Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

en liten gitar


-smash-

Anbefalte innlegg

Vil du spille ukulele, så kjøp en ukulele. Vil du ha en liten gitar, så kjøp en liten gitar.. Det blir ikke det samme. Jeg har begge deler, og seks- strengeren er veldig mye vanskeligere å spille på for en vanlig "voksen" person, fordi det blir så trangt på grunn av den korte skalaen.

En ukulele er stemt i G i stedet for C som en vanlig gitar, og med fjerdestrengen oktavert, i hvert fall her i Europa. Amerikanere stemmer ukulelen i F.

Forklart på en annen måte- ukulelen er stemt som de fire lyseste strengene på en gitar, med en capo på sjuende bånd, og fjerde strengen oktavert.

Det betyr at man kan bruke "gitargrep", og droppe fingre som skal på femte- og sjettestrengen. Fysisk sett blir jo grepene ganske like, men de klinger selvsagt annerledes.

En gitarist fikser ukulele meget raskt etter at man kommer over det at det mangler to strenger. Du trenger ikke "lære" nye grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg kjøpte en ukulele når jeg var i Hawaii, selvom jeg aldri har prøvd en før... men når jeg så prisen på den råå fete ukulenen så måtte jeg ha den..

Tenk deg : 70 kroner for en rå feet en!

Jeg har spilt gitar i 2 år og derfor lærte jeg på 2 dager absolutt alle grepene som er for ukulele..

Med ukulele synes jeg det er mye lettere og kulere å få melodien og akkordene fram!

Det er sinnsykt gøy og! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.