Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Deluxe reverb problemer


Buddz

Anbefalte innlegg

Som sagt, er det 2 brytere på disse.. power og standby!

Min amp "streiket" etter jeg slo av feil.. jeg slo av power før standby.. og etter det så kommer den ikke på.. altså, ingen lyd eller lys..

Sikring som er gåen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe riktig eller feil rekkefølge på standby-bryteren på en Deluxe Reverb, og uansett ikke når du slår ampen av. Hvis ampen din har likeretterrør så sørger dette røret for soft-start på anodespenningen for deg, så enhver bruk av standby-bryter når du slår den på er bare for show.

Funksjonelt og teknisk sett så er standby-bryteren der for at du skal kunne slå av volumet på ampen uten å skru ned på gitar eller amp, eller ved å plugge ut gitarledningen fra ampen. Det fins noen få unntak hvor katoden kan svekkes i amper med svært høy anodespenning, men for nær alle gitaramper kunne standbybryteren vært gaffet fast i på-posisjon og det ville ført til mindre trøbbel enn om den brukes slik mytene og tradisjonen anbefaler, på grunn av lysbuer som oppstår ved bryting av høyspent likestrøm.

Tilbake til spørsmålet ditt: Siden lyset ikke kommer på tyder det på at sikringen er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk sikringen, og bytt om nødvendig. Ryker den igjen, så les videre.

Hos meg kan dette være et tegn at utgangsrørene begynner å bli gamle. Om du tar deg bryet med å sjekke dem, ville jeg også sjekket likeretterrøret, da det - av en eller annen grunn - jevnlig røk mens jeg hadde slitte utgangsrør. Noen får korrigere meg om jeg tilsynelatende prater ut av feil ende av ryggmargen. Dette er min subjektive erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Men vet du hva det kan komme av..? at sikringen er gåen?

Gjer som MB seier, det kan vere verdt eit forsøk. Om sikringen forset å ryke så har eg utgangsrøyr liggande slik at du kan teste om det er det som gjer det. Det er berre å ta kontakt i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det kommer gnister av noe slag inni røra når du skrur på, det skjer relativt ofte i likeretterrør. I så fall er det bare å bytte.

Du kan også se etter lekkende eller "oppblåste" kondensatorer i strømforsyninga.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takk for svar, og beklager sent svar. Men jeg fikk byttett sikringen.. til en 1,6A fra en 1A. Jeg fant ikke 1,0 A noen steder, var innom flere bensinstasjoner og Elkjøp. Men de hadde bare mer eller mindre enn 1A.

Men noe jeg har merket før sikringen røk, er sånn skurring i ampen. For noen dager siden tok jeg på dekselet til ett rør (?), og da kom den lyden.. hva kan dette vere.

Skurringen kommer når jeg har litt bass på og veldig rund lyd, og dette rundt tonen A (+/-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært meg i den situasjonen hadde jeg valgt en som var mindre en 1A. Det er en grunn til at sikkringen er 1A! Ved å velge en som er høyere tar du en risk at ampen din ikke blir sikkret neste gang du får en overstrøm. Da ryker kanskje en vital del som er betydelig mer kostelig å fikse...

Endret av Noinput
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.