Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

FLoyd Rose, R/størrelse type for Locking nut på halsen


CountGore

Anbefalte innlegg

Hei

Min gamle strenglås har blitt sliten og fÃ¥tt sÃ¥r i metallet av lyse E strengen og tenkte og kjøpe meg ny. Men skjønner ikke helt begrepet hvor man mÃ¥ler størrelsen til disse.

Er det for eksempel R2( 41-.41,2 mm) som er bredden på hele "strenglåsen"? De Sier jo nut som betyr Mutter, men tenkte da på kansje platene som låser selve strengene?

Bredden min ble ca 41,8 mm på "strenglåsen" med skyvelære, men fant ingen med det målet hos Floyd Rose-

Floyd Rose nut size link: http://www.floydrose.com/nutsizes.html

Har vedlegg av et bilde av en Locking nut sadel aka "Strenglås"

Kan noen gi bistand?

Gitaren er en ESP M-II Urban camo med Orginal Floyd Rose og strenglås.

Stor takknemlighet for bistand om dette, da jeg helst ikke vil kjøpe feil!

post-4049-1238595421_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har, som du er inne på, med breidda på sadelen/nuten å gjera. 41,8 mm tilsvarar ca 1 11/16" som høyrest naturleg ut at er standard på ESP M-II, utan at eg skal seia det 100 % sikkert. Du vil då kunna bruka R3,4,8,9 og 10 basert på smak. 3 og 4 er såvidt eg veit mest vanleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har, som du er inne på, med breidda pÃ¥ sadelen/nuten Ã¥ gjera. 41,8 mm tilsvarar ca 1 11/16" som høyrest naturleg ut at er standard pÃ¥ ESP M-II, utan at eg skal seia det 100 % sikkert. Du vil dÃ¥ kunna bruka R3,4,8,9 og 10 basert pÃ¥ smak. 3 og 4 er sÃ¥vidt eg veit mest vanleg.

Takker for råd :) Ja regnet med at det var bredde målet på sadelen, men var ikke helt sikker siden det stod "Nut"

Men da trur jeg går får R3, og håper dette passer :) Ønsker egentlig helt den samme som er der fra før, vil helst ikke forandre karakteren til gitarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde finsjekke radiusen når du alikevel skal skifte sadel, dvs. sjekke at alle strengene har samme avstand til gripebrettet ved sadelen. Selv filte jeg ned sporene til 3 og 4 strengene 0.10mm, dvs. endret til større radius, på Schecter Hellraseren min. Og kan godt gjøre det på LTD m-1000'n også.

Jeg mener å huske at det var forskjellig høyde på disse to sadlene også. Så jeg tror det er mulig og bomme på høyden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Min gamle strenglås har blitt sliten og fått sår i metallet av lyse E strengen og tenkte og kjøpe meg ny. Men skjønner ikke helt begrepet hvor man måler størrelsen til disse.

Er det for eksempel R2( 41-.41,2 mm) som er bredden på hele "strenglåsen"? De Sier jo nut som betyr Mutter, men tenkte da på kansje platene som låser selve strengene?

Bredden min ble ca 41,8 mm på "strenglåsen" med skyvelære, men fant ingen med det målet hos Floyd Rose-

Floyd Rose nut size link: http://www.floydrose.com/nutsizes.html

Har vedlegg av et bilde av en Locking nut sadel aka "Strenglås"

Kan noen gi bistand?

Gitaren er en ESP M-II Urban camo med Orginal Floyd Rose og strenglås.

Stor takknemlighet for bistand om dette, da jeg helst ikke vil kjøpe feil!

Siden sporet til 1'ern er slitt, kan du file litt på de 5 andre og så bygge opp sadelen litt.

Målte akkurat høyden på sadlene mine, og jeg finner ikke noe forskjell, jeg må ha tatt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går kanskje an å ta med sadelen til et sveiseverksted (medmindre den er av messing, men den er vel bare forgyllt) Og få de til å legge på et lite sveisepunkt i sporet til 1 ern. Som du filer ned til passende høyde. Har tenkt å prøve dette selv.

Men er du sikker på at det er slitasje? Mine to, før nevnte gitarer pluss en Hellraser til som var her en måneds tid, er slik at de har sadler med for liten radius, montert for lavt. Resultatet blir: Sporet til streng 1 og 6 blir for lavt, 2 og 5- perfekt, 3 og 4 for høye. Dette oppdages vanligvis ikke, medmindre man skulle finne på å rette halsen litt mye. Eller som meg, å justere brua veldig lavt (veldig lav action).

Nei, kvaliteten på gitarer har nok gått noe ned etter at også Japan flagget ut sine fabrikker, Selv gitarer som koster litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde finsjekke radiusen når du alikevel skal skifte sadel, dvs. sjekke at alle strengene har samme avstand til gripebrettet ved sadelen. Selv filte jeg ned sporene til 3 og 4 strengene 0.10mm, dvs. endret til større radius, på Schecter Hellraseren min. Og kan godt gjøre det på LTD m-1000'n også.

