Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hals til gitarprosjektet mitt - Fender Strat 57


bonsaxen

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har begynt å bestille deler til mitt miniprosjekt, en egen David Gilmour "The Red Strat" signaturgitar. Dere kan lese om originalen her: http://www.gilmourish.com/?page_id=68

Har kommet så langt at jeg har bestilt kroppen, Vintage 57 RI USA Fender HOT ROD Strat BODY fra Ebay.

Når det gjelder halsen, så er jeg ikke helt sikker på hvilken jeg skal velge. Kravet mitt er at det skal være en amerikansk Fender V-hals i lønn.

Da lurer jeg på om f.eks en Eric Johnson hals eller en Eric Clapton hals vil passe til kroppen, eller er disse modifisert nede ved festet?

Eller er det slik at alle Strat-halser passer til alle Strat-kropper?

Kom gjerne med anbefalninger av andre halser som dere tror vil passe :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Velkommen til forumet ;) Men sikker på at du vl byggen en "signatur" gitar når du først skal lage en selv :) ?

Tusen takk for det :D

Ja, jeg er rimelig sikker på det. Selv om det blir en slags signaturgitar, så vil jeg heller kalle det en slags personlig tribute til Gilmour :) Har ikke tenkt å følge specs'en hans slavisk, men heller bruke gitaren hans som preferanse. Synes Candy Apple Red er en fantastisk farge, og siden Gilmour er min favorittgitarist, så ble det slik :)

Grunnen til at jeg kjøper den i deler isteden for at jeg kjøper en komplett 57 Reissue, er at jeg får nettopp mitt personlige preg på den. Det er jo kjempespennende å søke etter deler.

Pluss at jeg gleder meg til å begynne å "mekke", og iallefall forsøke å få til en proper setup på den selv ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg trodde vintage-fendere hadde 3 skruer til halsen i delta formasjon (okei, dette blei overdrevent vanskelig sagt... trekant)... Så langt jeg vet passer alle halser til alle kropper når det gjelder fender, men nå vet ikke jeg alt bare så det er sagt. Du kan kjøpe Fender licenced-halser fra Mighy Mouse som ikke er så dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vintage-fendere hadde 3 skruer til halsen i delta formasjon (okei, dette blei overdrevent vanskelig sagt... trekant)... Så langt jeg vet passer alle halser til alle kropper når det gjelder fender, men nå vet ikke jeg alt bare så det er sagt. Du kan kjøpe Fender licenced-halser fra Mighy Mouse som ikke er så dyrt

Takk for svar,

Nå vet jeg ikke om det er 3 skruer på de "ekte" gamle stratocasterne, men på de Vintage Reissues som jeg har sett, så har det iallefall vært 4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vintage-fendere hadde 3 skruer til halsen i delta formasjon (okei, dette blei overdrevent vanskelig sagt... trekant)... Så langt jeg vet passer alle halser til alle kropper når det gjelder fender, men nå vet ikke jeg alt bare så det er sagt. Du kan kjøpe Fender licenced-halser fra Mighy Mouse som ikke er så dyrt

Mighty Mite mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vintage-fendere hadde 3 skruer til halsen i delta formasjon (okei, dette blei overdrevent vanskelig sagt... trekant)... Så langt jeg vet passer alle halser til alle kropper når det gjelder fender, men nå vet ikke jeg alt bare så det er sagt. Du kan kjøpe Fender licenced-halser fra Mighy Mouse som ikke er så dyrt

Tre skruer er fra CBS- æraen, så det finner man på 70- talls-strater.

Ja der ser du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at den kroppen der har den gamle 8 skruers plekterbrettløsninga, og ikke den nyere 11 skruers varianten (når du bestiller plekterbrett). Vintage trem'en hadde også litt videre string-spacing som kan få 1. strengen (eller 6.) til å glippe utenfor om du velger en veldig slim og moderne hals. Callahamguitars.com og wilkinson har vintage 6 skruers trem'er med smalere spacing, om det blir aktuelt i fremtiden. Utrolig fin farge. Samme som straten min :). Mark Knopfler straten har 7.25" radius også, noe du burde teste om du liker før du kjøper hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at den kroppen der har den gamle 8 skruers plekterbrettløsninga, og ikke den nyere 11 skruers varianten (når du bestiller plekterbrett). Vintage trem'en hadde også litt videre string-spacing som kan få 1. strengen (eller 6.) til å glippe utenfor om du velger en veldig slim og moderne hals. Callahamguitars.com og wilkinson har vintage 6 skruers trem'er med smalere spacing, om det blir aktuelt i fremtiden. Utrolig fin farge. Samme som straten min :). Mark Knopfler straten har 7.25" radius også, noe du burde teste om du liker før du kjøper hals.

Tusen takk for nyttige tips. Spesielt det med antall hull til plekterbrettet. Hadde aldri i verden lagt merke til det selv før montering.

Har bestilt meg hals. Det ble faktisk en Hot rod Reissue 57 neck med 9.5" radius. Sånn sett har jeg kunnet ha kjøpt en komplett Hot Rod Strat, men nå lærer jeg meg iallefall hvordan jeg setter den sammen :)

Det neste på listen er pickups!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttige tips. Spesielt det med antall hull til plekterbrettet. Hadde aldri i verden lagt merke til det selv før montering.

Har bestilt meg hals. Det ble faktisk en Hot rod Reissue 57 neck med 9.5" radius. Sånn sett har jeg kunnet ha kjøpt en komplett Hot Rod Strat, men nå lærer jeg meg iallefall hvordan jeg setter den sammen :)

Det neste på listen er pickups!

Den halsen er overnaturlig fet å spille på. Fikk ferskis-sår på fingrene etter den straten kom i hus! :) Nå er det bare deilig! Når det kommer til pickups høres de ganske like ut alle sammen, det handler om å finne den som har mest av akkurat det du digger i gitarlyden. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at den kroppen der har den gamle 8 skruers plekterbrettløsninga, og ikke den nyere 11 skruers varianten (når du bestiller plekterbrett). Vintage trem'en hadde også litt videre string-spacing som kan få 1. strengen (eller 6.) til å glippe utenfor om du velger en veldig slim og moderne hals. Callahamguitars.com og wilkinson har vintage 6 skruers trem'er med smalere spacing, om det blir aktuelt i fremtiden. Utrolig fin farge. Samme som straten min :). Mark Knopfler straten har 7.25" radius også, noe du burde teste om du liker før du kjøper hals.

Dette stemmer ikke. Ènlags plekterbrett har ( i de aller fleste tilfeller) 8 skruer. Trelags plekterbrett har 11

EDIT: Du har jo teknisk sett ikke skrevet noe feil, men ny/gammel er feil betegnelse :P

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.