Web Analytics
Jump to content

Har lyst på Ukulele

HoJ
 Share

Recommended Posts

Skal man ha ukulele, vil jeg anbefale å kjøpe en ukulele i såkalt konsertstørrelse. Den er litt større enn sopranukulelen,og derfor litt lettere å spille på. Det er også greit at den har gitarstemmeskruer med utveksling, fordi den da er lettere å stemme enn en med fiolinstemmeskruer, som kanskje er mest autentisk.

En tenorukulele, eller en "guitarlele" som er sekstrengs, er i og for seg greie instrumenter, men skal man ha den rette ukuleleklangen og følelsen, bør man kjøpe en konsertukulele først. De andre kan man handle når man får litt dilla. Begge de to nevnte mangler den typiske ukuleleklangen, synes jeg. Begge to låter minst like mye som "en slags gitar" enn en ukulele.

En ukulele låter jo litt sånn "småsurt" i utgangspunktet, og da blir kravene til presisjon og godt håndarbeid litt lavere enn på en gitar, for eksempel. Derfor kan du få en helt grei ukulele ned i et par hundrelapper, men ikke forvent deg "stor" lyd. Skal du ha den søte, litt honningdryppende lyden fra en dyr ukulele, må du nok opp i et par tusenlapper.

Hvordan ukulelen er stemt? Jeg vil svare A-D-F#-H. Det vil ikke alle andre. Amerikanere stemmer ukulelen sin et helt trinn under, såkalt C- stemming, som du spør etter.

Stemmer du etter d- stemming, er ukulenen stemt som de fire første strengene på en gitar, med en capo i 7. bånd, og fjerdestrengen oktavert.

For gratis akkordskjemaer, masse ukulelesaker og slikt, så sjekk blant annet denne nettsiden:

http://www.stefansukulele.com/