Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DI-boks


Jens-K

Anbefalte innlegg

Kan nokon kjapt forklare meg forskjellen på ei aktiv og ei passiv DI-boks? At hovudforskjellen er at aktiv må ha ein strømkilde veit eg, men til kva bruk egnar det seg med aktiv kontra passiv? Eg skal bruke den til å kjøre ein bassgitar i frå forsterkar til miksar/PA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aktiv D.I kan brukes som preamp og krever strøm enten fra batteri eller phantommating. Hva som er forskjellen i innmaten i de to, vet jeg for lite om, men du klarer deg lenge med en passiv D.I. Du kobler ikke D.I etter forsterker, men før. Dvs. at du kjører bass inn i D.I. XLR kabel fra D.I. til mikser, og Thru-utgang til bass-forsterker. Dvs. at det er direkte lyd fra bassen som går i P.A, og ampen blir da kun monitoring på scenen. Enkelte bassamper har D.I innebygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mer gain i en aktiv DI enn i en passiv. Dette fordi aktive DI'er har en preamp. Og noen pickuper vil ikke fungere med passiv DI fordi impedansen blir feil. Men om man skal bruke den til synth eller andre saker med vanlig linjesignal så fungerer en passiv boks utmerket.

EDIT:

Så nå at du skal bruke til bass. Da er aktiv DI veien å gå mener jeg.. Du kan ende opp med veldig tynn basslyd med passv DI. Det KAN fungere, men ikke optimalt. Om du kjører bassen innom en preamp først kan en passiv boks fungere fint dog.

Endret av Tom Dooley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mer gain i en aktiv DI enn i en passiv. Dette fordi aktive DI'er har en preamp. Og noen pickuper vil ikke fungere med passiv DI fordi impedansen blir feil. Men om man skal bruke den til synth eller andre saker med vanlig linjesignal så fungerer en passiv boks utmerket.

EDIT:

Så nå at du skal bruke til bass. Da er aktiv DI veien å gå mener jeg.. Du kan ende opp med veldig tynn basslyd med passv DI. Det KAN fungere, men ikke optimalt. Om du kjører bassen innom en preamp først kan en passiv boks fungere fint dog.

Har jeg aldri opplevd, men mulig du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passiv DI har en impedanse som kan kvele enkelte pickup'er helt slik at mye av bunnen i lyden blir borte. Men med noen pickup'er kan det også fungere helt greit. Aktive pickup'er fungerer som regel fint inn i passiv DI.

Selv bruker jeg litt forskjellig på bass. Om det er en amatørkonsert/forestilling der de i bandet skrur og herjer på amp'ene uten å tenke seg om eller å gjøre teknikeren opmerksom på det så liker jeg å tappe bassgitaren før amp. Da bruker jeg aktiv DI. Dvs: bass - DI - mixer (som Audun sier her så har de fleste DI'er en thru-utgang som man plugger videre til bassamp)

Om det er proffe folk på scena, og bassisten insisterer på at jeg tapper bassen etter den svindyre preamp'en hans så gjør jeg det med en passiv DI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.