Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Frese ned topp på gitarkropp


Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt vrak av en gitar liggende, og jeg har store planer for denne ;)

Gitaren har såkalt «swimmingpool» route som henger sammen med routing for pots - som også er på feil side av kroppen for meg, siden det egentlig er en høyrehendt gitar. Den skal beises, og da blir det stygt hvis jeg bare fyller igjen. Og jeg vil ikke ha et kjempedigert plekterbrett for å dekke over alt. Tenkte at det kunne funke å frese bort noen millimeter av toppen, for så å lime fast en tynn treplate. Hvordan går jeg fram for å frese bort? :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å frese bort dette blir nok ikke spesielt pent med mindre du har en skikkelig jig og en veldig god fres.. Det du derimot kan gjøre er å oppsøke et snekkerfirma med en tykkelses høvel. Med en slik høvel kan man stille inn hvor mange mm som skal stå igjen og få en helt strøken og flat overflate.

Det du derimot kan bruke en fres til er å skjære kantene på den platen du limer på - her benytter du en fres med et kulelager som blir liggende mot siden av kroppen og styrer fresedybden.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134175869

Resten kan pusses ned med sandpapir eller med en profil/avrundingsfres

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134178454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om det er en fender-type gitar du har, og det er veldig vanskelig å laminere disse i og med at kantene er så runde. Dersom du først skal i gang med å frese og ordne ville jeg heller kjøpt en god planke og bygd en helt ny kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om det er en fender-type gitar du har, og det er veldig vanskelig å laminere disse i og med at kantene er så runde. Dersom du først skal i gang med å frese og ordne ville jeg heller kjøpt en god planke og bygd en helt ny kropp.

Nei, den ligner mer på gitaren til Brian May egentlig :P Så det er ingen store runde områder. Flat topp og rette sider, omtrent som en LP Special!

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har egentlig flere utfordringer her. En "vanlig" elgitar er gjerne noenogtredve centimeter over hoftene, og siden de fleste tykkelseshøvler har en bredde på mellom tjue og tretti centimeter, går det ikke å stappe en hel gitakropp gjennom den. Det er mulig man kan finne firmaer som har bredere høvler, etter det jeg vet er ikke slikt utstyr veldig vanlig.

Nå skal det sies at en dreven høveloperatør fikser dette med minimal høydeforskjell ved å kjøre kroppen over på oppsiden, men det krever altså at man finner en kar som har fingerspitzgefyhl i særklasse. Slike finnes. La oss kalle han Gunnar.

Så til neste punkt- det å finne en tynn treplate, pen og smekker, som er så pen at den gjør seg på toppen. Ikke lett her i Norge, i det minste. Jo tykkere toppen du skal legge på er, jo flere gjennomkjøringer må Gunnar ta med høvelen sin, og for her gjennomkjøring, jo mer feil blir det. Er han dritgod, så kompenserer han sikkert, men feil blir det uansett. Feil godtas hvis man kan sparkle og dekke med lakk, men ikke med beising.

"God planke" er kanskje en grei idé, men sjekk opp nærområdet. Det er flere trebedrifter på Gjøvik. Noen som lager vinduer, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "profesjonell" stasjonær tykkelseshøvel slik som møbelsnekkere o.l. har tar gjerne 50cm+ emner faktisk. Men man må altså finne noen som har slikt utstyr da. Men det skulle ikke være så umulig, jeg kommer på 3 ganske små bedrifter i Trondheim f.eks. som har slikt utstyr.

Angående "tynn treplate" ville jeg gått for en 4mm kryssfinér som er litt pen, eller nøyd meg med å fylle hullene med epoxy eller "bilspakkel" og dekket det hele med standard 0,5-1mm bladfinèr (som toppen på en Les Paul f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har egentlig flere utfordringer her. En "vanlig" elgitar er gjerne noenogtredve centimeter over hoftene, og siden de fleste tykkelseshøvler har en bredde på mellom tjue og tretti centimeter, går det ikke å stappe en hel gitakropp gjennom den. Det er mulig man kan finne firmaer som har bredere høvler, etter det jeg vet er ikke slikt utstyr veldig vanlig.

Nå skal det sies at en dreven høveloperatør fikser dette med minimal høydeforskjell ved å kjøre kroppen over på oppsiden, men det krever altså at man finner en kar som har fingerspitzgefyhl i særklasse. Slike finnes. La oss kalle han Gunnar.

Så til neste punkt- det å finne en tynn treplate, pen og smekker, som er så pen at den gjør seg på toppen. Ikke lett her i Norge, i det minste. Jo tykkere toppen du skal legge på er, jo flere gjennomkjøringer må Gunnar ta med høvelen sin, og for her gjennomkjøring, jo mer feil blir det. Er han dritgod, så kompenserer han sikkert, men feil blir det uansett. Feil godtas hvis man kan sparkle og dekke med lakk, men ikke med beising.

"God planke" er kanskje en grei idé, men sjekk opp nærområdet. Det er flere trebedrifter på Gjøvik. Noen som lager vinduer, for eksempel.

Gunnar jobber her i Narvik, og har en høvel stor nok til at de høvla ned spiseboret mitt når det fikk seg et merke etter en varm kasserolle... Gå innom nærmeste trevarefabrikk og hør, evt selgere av norgesvinduet e.l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dere har andre erfaringer. Sikker på at dere ikke snakker om slipebåndsbord, da? I et tidligere liv het jeg "Gunnar", men det er mulig bredden på høvler har økt siden dengang.

Uansett, finner man noen som har en 50 cm høvel, så er jo problemet løst. Så kan vi heller krangle om hvor vanlig det er med slike høvler på et evt. gitartreff, gjerne over en kopp grønn the, eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dere har andre erfaringer. Sikker på at dere ikke snakker om slipebåndsbord, da? I et tidligere liv het jeg "Gunnar", men det er mulig bredden på høvler har økt siden dengang.

Uansett, finner man noen som har en 50 cm høvel, så er jo problemet løst. Så kan vi heller krangle om hvor vanlig det er med slike høvler på et evt. gitartreff, gjerne over en kopp grønn the, eller noe lignende.

He-he :) Vel.. Nei, det er ikke slipebåndsbord jeg tenker på, men heller ikke den tradisjonelle "benkhøvelen"

2604f859d2ce2b266a2416806d7f411d.jpg

Hvor vanlig slikt utstyr er skal jeg være forsiktig med å uttale meg om, men møbelprodusenter o.l. pleier å ha slikt. Sammen med en god stasjonær sag på 1-3 tonn osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.