Web Analytics
Jump to content

plagiat

Recommended Posts

Tricky question... Men det er jo utrolig mange låter som har de samme akkordprogresjonene og rytmemønsterne osv... men trenger ikke å oppfattes som samme låt forde...

Jeg husker jeg skrev en låt i 7klasse kanskje (kun powerchords og skrik), og noen måneder etter jeg hadde skrevet hele låt kom sum 41 med en ny singel der refreng-riffet var klin likt. Men var få andre enn meg som merka det, siden vokalen var anderledes...

det beste er vel å vise den frem publisere den på internett, sende den rundt til folk, så får du fort tilbakemelding om det kan være plagiat over for noen andre sanger.

Men husk det er minst 2 av 3 faktorer som skal være lik, der av, 1 rytme 2 melodi 3 takt\tempo, correct me if im wrong?

• 3 weeks later...

Tror det skal en del til for å kalle det plagiat. Det skal være ganske likt isåfall. Basketcase har jo samme akkord-rekka som Canon i D-dur (eller canon rock) men ingen har mast om plagiat der (bortsett fra han som laga pachabell rant).

• 2 months later...
  • 3 weeks later...

Alle låner, stjeler og blir inspirert.

Fyren har laga sånn 20 videoer ellerno der han viser sanger som ligner på andre.

Morsomt og Genialt :lol::ninja:

Edited by Batman