Web Analytics
Jump to content

Fake eller modifisert Epiphone Les Paul

Knall
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en fin og brukt Epiphone Les Paul for 3000,-, som jeg tror at er custom modell. Jeg kjøpte den av en hyggelig fyr som hadde kjøpt den av en annen fyr. Problemet er at han jeg kjøpte den av, ikke vet hvor han som kjøpte den ny hadde fÃ¥tt den ifra. Han visste heller ikke hva type det var før jeg sa det. Og da sitter jeg jo selvsagt og lurer pÃ¥ om den er fake, men informasjonen som finnes pÃ¥ internett om emne er jo rett og slett helt horribel.

Jeg tror også at gitaren kan ha blitt modifisert av han første som eide gitaren, og det er det som gjør gitaren litt "rar". Plekterbrettet er fjernet, og det er den letteste tingen visstnok å se fake gitarer på. Humbuckene er sannsynligvis blitt byttet ut, ettersom de er skrudd til gitaren med vanlige skruer og ikke gullskruer. Den bakerste toneknappen er høyere enn de andre, og er ikke i gull som de andre. Dette er det jeg reagerer litt på. Den bakerste toneknappen skurrer også når jeg bruker den. Når det kommer til lyden på gitaren, er jeg heller usikker. Jeg har ikke spilt gitar så altfor lenge, og er ikke så flink på å høre om den er skikkelig.

Jeg tenkte å ta med gitaren på en musikkbutikk (han som eide den anbefalte Hagstrøm i Bergen) og få de til å se på den, og evt fikse det som var galt. Den må sikkert justeres og intoneres og hva vet jeg også. Jeg har også lyst å ha ny toneknapp til den bakerste tone tingen og gullskruer. Vet dere hvor mye dette koster? Er fattig student og alt det der tongue.gif

Et lite ekstra spørsmål: Han som eide den har satt på tykkere strenger, er dette skadelig for gitaren? Den skulle visst ha 0,10, og han hadde satt på 0,11.

HÃ¥per at dere kan hjelpe!

Har også laget helt lik tråd på diskusjon.no. Der er det litt mer bilder.

post-6375-1239024630_thumb.jpg

post-6375-1239024704_thumb.jpg

Skurrete potter, fjernet plekterbrett og pickupbytte på en epi ikke tegn pÃ¥ en fake gitar ;)

Gitaren du har kjøpt er nok ikke fake. Jeg ser ihvertfall ikke noen faresignaler utifra bildene.

Jeg tror ikke at det er så enorm butikk i å fake epiphone-gitarer heller.

Hvis pickupene er byttet, så er det stor sannsynlighet for at det er en oppgradering isåfall.

Toneknapper og skruer bør ikke koste mer enn en hundrings fra ebay hvis det er viktig for deg.

Jeg prøvde å skru tonerknappen mange ganger frem og tilbake, men selv etter en hundre ganger ble den ikke bedre. Den er nok utslitt da, så den vil jeg bytte. Jeg blir glad når jeg leser at den nok er ekte, det er veldig lett å tro det motsatte bare en begynner å kikke litt rundt på nettet. Jeg får ta den med til en forhandler og høre, jeg må uansett ha en gitarkasse eller noe før påsken er over.

Takk for hjelpen!

Skjønner ikke hvorfor den skulle vært fake :S

Skruene som brukes til å skru på bøkkerne trenger jo ikke være gull elns, og plekterbrett er jo bare å skru av... Jeg har skrudd av plekterbrettet mitt, og gitaren ble ikke fake av den grunnen :P

Jeg tror den er ekte etter linken fra Adoniz. Jeg har kikket inni både trussroden og pÃ¥ potene. Trussroden ser ut som den skal gjøre. De tre potene som fungerer har skrift bakpÃ¥, den fjerde som jeg stusser pÃ¥ har ingenting og er nok byttet ut. Den har quick connector. Tonerne og volumknappene er jevne, eneste er at den utbytta poten skurrer og gÃ¥r av og pÃ¥ hele tiden (sÃ¥nn at det blir litt sÃ¥nn variasjon av treble av og pÃ¥). Toggle switchen er bytta fra svart til hvit tror jeg (kan jo hende de var sÃ¥nn i 2003). Serial nummeret stemmer, den er bygd i november 2003 og produsert i i Kina/Korea. Den har Epiphone godkjent merke pÃ¥. Grover tunere som er merket med "Grover", som holder tonen. Pickupene har jeg ikke sjekket, gidder ikke Ã¥ ta av strengene.

Jeg tror den er ekte nå, selv om nattesøvnen til i dag ble litt forstyrret håper jeg at det fører til at jeg blir litt gladere i gitaren :) Skjønt, jeg skal nok ha den på service for å få fikset den poten, og få de til å verifisere den.

Angående fake epiphone, har jeg forstått det sånn at de faktisk blir mer faket enn gibson rett og slett fordi folk er mindre oppmerksomme på det. Derfor er det lettere, og fører til at det er mer penger å tjene.

En fake Epiphone ville nok hatt skrudd hals, din er limt. Den er sikkert litt tung også ikkesant, 4kg+??

Det virker som du har gjort et bra kjøp.

Podmeteret kan du prøve å smøre med WD-40 eller CRC 565 ellerhvadetvar. Åpne plastdekslet på baksiden-finn podmeteret-bruk røret på spray flaska-i et eller annet hull på podmeteret. Jeg har fikset noen forsterkere og gitarer på denne måten. Den dyrere elektronikk sprayen (CRC) synes jeg fungerer dårligere til slikt. Hjelper det ikke er det utslitt.