Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar


Fender-Strat

Anbefalte innlegg

Ibanez gitarene er helt ok gitarer, men RG serien er jo kanskje ikke den mest universale gitartypen spør du meg. Veldig tynn hals og et tremolosystem som er veldig dumt å ha på gitaren med mindre du virkelig skal benytte det.

Hva med en litt mer tradisjonell gitar ? Tele/Strat eller LP/SG type f.eks ?

Uansett, du må jo selv prøve gitarene for å finne ut hva du liker. Hva andre folk liker av gitarer spiller jo egentlig liten rolle når det er du som skal spille på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok tenke på hvilken musikk/musikkstil du antakelig vil spille. Og om du trenger tremolosystemet. Tremoloen er etter egen personlige smak veldig grei i og med den som regel holder veldig bra på stemmingen, pg du slipper å spille mye surt. Men dette avhengeer av at du må sette deg skikkelig inn i hvordan denne fungerer og hvordan du justerer den.

Liker selv disse gitarene godt de er lettspilte og har gode variasjoner mht. pickupkombinasjoner.

Har selv en rg1570 som er ganske lik den som du ser på, som igrunn er poteten i samlingen min. (kan brukes til det meste)

Et tips er å se f.eks musikkblader/videoer og se hvilken type gitar dine favorittband/musikk spiller mest med (husk du låter ikke automatisk som dem selv om du har lik gitar men bare gir deg en pekepinn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at fast bro er mer behagelig, men det avhenger jo av hva du selv vil ha. En strat eller tele med humbucker(e) hadde nok vært ypperlig til sjangeren.

Det viktigste er at du prøver gitaren før du kjøper den. Det er stor forskjell på gitarene du finner i butikkene rundt omkring i landet. Be om noen tips om hvordan du kan "stille den inn" hvis du synes strengene sitter for høyt/lavt eller om strengene skurrer litt. Vanligvis gjør butikken dette for deg, og du har som regel en gratis "behandling" dvs. intonering og slikt etter å ha kjøpt ny gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke kjøp Strat ! kjøp en tele-caster :) de er mye finere, men selv ville jeg gÃ¥tt for en les paul da. mest fordi les paul og tele/strat casterne ikke sier noe om din spille/musikk stil :)

Jeg skjønte ikke helt hva du mente i det innlegget, men prøvde du å si at man heller bør velge gitar pga utseende og hva som "viser" hvilken musikkstil man spiller, enn å velge utifra hva som er best å spille på og låter best?

No offence, men isåfall bør du vel kanskje selv få litt råd før du begynner å råde andre.

Om dette ikke var det du mente så misforsto jeg, og da beklager jeg det :)

Personlig ville jeg nok kanskje anbefalt en Mexico HS-Telecaster, eller kanskje rett og slett en PRS Tremonti. Gode gitarer man finner brukt i din prisklasse. Gode å spille på og låter kule. Men selvfølgelig, det beste er jo om du får prøvd og finner ut hva du selv liker. Må også nevne at Ibanezer stort sett er veldig lettspilte (hvertfall de jeg har prøvd), selv om jeg personlig ikke liker dem så godt :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanezen så ut som en fint valg det, bare vær obs pÃ¥ tremolosystemet. NÃ¥r man er ny i gamet kan det være noe drit med Floyd Rose-system nÃ¥r man skal skifte strenger og slikt. Det finnes en RG 321 med fast stol hvis det er interessant. Men som alltid er mitt tips til syvende og sist, stikk ned til nærmeste gitarsjappa og prøv alt de har av gitarer i din prisklasse, sÃ¥ velger du den du likte best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.