Web Analytics
Jump to content

Kan noen forklare meg forskjellene på disse gitarene kjapt?

tacomodo
 Share

Recommended Posts

Epiphone Les Paul Standard

og

Epiphone Les Paul Standard ebony (eller noe i den duren, den er iallefall svart)

Jeg var på Kick og spurte om det, men han var ganske unnvikende og sa det knapt var noe forskjell.

Noen som kan forklare?

hmm..... sorry men aldri hørt om Standard Ebony .....

Standard og standard Plus står på hjemmesiden deres

www.epiphone.com

mulig de har laget en modell med Ebony fretboard ...... ??

er nok marginale forskjeller uansett tenker jeg ....

Bare lurer på hvorfor den ene er 3-400 kr billigere enn den andre og hvorfor han på Kick sa det var forskjeller men veldig små, og så spurte jeg hva det var, men så sa han at han skulle lese meg spesifikasjonene, men så avbrøt han seg selv og fortalte om noe annet

Erm, ekke lett å lese nei?

Kroppene er todelte, det er en bunn og en topp. I bege tilfellene er det or (alder) bunn og en lønnevariant på toppen. Mens den vanlige har flammelønn, har ebony'n vanlig lønn. Flammelønner hakket dyrere, og med moms og andre utgifter kan det utgjøre 300 spenn.

Lydmessig må du spørre en ekspert. I en blindtest hadde jeg vedda gitaren min på at jeg ikke hadde hørt forskjell. Er vanskelig å si. Du kan jo teste begge ved siden av hverandre og se om du hører forskjell. Hvis ikke er det bare pris, finish og eventuelt tyngden (tviler) som har noe å si.

Eneste årsaken er sannsynligvis kosmetisk. Ebony finishen er ikke gjennomsiktig, så det er flammetoppen som er der for å bedre finishen med gjennomsiktige lag lakk. På en måte rettere å si at de andre er dyrere, enn å si at ebony modellen er billigere... Tviler sterkt på at lyden er så veldig forskjellig, selv om det er strukturforskjeller i treverket og det derfor bør være noen forskjeller. Test begge! Kanskje er det andre ting som avgjør?