Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Knotter" på Les Paul :)


AnDy

Anbefalte innlegg

Har ett spørsmål:

Jeg har en Epiphone Les Paul Classic Plus. Og på den er det fire "knotter" og spørsmålet er hva er det de 4 knottene gjør? Jeg vet at det justerer lyden eller noe sånt, men kan noen forklare meg litt mer nøyaktig hvordan det fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er til å juster Volum og Tone

En les paul har 2 mikrofoner, og har en volum og en tone pr mikrofon

=4knotter

Du har også en bryter somdu kan justere mellom 1(rythm), eller begge, eller 2(lead, treble står det kanskje)

rythm er den nærmest halsen.

Nå spiller jeg ikke les paul til vanlig og husker ikke helt hvem som er hvem, men :

hvis du ser ovenfra (hvis du sitter å spiller, og ser ned på gitaren) Så er de til venstre volum og de til høyre tone (tone kontrollene er altså ytterst/bakerst)

Volum styrer volum for den enkelte mikrofon, det vil si lydstyrke. Jeg anbefaler å ha denne på fullt, og heller justere volumet på forsterkeren.

(Hvis du har en gammel rørforsterker(antar ikke) så kan du skru ned volumet litt, for å gå en cleanere lyd(reinere)

Tone

Justere hvor lys/mørk lyden skal være.

Jeg anbefaler å ha denne på fullt. Da er det den lyden som kommer orginalt fra mikrofonen, som blir sendt videre. (fullt = normal)

justere du den ned, blir lyden mørkere(Egentlig bare at det blir mindre lys lyd) Siden denne kontrollen bare "tar bort" lyden, vil det låte best...på fullt.

men for all del, prøv deg frem.

Gødd luck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk da vet jeg det:)

Men når det gjelder denne rhytme og treble velgeren, hva skal den være på? Er det så enkelt at når man skal spille rytme så velger man rhytme og solo og lead så velger man treble? Hva med det stillet midt i mellom? Noen som vet hva Slash bruker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser, er bridgepickupen nærmest "strengefestet"/sadelen (derfor kalt bridgepickup) her har strengen mye mindre "slag lengde" (dvs hvor mye den vibrerer ut)

Motsatt ser du at neckpicupen er lenger fra sadelen, og strengen gjør større "utslag" der.

Dette medfører til at neckpickupen har en mye dypere lyd(feiter), og bridgepickupen har litt mindre bunn, men MYE mer definisjon/klarhet. Bridgepickupen har ofte litt mer output enn de andre mikrofonnen. Du kan selv stille høyden mellom mikrofonene og strengene, for å justere ouput.

Rythme har litt "løsere" lyd, samt dypere, og kan passe veldig bra til clean-mellomvreng rytmer, mens hvis du kjører på litt mer vreng, synes jeg den blir for udefinert, og jeg liker å bruke brigdepickupen(iallefall på les paul/humbucker type gitarer.

De fleste(?) bruker bridgepickupen til solospill, siden den har mer output enn de andre, og har mer definisjon, som er lurt å ha i en tight solo.

Slash derimot bruker neckpickupen, du hører han har ganske feit, og klar tone på soloene hans, mens han har litt røffere vreng på rythmene. (der bruker han en bridgepickup med mer output)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.