Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til ny akustisk stålstreng gitar


j-man

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om jeg skal gå til innkjøp av en ny og bedre akustisk stålstreng gitar.

Har spilt både elgitar og akustisk gitar, men føler at sjela mi ligger hos den akustiske delen =)

Jeg har bare hatt en før, og bruker den fremdeles. Det er en Ibanez AEL-10E BK Ak-Gitar.

Har vært godt fornøyd med den siden jeg fikk den, og vi har vært gjennom mye sammen.

Men nå tenker jeg at jeg har lyst til å ta steget opp i prisklasse og da også kvalitetsklasse,

og lurer veldig på hva jeg skal gå for. Derfor spør jeg dere på dette forumet, om råd

og tips til forslag. Det eneste kravet er at det skal være stålstreng og ha mic.

Prisen har jeg ikke tenkt så mye på. Ibanezen lå på like under 4000,- da jeg kjøpte den,

så jeg tenker at jeg kanskje ikke vil gå over 10 000,- i alle fall. Fint om den koster mindre også.

Jeg vet at det finnes en drøss med forskjellige merker, og jeg har egentlig bare peiling på en del

elgitar merker. Men har hørt veldig mye bra om Martin gitarene stort sett overalt.

Jeg holder til å Trondheim, og har jo helst lyst til å prøve gitaren før jeg kjøper den, spesielt

i og med at det er en akustisk det er snakk om. Så hadde vært fint om den er mulig å prøve den nede

på tre45 eller et annet sted i byen.

Da er det bare å komme med forslag, og bare spør dere trenger flere opplysninger =)

Takk på forhånd!

Endret av j-man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg holder til å Trondheim, og har jo helst lyst til å prøve gitaren før jeg kjøper den, spesielt

i og med at det er en akustisk det er snakk om. Så hadde vært fint om den er mulig å prøve den nede

på tre45 eller et annet sted i byen.

PÅ tre45 ja. De burde vel kansje ha Santa Cruz gitarer.

De er verdt å teste om de har....:-) Vet ikke om de forhandler brukt på tre45 ?

www.santacruzguitar.com

Endret av Gitar!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nede på tre45 i dag å testa ut litt. Men ble overrasket over hvor få akustiske gitarer med mic de hadde hengende tilgjengelig der.

Hadde vært fint med litt hjelp angående gitaren jeg er på utkikk etter.

Jeg er hovedsaklig på utkikk etter en allround gitar som lyder knallbra både unplugged og plugged =) Jeg har veldig liten erfaring med merker,

og deres kvaliteter. Har sett at bla.a. Martin har vanvittig mange modeller, og jeg har ingen anelse hva som er hva.

Kan jo ramse opp noen små krav jeg har til gitaren, så det blir lettere å komme med forslag og retningslinjer fra dere her på forumet:

- Helst classic look (Cutaway eller ikke spiller egentlig ikke så stor rolle), men liker veldig godt de lyst trefargede modellene. Så noen mørke trefargede Ayers gitarer på tre45 idag, likte ikke de spesielt godt

- Den skal ha mic (mulighet til å koble til forsterker)

- Den skal ikke være en spesialisert solo gitar, den skal først og fremst brukes til komp spilling, men at den også er god å spille små soloer med er inget minus

- Prisbegrensning; kan muligens strekke meg til 15 000,-

Håper dette er nok informasjon til å kunne hjelpe og rådgi meg angående merker og modeller. Og hører mye bra om å kjøpe brukt.

Jeg kjenner at jeg helst har lyst til å prøve gitaren før jeg kjøper den, så å kjøpe brukt langtveisfra er kanskje ikke så lurt da. Dette måtte isåfall

være et tilfelle hvor det er en modell som er godt kjent for å være knallbra, eller noe i den duren =)

Håper på mange tips og forslag her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ble overrasket over hvor få akustiske gitarer med mic de hadde hengende tilgjengelig der.

Dyre "high end" akustiske gitarer kommer som regel levert uten pickupsystem.

Du kan selv velge om du ønsker/trenger pickupsystem, og ikke minst kan du velge selv hvilket system du vil ha på gitaren.

