamle 417 kondensatorer.

Ut fra din kvalitetsforståelse er det kanskje dårligere kondensatorer,

mens Michael Zaite mente at disse hadde den kvaliteten han trengte

for å bygge sine amper. Som vel kan betegnes å være av høy kvalitet.

Victoria Amps kan takke mye av sin suksess på følgende.

En tilfeldighet førte til Mark Baier kom i kontakt med en ingeniør

som satt på originaltekningene til de gamle Fender trafoene.

Han fikk spesiallaget disse gamle trafoene for sine amper,

fordi han syns de hadde høyere kvalitet enn nyere trafoer.

Hvordan defineres kvalitet på komponentene?

Jeg tror flere av disse ampbyggerne ser bort i fra målte verdier

på komponentene, og heller tenker kvalitet i sammenheng med lyd.

Da er det mye som ikke kan måles, men bare høres.

Det diskuteres flittig hvor mye forvrengning gamle motstander

tilfører ampene, og mange produsenter foretrekker fortsatt

det du kaller komponenter med mindre kvalitet.

At signalkondensatorene har mye å si for lyden, er vel å regne som en sannhet.

Dessverre gjør dagens krav til produksjon og forurensning det ulovlig å

produsere flere av de gamle klassiske kondensatorene.

Her er det også mange produsenter som hevder at lydkvaliteten i gamle

kondensatorerkonstruksjoner er av høyere kvalitet enn moderne konstruksjoner.

Filterkondensatorer? Jeg har 45 år gamle RS kondensatorer som fortsatt funker perfekt.

Påstår du at dagens produksjon lager filterkondensatorer som varer lenger?

Utgangstrafoer er også helt vesentlig for lyden, og at kvaliteten i dag skulle være bedre enn de som sitter i vintageamper, tror jeg ikke på.

Å bytte ut en standardtrafo på dagens masseproduserte amper er som regel

en oppgradering av ampen.

Hvilke amper mener du låter best, og har høyest kvalitet på komponentene?

Vox AC30 1963 kontra Vox AC30 2009?

Marshall 1987 fra 1968 kontra Marshall 1987x fra 2009?

Fender Deluxe fra 1965 kontra Fender Deluxe RI fra 2009?

Edited by GunnarpåMo
Link to comment
Share on other sites

tror faktisk at dersom en av de gamle ampene ble lansert i dag fremfor på det glade 60-tallet, ville det blitt en salgsflopp..

?

De lanseres og relanseres jo hele tiden.

En mengde modeller fra Marshall, Fender og Vox er RI modeller fra 60-tallet,

og er en helt vesentlig del av ampene de selger.

Hvis vi legger til klonebyggere, og boutiquebyggere som baserer seg på

60-talls konstruksjoner er det også ganske mange produsenter det er snakk om.

Problemet er jo bare at RI utgavene ikke låter i nærheten av originalene,

mens kloneamper og boutiqueamper bygd på gamle måten, kan være i nærheten.

Edited by GunnarpåMo
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.