Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Klasse A forsterker?


Eik

Anbefalte innlegg

Velkommen til forumet!

Ja, det finnes både klasse A og klasse B forsterkere, også klasse AB. Klassene indikerer hvordan for- og sluttforsterker er bygget opp. Jeg skal ikke ta munnen for full her, men er helt sikker på at andre kan beskrive forskjellen for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :)

Klasse A er en push-amp, hvor x antall rør driver signalet gjennom høytaleren. AB er en push-pull-greie, hvor x antall rør på begeg sider drar og skyver lyd gjennom høytalere. Mener dette er korrekt, det om AB er jeg sikker på. Du finner klasse B og C og, men jeg aner ikke hva som gjør dem det...

Utifra logisk tenkning ville jeg tippe en klasse-B amp bare trakk, men ække sikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakke pæing. Vet bare at AB stort sett er å foretrekke. på torresengineering finner du no saære byggesett på C amper og slikt. Aner ikke nøyaktig hva som gjør lyden. Kanskje det at du faktisk kjører signalet feil vei i røra på den ene sia i AB. En annen ting med AB er jo at det ene signalet er fasevendt i forhold til det andre, måten man gjør det på er å bruke både Cathoden og platen i røret preamp-seksjonen til å få et normalt og et fasevendt signal. Noe som sikert påvirker lyden. Men jeg bare gjetter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Får vel gjøre litt nett research på dette selv da..

Har kviet meg lenge om å spørre om noe lignende, og hadde vel ikke tatt iniativet til det hvis ikke 'Eik' hadde gjort det ;-)

Vil jo ikke frestå som dum :-P

Trodde forskjellen på A og B klasse var allmennkunnskap bla. gitarister jeg..men der tok jeg visst feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste noe på nettet i går, noe kompliserte saker, men essensen var vel at klasse A amper trekker strøm konstant og jobber i push-pull. Hva som menes med klasse AB, B, C, D, E er ikke så lett å si... Noen som vet eksakt hva som er hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt litt på..

Men Gnome' date=' hvordan påvirker dette lyden?

Noen klassiske eksempler på de ulike klassene?[/quote']

Klasse A, som oftest EL84-rør, Vox AC30 er et eksempel.

Klasse AB, som oftest EL34, 6L6 etc, Fender, Marshall, Boogie.

Du finner nok amper i klasse A med EL34 og AB med EL84 også, kommer bare ikke på noe akkurat nu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.