Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fake eller modifisert Epiphone Les Paul


Knall

Anbefalte innlegg

Min far mener at CRC er bedre enn WD-40, så det blir nok CRC 2-26. Eneste er at det koster tre ganger så mye som en ny potmeter.. Kanskje jeg heller skal lodde på selv? Er det vanskelig, eller er det bedre at fagpersonell gjør det? Jeg tror det er 500k ohm jeg skal ha, for det er de andre i gitaren.. noen som vet?

Denne tråden gikk visst fra å være om fake epiphone til reperasjon.. Jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far mener at CRC er bedre enn WD-40, så det blir nok CRC 2-26. Eneste er at det koster tre ganger så mye som en ny potmeter.. Kanskje jeg heller skal lodde på selv? Er det vanskelig, eller er det bedre at fagpersonell gjør det? Jeg tror det er 500k ohm jeg skal ha, for det er de andre i gitaren.. noen som vet?

Denne tråden gikk visst fra å være om fake epiphone til reperasjon.. Jaja..

Wd-40 og liknende fungerer fint, men fører som regel til at problemet kommer tilbake innen kort tid.

500K er fint til humbucker gitarer, ja. jeg vil anbefale å bruke en linjær pot til tone, selv om det vanligste er en logaritmisk gange. Linjær gange gir en jevnere fordling av spekteret. Når det kommer til selve loddingen er dette en av de enkleste reprasjoner du kan utføre selv. Ta et bilde av den tonepotten du har i dag, og ta ut den gamle potten. Så installerer du den nye potten slik du ser på bildet. Sørg også for å slipe ned litt av baksiden på den nye potten med litt sandpapir, slik at du får jordingskabelen til å sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for infoen. Jeg har en kamerat som er flink med lodding, så jeg tror jeg skal være ekstra forsiktig og få hjelp av han. Er det disse jeg bør ha: Potmeter? Ang log i forhold til linjær, de andre i gitaren er vel kanskje log, så vil ikke dette gjøre lyden litt merkelig? Jeg lurte også litt på hva de forskjellige kodene etter de ulike potmeterne er for noe, noen har AS og BS etter ohmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for infoen. Jeg har en kamerat som er flink med lodding, så jeg tror jeg skal være ekstra forsiktig og fÃ¥ hjelp av han. Er det disse jeg bør ha: Potmeter? Ang log i forhold til linjær, de andre i gitaren er vel kanskje log, sÃ¥ vil ikke dette gjøre lyden litt merkelig? Jeg lurte ogsÃ¥ litt pÃ¥ hva de forskjellige kodene etter de ulike potmeterne er for noe, noen har AS og BS etter ohmen?

Forskjellen på log og lin er hvordan motstanden på potten varierer med skruinga... :blush: litt vanskelig å forklare, men i praksis betyr det at en tonepot med log vil "samle" det meste av forandringen i lyd i den ene enden av potens rotasjon, mens en lin pot har jevn fordeling av motstand, og vil derfor ha en jevnere fordeling av forandring i lyden. De to ytterpunktene av roasjonen vil være like, og du vil kunne oppnå den samme lyden uavhengig av hvilken pot-type du bruker. Forskjellen ligger i hvor på rotasjonen du finner lyden. På en måte, liksom.....

Er litt usikker på tykkelsen på toppen på Epiene, men jeg tror nok du må ha en pot med lang skaft. Bortsett fra det ser den potten finfin ut.

NÃ¥r det gjelder merking med A og B etter motstandsvrdien er som regel A log og B lin. dette er standarden, men det ble (og blir vel kanskje fortsatt?)produsert potter hvor dette er motssatt.

Endret av syndromet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg kan nok sende en mail til de på gitarhuset for å finne utav det. Det blir nok en lineær potmeter da, ettersom jeg forstår det er det det som er fra før av også. Der er iallfall forandringen jevn. Tror jeg. Inbiller jeg meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg kan nok sende en mail til de på gitarhuset for å finne utav det. Det blir nok en lineær potmeter da, ettersom jeg forstår det er det det som er fra før av også. Der er iallfall forandringen jevn. Tror jeg. Inbiller jeg meg.

I de fleste sitter det som regel log potter fra før, da det er dette som brukes på volumkontrollen, og det er billigere å kjøpe store kvanta av en type. jeg personlig mener linjære potter funker bedre på tonekontroller, men det er en smaksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at den varierer mye, min er jo litt gammel. På nyere er det slik som din. Det viktigste der er at epiphone har tre og gibson to.

Jeg slet litt med å finne eksempel akkurat nu, men men.. Den er jeg iallfall ganske sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at den varierer mye, min er jo litt gammel. På nyere er det slik som din. Det viktigste der er at epiphone har tre og gibson to.

Jeg slet litt med å finne eksempel akkurat nu, men men.. Den er jeg iallfall ganske sikker på.

Det står Gibson på headstocket på min Epi les paul også, det gjør det på de eldre les paulene til epiphone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.