Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

jcm800 modeller


Anbefalte innlegg

Har kun prøvd enkanalsmodellene (har selv en 2204), sÃ¥ kan ikke uttale meg om de med to kanaler. Men det er mange som sier at de ikke lÃ¥ter sÃ¥ bra som 2203 og 2204. Kan ihvertfall si sÃ¥ mye som at 2203 og 2204 er KONGE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2204 50w JMP fra '75 til '81 (til '84 i Sverige og Norge) JCM800 til '91

Enkanalsamp med mastervolum

Manglet "cascade" i preampen de første åra, og fikk potmeter på printkortet i 85/86.

Modellene med "cascade" og gamle potmeter er de beste.

2203 100w JMP og JCM800 på samme måte som 2204, og er også enkanals med mastervolum.

Disse hadde "cascade" fra starten, så her er det bare å se hvor potmeterne er plassert.

2205 50w JCM800 tokanals amp med mastervolum og klang ble laget '83 til '91.

2210 100w ellers samme som 2205. Begge er omdiskuterte, noen syns de låter veldig bra,

andre er skeptiske, og de to kanalene fungerer ikke som på moderne tokanalsamper. Mange bruker bare en av kanalene.

Ellers ble jo også de "gamle" modellene 1987 (50w Lead), 1959 (100w Super Lead), 1986 (50w Bass), og 1992 (100w Super Bass)

gitt ut som JCM800 i denne perioden.

Det finns også diverse comboutgaver hvor ampene i comboene er identiske med 2204, 2205, 2203 og 2210.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2204 50w JMP fra '75 til '81 (til '84 i Sverige og Norge) JCM800 til '91

Enkanalsamp med mastervolum

Manglet "cascade" i preampen de første åra, og fikk potmeter på printkortet i 85/86.

Modellene med "cascade" og gamle potmeter er de beste.

2203 100w JMP og JCM800 på samme måte som 2204, og er også enkanals med mastervolum.

Disse hadde "cascade" fra starten, så her er det bare å se hvor potmeterne er plassert.

2205 50w JCM800 tokanals amp med mastervolum og klang ble laget '83 til '91.

2210 100w ellers samme som 2205. Begge er omdiskuterte, noen syns de låter veldig bra,

andre er skeptiske, og de to kanalene fungerer ikke som på moderne tokanalsamper. Mange bruker bare en av kanalene.

Ellers ble jo også de "gamle" modellene 1987 (50w Lead), 1959 (100w Super Lead), 1986 (50w Bass), og 1992 (100w Super Bass)

gitt ut som JCM800 i denne perioden.

Det finns også diverse comboutgaver hvor ampene i comboene er identiske med 2204, 2205, 2203 og 2210.

hvordan fungerer ikke kanalene som på moderne tokanalsamper? er det mye volumtap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke en god cleankanal, og en god vrengkanal ut 2205 og 2210.

Stiller du ampen på god vrenglyd får du ikke god cleanlyd, og omvendt.

Hvis du sjekker på Harmony Central er det mange som er førnøyde med disse ampene,

men da bruker de som regel enten bare cleankanalen, eller bare vrengkanalen.

Det er også et ekstra boost/gain steg i disse ampene som ikke er rørbasert,

og det er det også mange som ikke liker.

Edit: Min anbefaling er å gå for en 2203, eller 2204 fra den beste perioden,

og da er de fleste av dem JMP, ikke JCM800.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jo en jmp fra 78' nå, men det er bare et eller annet med den som jeg føler ikke er helt riktig. nÃ¥r vi øver, høres den helt perfekt ut, men nÃ¥r vi er ute og spiller sÃ¥ syns jeg det er et eller annet som mangler.. og har hatt jcm, sÃ¥ vil prøve det igjen. :) skal nok gÃ¥ for en 2204 topp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at det er flere forskjeller enn bare hvor potmetere er plassert når det gjelder årstall.

2203 og 2210 har gradvis fått færre "filter caps" (de store blå) ettersom årene gikk, tror det skjedde først i '84.

Husker ikke nøyaktig antall, men noen mener at de låt bedre med det originale antallet caps (altså med flest caps).

50w versjonene, altså 2204 og 2205, hadde like mange hele veien.