Jeg mener å huske at det var forskjellig høyde på disse to sadlene også. Så jeg tror det er mulig og bomme på høyden også.

Ja skjønner, men høyden er vell forskjellige i forholdet til hvilken type R (sadel) du velger? Ønsker ikke og slipe og styre med en gitar til 2 mnds lønninger. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går kanskje an å ta med sadelen til et sveiseverksted (medmindre den er av messing, men den er vel bare forgyllt) Og få de til å legge på et lite sveisepunkt i sporet til 1 ern. Som du filer ned til passende høyde. Har tenkt å prøve dette selv.

Men er du sikker på at det er slitasje? Mine to, før nevnte gitarer pluss en Hellraser til som var her en måneds tid, er slik at de har sadler med for liten radius, montert for lavt. Resultatet blir: Sporet til streng 1 og 6 blir for lavt, 2 og 5- perfekt, 3 og 4 for høye. Dette oppdages vanligvis ikke, medmindre man skulle finne på å rette halsen litt mye. Eller som meg, å justere brua veldig lavt (veldig lav action).

Nei, kvaliteten på gitarer har nok gått noe ned etter at også Japan flagget ut sine fabrikker, Selv gitarer som koster litt.

Jobber faktisk som sveiser, men gidder ikke og sveise i sadelen, vil ha den mint fra fabrikk, derfor jeg kjøper ny.

Men er det smart og file strenglås sadelen selv for og justere action? Fort gjort og ødelegge intonasjon av gitaren, jeg justerer bare i selve floyd tremolon her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sporet til 1'ern er slitt, kan du file litt på de 5 andre og så bygge opp sadelen litt.

Målte akkurat høyden på sadlene mine, og jeg finner ikke noe forskjell, jeg må ha tatt feil.

Har en strek med dypt sår i sadelen til den Lyse E strengen, er nok for at jeg bruker Hybrid Slinky fra Ernie Ball! Lyse E er så tynn at den har gravd seg ned etter tid når jeg har låst locking nutsa...

Men skal nå bytte streng type, Hybrid Slinky blir i det tynneste laget på de de 2 første strengene..(09,11,16,26,36,46) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg filer ikke sporene i oversadelen for å justere action. Jeg filer for å korrigere i forhold til radiusen på halsen. Jeg filte ned 0.1 mm (kan sikkert ta litt til) sporene for 3 og 4 streng for å få en større radius. Gitaren var altså levert med en litt feil nut. Da jeg leverte den første Hellraseren tilbake til butikken, hadde jeg allerede justert action lav, så da repratøren rettet halsen begynte 1'ste str. å skurre i 1'ste bånd, mens det var fortsatt god klaring på, serlig 3 og 4 str. Skjønner?

Gluke: Hva bruker man for å skimse Floyd nutsa, smergelpapir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg filer ikke sporene i oversadelen for å justere action. Jeg filer for Ã¥ korrigere i forhold til radiusen pÃ¥ halsen. Jeg filte ned 0.1 mm (kan sikkert ta litt til) sporene for 3 og 4 streng for Ã¥ fÃ¥ en større radius. Gitaren var altsÃ¥ levert med en litt feil nut. Da jeg leverte den første Hellraseren tilbake til butikken, hadde jeg allerede justert action lav, sÃ¥ da repratøren rettet halsen begynte 1'ste str. Ã¥ skurre i 1'ste bÃ¥nd, mens det var fortsatt god klaring pÃ¥, serlig 3 og 4 str. Skjønner?

Gluke: Hva bruker man for å skimse Floyd nutsa, smergelpapir?

Yes den er god ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg filer ikke sporene i oversadelen for å justere action. Jeg filer for å korrigere i forhold til radiusen på halsen. Jeg filte ned 0.1 mm (kan sikkert ta litt til) sporene for 3 og 4 streng for å få en større radius. Gitaren var altså levert med en litt feil nut. Da jeg leverte den første Hellraseren tilbake til butikken, hadde jeg allerede justert action lav, så da repratøren rettet halsen begynte 1'ste str. å skurre i 1'ste bånd, mens det var fortsatt god klaring på, serlig 3 og 4 str. Skjønner?

Gluke: Hva bruker man for å skimse Floyd nutsa, smergelpapir?

Flere av gitarene jeg har hatt med floyd har hatt små blikk skims under nøtta for å få riktig strengehøyde, men når du spør har jeg faktisk aldri sett noen som selger de løst. Jeg ville hørt med warmoth eller en annen diy site.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av gitarene jeg har hatt med floyd har hatt små blikk skims under nøtta for å få riktig strengehøyde, men når du spør har jeg faktisk aldri sett noen som selger de løst. Jeg ville hørt med warmoth eller en annen diy site.

Kanskje man kan ofre et par søkerblader?- Alminiumsfolie, ett eller flere lag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.