Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effekter live


Basil Willis

Anbefalte innlegg

God dag!

Hvordan gjenskaper man egentlig ferdiginnspilte effekter på scenen? Jeg tenker i retning Pink Floyd; disse karene presterte jo å kjøre gjennom hele låter som regelrett var effektbaserte, og det på 70-tallet. Låter som "Echoes" og "Dark Side of the Moon"-albumet er eksempler på dette.

Det jeg fornemmer er vanskelig, er timing, og videre spørsmålene om hvilket utstyr jeg trenger. Jeg har absolutt null peiling rundt dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på effekter som gitar-effekter eller generelle lydeffekter?

Lydeffekter trigges av f.eks. en synth.

Gitar-effektene er det bare å la stå på samme instilling så skal det gå bra.

Hvis dette er et "god-dag-man-økseskaft" svar får du bare si ifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet eg lignende tråd (samme navn, tror jeg). Jeg kom frem til å kjøpe meg en Korg nanoPad. Koster 500 kr., den er liten (har den med meg nå på skolen), og den har 12 knapper som man kan programere til hva man vil. Har koblet den til laptopen min, og bruker en virituell sampler (Sam!). Legger inn .wav filer i sampleren og trigger dem med nanoPaden. Litt komplisert om du ikke kan noe om dette, men jeg kan alltids prøve å forklare om du vil prøve dette.Har ikke prøvd dette live ennå, men det ser ut til å funke fint. Må du ha perfekt timing, så MÅ hvertfall trommisen spille etter klikk. Jeg tror beste måten å gjøre dette på, er å ha et lydkort med to utganger, klikk og samples på den ene utgangen (denne får trommisen på et isolert headset), og kun samples på den andre utgangen (denne går i PA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.