Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Minus med eiphone les paul


magnalf

Anbefalte innlegg

Hey, jeg lurer litt på å kjøpe meg ein eiphone les paul standard eller noe i den prisklassen. jeg har hørt mye godt om gitaren, men er det noen som vet om noe som ikke er helt topp?, Fikk ny akkustisk gitar der kantene på bånda på gripebrettet ikke var godt nok slipt, noe som var irriterende etter en stund, vil ikke gå på denne smellen igjen. så all krittikk er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne feilen finne man på langt mer kostbare merkevarer også....

Grunnen er at treverket krymper og utvider seg med luftfuktighet som er i det området instrumentet lagres/brukes.

Eller, den egentlige grunner er at halsen har tørket ut etter at den ble laget.

Enten fordi den ble bygget med for høy fuktihet i trevirke.

Eller at det er ekstremt tørt hvor intrumentet lever livet.

Intresangt nok har jeg personlig aldrig opplevd dette på strat eller telehalser???

Men det er enkel sak å fixe med enkle verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette "skjegget" fra båndene kan man som før nevnt finne på svinedyre gitarer. Det har i mange tilfeller ikke noe med slett håndtverk å gjøre i det hele tatt, men rett og slett klimaet i Norge. På vinterstid, når vi fyrer som verst, burde det egentlig ikke vært lov å oppbevare gitarer i hjemmene våre, særlig på innlandet. Dette fenomenet kan gjelde svært gammelt tre. Jeg kjenner til flere tilfeller der folk har flytte møbler fra kysten til innlandet, antikviteter som kan være et par hundre år gamle, og da opplever de store problemer med det tørre klimaet. Skap som har vært stabile i flere mannsaldre, sprekker opp, dører ramler fra hverandre, og det oppstår gliper og sprekker her og der.

Tilbake til gitarer- en rimelig luftfukter er en veldig grei investering. Gitarene har det bedre, og man slipper masse finstemming.

Når det er sagt, så tar det ikke mer tid å fjerne slikt enn det det tar å barbere seg. Noen drag med en diamantfil eller et bryne løser problemet. Jeg snakker her om gitarer som i utgangspunktet er bra filt, ikke gitarer som er filt på i ti sekunder per bånd etter at man klipte av båndet med avbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en veldig god gitar, men hvis man først skal prøve å være negativ:

  • Pickupene mangler en del "punch" og personlighet til de tøffeste rockelåtene.

  • Legeringene i metallet gjør at det ikke er blant de mest slitesterke gitarene (men dette er nok en bagatell for jeg har vel bare en eneste gang være borti en person som har "slitt ut" en Epiphone LP.)

  • Den er ikke like lettspilt i halsen som noen av sine konkurrenter (Ibanez RG, Squier Strat).

En positiv ting som de fleste kunder ikke legger merke til, men som gir en ekstra trygghet er at Luthman (importøren) faktisk tar seg bryet med å åpne opp hver eneste gitar og kontrollere at de er i god stand når de sender dem fra seg. Det gjør at det er tryggere å bestille disse fra usett fra nettet enn en typisk Ibanez (veldig gode gitarer forøvrig) som (tilsynelatende) verken blir kontrollert mtp justering av Floyd Rose, eller etterkontrollert for fabrikasjonsfeil før de er ute hos butikkene. Har enda til gode å få en Ibanez-gitar inn i butikken som har korrekt justert Floyd Rose og samtidig korrekt montert plekterbrett. Når de feilene er korrigert er gitarene knallbra, men det er bare så irriterende for oss butikkene med dobbeltarbeidet (jeg gjør forsåvidt alltid setup på gitarene, men det er forskjell på å gjøre justeringer på en LTD og å ha en fullstendig overhaling av en Ibanez), og det er litt skummelt hvis man kjøper dem usett... Ellers som sagt, god kvalitet på Ibanez og fantastiske halser til metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som trekker ned med Epi LP Std modellen er for meg at båndarbeide (finjustering av båndenes individuelle høyde) aldri er helt bra. Dette er et "standard" problem på de fleste gitarer i prisklassen, og grunnen er altså at dette krever en del manuelt arbeide. Den andre tingen er at de ikke låter (akustisk) og føles helt som en Gibson. Det gjør derimot omtrent alle japanske kopier og også i alle fall de litt eldre Epi Custom modellene.

Men samtidig, skal man kjøpe en LP ny i Norge så er det ingen andre bedre alternativer i den prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.