Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny akustisk gitar, trenger tips!


Christian Lyckander

Anbefalte innlegg

Siden du ikke har muligheten til å prøve gitarer selv vil jeg komme med noen tips. Problemet er vel at du må gjøre deg opp en mening om dem uten å prøve dem først.

Vil du ha en fantastisk all-rounder og singer/songwriter-gitar er Taylor DN3 et knallkjøp. Ganske crisp i lyden og tøff. Den har også et fantastisk preampsystem hvis du kjøper den med det, men ulempen er at med en veiledende pris på 17.900,- for den med innebygget preamp har du et lite dilemma. Selv med gode rabatter snakker vi om å sprenge budsjettet litt dersom du vil ha innebygget preamp og det er et stort poeng på en så fin gitar (men det blir ikke så mange kronene over). Jeg kan forske frem hva som vil bli billigste prisen i landet på den gitaren hvis du sender meg PM, men gjør det bare hvis du er interessert. Koster meg ikke så mange kaloriene, men jeg vil jo ikke mase.

Hvis du er ute etter noe med en naturlig og upolert lyd er Fürch D41CM et fantastisk valg. Hvis du slenger på 2500,- på et hvilket som helst budsjett får du forresten montert inn en veldig fin preamp i gitarene. det fine med den gitaren er at den bruker ca 1/2parten av budsjettet ditt.

Les også gjerne tråden nedenfor og si litt mer om hvilke egenskaper gitaren skal ha i forhold til spillbarhet og lydkvalitet/lydtype.

Taylor vs Martin - Gitarnorge - Norges største gitarforum

Lykke til!

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå har jeg vært mye rundt på forumet her og lest diverse tråder over lang tid, og har blitt inspirert av mange. Jeg har ikke registrert meg som bruker før nå, ettersom jeg først nå trengte hjelp jeg ikke fant svar på her fra før. Ja, jeg vet det er utallige tråder med "Kjøp av ny akustisk gitar", men ingen av dem passet spesielt godt til meg. Så here goes;

I litt over ett år har jeg spilt nogenlunde "aktivt" gitar. Fant igjen min brors gamle kassegitar som jeg har holdt ut med gjennom denne tiden.

En ritmo 200 som fungerte bra. Har også en Epiphone Les Paul elektrisk.

GITAR KLASSISK RITMO 200 -

Men nå sikter jeg høyere, og vil utvikle ferdighetene mine på gitar. Jeg tenker ikke spesielt å fokusere på klassisk, men veldig generelt. Har lest en god del, men føler at jeg bare er enda mer usikker på hva jeg skal kjøpe. Jeg bor på Gran, ca. en time fra Lillehammer og en time fra Oslo. Har ingen nevneverdige musikkforetninger i nærheten selv. Prisklassen jeg ser for meg er alt opp til 12-13-tusen. Kan også nevne at jeg har sett en god stund nå, og jeg liker spesielt J-serien til Gibson, men finner ingen gitarer her til under 15-tusen. Jeg liker også Martin gitarer, men har selv ingen erfaring med noen av dem.

Har tenkt på å bruke litt penger som sagt, og dette er fordi jeg har lest flere steder at når man først har kjøpt en gitar man virkelig liker godt, og liker å spille på, blir man mye ivrigere. Jeg ser derfor på det som nødvendig å legge litt penger i dette.

Når det kommer til innebygd mikrofon er jeg litt usikker. Har lest flere steder at de fineste(beste) akustiske gitarene ofte ikke har innebygd mikrofon. Er det et alternativ å kjøpe en mikrofon ved siden av? Forslag her?

Her kommer en liste med stikkord hvis du ikke følte for å lese det ovenfor:

- Gitar: Egentlig samme hvilket merke, men akustisk.

- Prisklasse: >13 000

- Mikrofon: Innebygd/ved siden av

- Bosted: Gran, Oppland

- Alder: 17 år

Helt til slutt vil jeg legge til at jeg har fått flere kommentarer om at jeg har såkalte "pianofingre". Jeg har temmelig lange fingre, og jeg er usikker på om dette er en fordel, og burde man ta hensyn til dette bår det kommer til kjøp av gitar?

Tusen takk!

MvH Christian

Det jeg ville gjort: Dra til oslo, eller et sted hvor de har et stoort utvalg av kassegitarer så noterer du deg merkene osv. Deretter finner du en utenlandsk nettbutikk (sweetwater.com) og ser om du finner noen av gitarene du har prøvd. Da kan du få en skikkelig god gitar nokså billig, ooog du har fått prøvd den:)

bare et tips, om du vil få mest gitar for pengene;)

skal selv kjøpe gitar(er) der snart, og regner med å spare 15000-20000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort: Dra til oslo, eller et sted hvor de har et stoort utvalg av kassegitarer så noterer du deg merkene osv. Deretter finner du en utenlandsk nettbutikk (sweetwater.com) og ser om du finner noen av gitarene du har prøvd. Da kan du få en skikkelig god gitar nokså billig, ooog du har fått prøvd den:)

bare et tips, om du vil få mest gitar for pengene;)

skal selv kjøpe gitar(er) der snart, og regner med å spare 15000-20000,-

Har du faktisk kjøpt noe sånt fra dem? Jeg er temmelig sikker på at det ikke går på følgende merker:

Taylor, Martin, Gretch, Gibson, Takamine og Yamaha. (var ikke det alle de spennende?) Alle disse har en forhandleravtale som skal forhindre salg over kontinentgrensene og dette har med å importøransvaret å gjøre. Jeg tror du vil få gjennomført bestillingen på nettsiden, men sansynligvis kommer du bare til å få beskjed om at varen ikke kan leveres. Dette har med kontrakten man signerer for å få lov til å selge merkene å gjøre.

I tillegg er jo spørsmålet hva man til slutt ender opp med å spare etter mva, frakt og tollgebyrer (i tillegg til at man mister rettigheter mtp garanti, kjøpslov og man får ikke prøvespilt eksemplaret man kjøper etc), men det kan man jo ta en annen gang.

Men etter å ha tenkt gjennom behovene og ønskene dine vil jeg vel anbefale Martin D16GT. Jeg tror den kan være midt i blinken og det går an å få den til en veldig pen sum (godt innenfor det du ønsker) på tross av at den har en veiledende pris som er et stykke over budsjettet. Det er en gitar du absolutt bør vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min heller snevre erfaring med ulike akkustiske gitarer i den prisklassen vil jeg iallefall anbefale å sjekke ut Takamine-gitarer i ditt budsjett. Har en selv som ligger omtrent i det prissjiktet, og den er helt fantastisk å spille på :) Skal dog innrømme at jeg synes min klinger litt lavt. Den klinger utrolig flott, men lavt, så jeg vurderer selv en jumbo.

Dette er jo også noe du bør få dratt til en butikk og prøvd (dra gjerne til oslo og prøv i mange butikker), om du vil ha med/uten cutaway, jumbo/"vanlig" osv, samt selvsagt prøve mange gitarer for å finne en du liker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.