Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjesboka


Anbefalte innlegg

Fikk med meg en liten debatt for en stund siden om at Facebook hadde rettigheter på bilder man la ut der og kunne selge dem til hvem som helst. Spørsmålet mitt blir jo da, kan de gjøre det med musikk som blir lagt ut også? Eller er alt sammen bare tull?

Endret av Haarball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Facebooks Terms of Use

"1. For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos ("IP content"), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook ("IP License"). This IP License ends when you delete your IP content or your account (except to the extent your content has been shared with others, and they have not deleted it). "

Ja, så vidt jeg kan lese kan de selge det du legger inn for så mye de vil til hvem som helst uten å betale deg ei krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har du denne flotte lille saken:

"We reserve the right to change our Privacy Policy and our Terms of Use at any time. Non-material changes and clarifications will take effect immediately"

Det vil si at de når som helst kan gjøre om alle retningslinjene slik at du ikke engang eier dine egne bilder/videoer etter at du har slettet dem. Vilkårene for bruk er helt krise, men siden ingen gidder å lese dem lenger så er det veldig få som bryr seg...

Har begynt å bruke facebook selv også, men jeg legger ikke ut noe der som jeg trenger å beholde, eller som jeg har et eiendomsforhold til. Anbefaler alle å være litt forsiktige så man ikke plutselig har mistet kontroll over egenprodusert materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilkårene for bruk er på ingen måte krise, folk må bare slutte å være hysterisk. :) Uten disse vilkårene vil ikke Facebook være Facebook, de ville rett og slett ikke ha lov å la deg dele tingene du legger ut med andre brukere på Facebook. Og da hadde hele greia vært litt kjedelig. ;) Hvis du leser vilkårene nøyaktig så sier de at du gir dem rett til å vise dine bilder og opplastninger til andre brukere på nettet, forutsatt at du har godtkjent dette gjennom privacy innstillinger. Når du sletter bildene og kontoen din har ikke de retten til bildene lengre, med unntak av andre på nettverket som har lagret de på sine profilsider igjen. Som sagt, det må være slik, ellers vil ikke Facebook kunne fungere slik det gjør. :) De har ingen eksklusiv rett til bildene eller materialet ditt som de kan selge videre til andre for egen profitt. Derav uttrykket non-exclusive. :) Selvfølgelig må de kunne få endre brukervilkårene underveis også, ellers kunne de ikke utvikle og utvide tjenesten. Folk som har privacy-noia burde generelt sett ikke være på nettet, d er fali d....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilkårene for bruk er helt elendige.

Håndhevelsen av disse vilkårene i dag er helt ok.

Det endrer ikke det faktum at hvis Facebook ønsket å ta over og bruke all informasjonen din fritt kan de gjøre det helt uten ditt samtykke. Facebook er en komersiell bedrift, og dersom f.eks et eierskapsskifte medfører at all din private informasjon og bilder, videoer, nettverk, politiske sympatier etc blir solgt som følge av en endring i vilkårene til tjenesten vil du vel strengt tatt ikke ha noe lovhjemmel til å forhindre dette.

Jeg er ikke bekymra for facebook i det hele tatt, men det er jo nettopp fordi jeg vet dette og ikke legger ut noe som kan misbrukes i særlig stor grad...

Folk som bruker en tjeneste bør vite vilkårene for den tjenesten, selv om det ikke er realistisk at Facebook går bananas med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at du kan si at vilkårene er helt elendige når vi vet at hele poenget med Facebook er å dele informasjon med hverandre. Uten å ha lov hos den enkelte bruker å dele innholdet med de øvrige brukerne, ville det være umulig å drive Facebook slik det drives, og dermed faller opplegget i fisk. Facebook skriver jo eksplisitt i sine vilkår at de ikke har en eksklusiv rett, men at du gir dem lov til å dele informasjonen med andre. Men ja, folk må jo være litt kritisk til informasjonen de legger ut, men endringer på vilkårene vil jo også gjøre at du kan la være å godta de nye vilkårene og slette kontoen din. Klart, det du allerede har delt som andre måtte ha liggende på sine profiler har du ingen makt over, men igjen, sånn må det være for å få til et slikt type nettverk. :) Hvis man har problemer med det er det jo like greit å holde seg unna. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
I tillegg har du denne flotte lille saken:

"We reserve the right to change our Privacy Policy and our Terms of Use at any time. Non-material changes and clarifications will take effect immediately"

Det vil si at de når som helst kan gjøre om alle retningslinjene slik at du ikke engang eier dine egne bilder/videoer etter at du har slettet dem. Vilkårene for bruk er helt krise, men siden ingen gidder å lese dem lenger så er det veldig få som bryr seg...

Har begynt å bruke facebook selv også, men jeg legger ikke ut noe der som jeg trenger å beholde, eller som jeg har et eiendomsforhold til. Anbefaler alle å være litt forsiktige så man ikke plutselig har mistet kontroll over egenprodusert materiale.

Ja, forsiktig skal man være.

Men er det da bare meg som blir litt småforbanna når andre kan legge ut bilder av deg,

og så kan facebook randomly bruke det til hva faen dem vil?

Om man har en dårlig fest og tenker "nei, de bilda her vil jeg ikke ha på nettet", så kommer det en anna faen og legger dem ut?

Bør ikke folk at least spørr om tillatelse? x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.