Endret av Gitar!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville luktet på brukt Martin eller Gibson. Eks: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16987719 og http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16790626

Ellers er faktisk noen av Ayers modellene veldig gode til prisen, og du kan vel få de i trehvitt og med pick-up hvis du skal kjøpe nytt. Ellers er de dyreste Yamaha gode instrumenter. Koster en 7-8 lapper de dyreste tror jeg. (Kommer nok uansett ikke opp i "high-end" klassen.)

Uansett om du kjøper brukt uten pickup system, er det ikke noe problem å ettermontere det.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyre "high end" akustiske gitarer kommer som regel levert uten pickupsystem.

Du kan selv velge om du ønsker/trenger pickupsystem, og ikke minst kan du velge selv hvilket system du vil ha på gitaren.

Hmm. Ja, skjønner. De tilbyr vel sikkert det nede på tre45.. Men likevel, fant f.eks. bare 2 Martin gitarer hengende der, og

en hel drøss Ayers. Men skjønner hva du mener. Hvor mye ekstra i prisen vil et ganske godt pickupsystem koste?

Og er det noen som har gode forslag til gitaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Ja, skjønner. De tilbyr vel sikkert det nede på tre45.. Men likevel, fant f.eks. bare 2 Martin gitarer hengende der, og

en hel drøss Ayers. Men skjønner hva du mener. Hvor mye ekstra i prisen vil et ganske godt pickupsystem koste?

Og er det noen som har gode forslag til gitaren?

Mellom 2 og 3000,- for noe som er bra, vil jeg anta. (Finnes både dyrere og billigere løsninger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville luktet på brukt Martin eller Gibson. Eks: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16987719 og http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16790626

Ellers er faktisk noen av Ayers modellene veldig gode til prisen, og du kan vel få de i trehvitt og med pick-up hvis du skal kjøpe nytt. Ellers er de dyreste Yamaha gode instrumenter. Koster en 7-8 lapper de dyreste tror jeg. (Kommer nok uansett ikke opp i "high-end" klassen.)

Uansett om du kjøper brukt uten pickup system, er det ikke noe problem å ettermontere det.

Ser ut som 2 veldig fine (og gode) gitarer de der. Jeg kjenner på magefølelsen at det bikker litt over på Martin fremfor Gibson, vet ikke hvorfor.

Er det noe som kjennetegner f.eks. Gibson kontra Martin, evt andre merker? Sånn som kanskje kan få meg til å velge merke. Og viktigst av alt, når

jeg kikker på finn, er det jo en drøss Martin modeller. Ser at det er både D-16 og D-18 gitarer som ligger ute. Hva er egentlig forskjellen, har ikke spesielt

peiling på specs på gitaren, materiale sort osv. Noen retningslinjer når jeg kikker? =)

Endret av j-man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange foretrekker Martin fremfor Gibson, ja. Hva som er forskjellen mellom de forskjellige Martin modellene vet jeg alt for lite om, men D-16 er vel en "nyere" og litt billigere utgave av den mer tradisjonsrike D-18 så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange foretrekker Martin fremfor Gibson, ja. Hva som er forskjellen mellom de forskjellige Martin modellene vet jeg alt for lite om, men D-16 er vel en "nyere" og litt billigere utgave av den mer tradisjonsrike D-18 så vidt jeg vet.

Ok. Takk for all informasjon! Skal høre litt mer med folka nede på tre45, hvilke modeller de har inne, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker hadde Riff i Trondheim en del Taylor hengende sist jeg var innom. Du kan jo ta en tur der også. Tre'45 er bra, men jeg synes utvalget av akustiske gitarer lider litt.

Okey. Skal huske å ta turen innom der å. Var for øvrig innom Tre45 i dag, og testet mye av det som hang der, og må helt ærlig si at Santa Cruz gitarene overgikk alt annet som hang der (inkl. en Martin OM-28V).

De hadde virkelig en flott klang, og var flotte å se på. Dog, de det hang pris på, var ikke billige. Er alle Santa Cruz gitarer priset over 20 000,- ?

Og angående Riff, vet du hvilke andre merker de selger der?

Endret av j-man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.