2205 og 2210 ble endret på flere ganger i løpet av åttitallet, og da gikk det stort sett ut på hvordan transistorvrengen var satt opp.

Jeg husker ikke helt hvordan dette var, men mener det var at de første hadde transistor før preampen, og de siste hadde den etter.

Tror det bler gjort noen endringer i hvordan transistor-vrengen var også, lurer på om de ikke bytter fra dioder til IC?

Mener å huske at det finnes tre versjonen, hvorav den siste går for å være best, selv om jeg kan ta feil og at dette selvfølgelig er subjektivt.

Ellers så skal det nevnes at de senere JMP 2203 og de første JCM800 2203 er prikk like, og de som er ansett for å være best.

Så hvorfor du ser etter en JCM800 forstår jeg ikke, den eneste forskjellen er utseendet, hvis det da ikke er en av de "dårlige" JCM800.

edit: Endringen av antall filter caps på 2203 og 2210 skjedde på samme tid som innganene ble satt vannrett.

Derfor hører du ofte at "horizontal input" JCM800 er mindre verdt. Som sagt så tror jeg det finnes flere versjoner av disse, med forskjellig antall filter caps (men alle med mindre enn de med loddrette innganger).

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at det er flere forskjeller enn bare hvor potmetere er plassert når det gjelder årstall.

2203 og 2210 har gradvis fått færre "filter caps" (de store blå) ettersom årene gikk, tror det skjedde først i '84.

Husker ikke nøyaktig antall, men noen mener at de låt bedre med det originale antallet caps (altså med flest caps).

50w versjonene, altså 2204 og 2205, hadde like mange hele veien.

2205 og 2210 ble endret på flere ganger i løpet av åttitallet, og da gikk det stort sett ut på hvordan transistorvrengen var satt opp.

Jeg husker ikke helt hvordan dette var, men mener det var at de første hadde transistor før preampen, og de siste hadde den etter.

Tror det bler gjort noen endringer i hvordan transistor-vrengen var også, lurer på om de ikke bytter fra dioder til IC?

Mener å huske at det finnes tre versjonen, hvorav den siste går for å være best, selv om jeg kan ta feil og at dette selvfølgelig er subjektivt.

Ellers så skal det nevnes at de senere JMP 2203 og de første JCM800 2203 er prikk like, og de som er ansett for å være best.

Så hvorfor du ser etter en JCM800 forstår jeg ikke, den eneste forskjellen er utseendet, hvis det da ikke er en av de "dårlige" JCM800.

edit: Endringen av antall filter caps på 2203 og 2210 skjedde på samme tid som innganene ble satt vannrett.

Derfor hører du ofte at "horizontal input" JCM800 er mindre verdt. Som sagt så tror jeg det finnes flere versjoner av disse, med forskjellig antall filter caps (men alle med mindre enn de med loddrette innganger).

Da tror jeg det var samtidig med at potmetere ble plassert på brettet. Hvis du ser på bilder på Amp Archives ser du det praktiske med horisontale input, og potmetere på brettet.

Så kjøp helst både 2204 og 2203 som er laget før det, men unngå den aller tidligste varianten av 2204.

De eneste ampene som bare er JCM800 amper er 2205 og 2210. Tror også jeg har hørt akkurat det samme som du referer til her, nemlig at forvrengningen i disse ampene ble best i slutten av produksjonen.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg advarer deg om at MKII spiller sinnsykt høyt. Det LAVESTE volumtrinnet er faen overkill live. :P

det mener jeg er helt feil. jeg brukte den senest live i går. og ja, den er høy, men du får grisefin lyd på lavere settinger også, spør du meg da.

det var ikke stort lokale jeg spilte i, men volumet mitt var på 5 både på master og pre. null stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan stemme, var vel da de bestemte seg for å spare penger. =p

Til trådstarter vil jeg ikke tro at det er så vanvittig mye forskjell på forsterkeren du har nå og en hvilken som helst annen 2203 og 2204.

Hvis du er såpass misfornøyd at du vurderer noe nytt tror jeg ikke en ny forsterker i samme serie er veien å gå. Om du vil ha noe som har mer 60-70-tallslyd ville jeg sett på en eldre Marshall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.