Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

HJELP! Line6 Toneport, stromembranmikrofon..


Anbefalte innlegg

Hei. har akkurat kjøpt meg en stormembranmikrofon av PerA.

Den fungerer utmerket i PA, og der er det høy og klar lyd.

Men... Når jeg plugger den inn i min Tonepurt UX1, så kommer det såvidt lyd.

Jeg plugger i mikrofonen, og åpner Gearbox. Setter på basic vocal tone. Velger microphone som source.

alt skal være klart.

Så åpner jeg Ableton Live, og spiller inn, for å sjekke lyden. jeg må nesten skrike før det gir utslag.. Noen som vet hva som kan være feil? alt jeg finner av voluminstillinger står på fult, og prøvde med Gain på fullt, ble bare støy.

drivere er stilt inn riktig og..

Noen som vet hva som kan være feil? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke noen strøminput på den. så da må det vell bli en preamp da. kan jeg bruke en vanlig mixer som preamp? :) for den har phantom-power ihvertfall..

så: Mikrofon->mixer->Toneport->Pc ? :)

Det er aldri egne strøminputs på kondensatormikrofonen. Jeg var nok litt kortfattet i svaret mitt (diskuterte politikk med samboeren samtidig skjønner du. ;) ). Strømforsyningen jeg snakker om er en egen strømforsyning som kobles inn med xlr-kabel. Det er en litt uvanlig sak, og når du har mikseren så er det jo ikke noe vits i å kjøpe noe nytt. Koble det opp akkurat som du skrev over, så har du et fungerende system. :)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet alt det der med kondensatorer og slikt, men jeg har en dynamisk mikk som jeg kobler i TonePort GX (i jack-inngang) og får likevel minimalt med lyd. Burde jeg helst hatt en XLR-inngang?

Det er en impedanseforskjell mellom en passiv gitarpickup og en dynamisk mikrofon, men du skal i teorien få en helt brukanes lyd, så vet ikke helt hva du gjør galt. Har ikke brukt toneport gx til mikrofon før, så skal ikke spekulere. Kan være at du har gått fra en balansert xlr-kabel til ubalansert jack-kabel med en lite fornuftig overgangsplugg som gjør at du halverer signalstyrken? Eller er det jackutgang på mikrofonen?

Japp. Mener at du får mye mer lyd og sterkere signaler med XLR-kabel.

XLR-kablen gir deg ikke mer lyd, desverre. Fordi den er balansert reduserer den opptaket av støy hvis du sammenligner med en ubalansert jack, men hele forskjellen i volum ligger i preampen som blir brukt, og ikke i kabelen. Hvis du ønsker en line 6-sak ville jeg nok brukt toneport ux2. Den er fin til enkelt innspilling. :)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å kjøpe preamp, kan du jo kanskje oppgradere lydkortet til ux2? Finner ett her, for en tusenlapp : Line6 Toneport ux2 så kan du jo bare selge lydkortet du har...

Var forøvrig det jeg også mente å anbefale i tilfelle det ikke kom helt frem. Føler jeg slurver litt med formuleringen for tiden. ;)

Det sitter jo preamps i lydkortet, og du bør nok oppgradere lydkortet til ux2 eller bedre før du i det hele tatt vurderer å kjøpe outboard-utstyr som eksterne preamps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.