Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan finne ut av hvilken toneart en låt går i


blue_face

Anbefalte innlegg

Et annet lite tips, er at den første akkorden ofte sier hvilken dur sangen går i. (det er riktignok bare en huskeregel men den gjelder for veldig mange sanger)

Hvis det er foreksempel

Em Am Hm

så kan du satse på at sangen går i Emoll...

En måte å finne ut hva som du kan spille over er å bare spille f.eks Emoll over Em akkorden, Amoll over Am akkorden osv.

Dette kan bli litt slitsomt, hvilken skala skal en f.eks bruke over Cmaj7/A? Derfor er det noe som heter kirketonearter.

Lykke til videre, og bruk google, din beste venn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ann å se hvilken toneart det går i ved å se på kryssene og b-ene på sangen. Det er alltid kryss for den siste tonen i skalaen og den 3. tonen i skalaen.

Rett meg hvis jeg tar feil.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perth:

I G dur, som har ETT kryss...hvordan kan det både være kryss for BÅDE siste OG tredje tone da? :) Og hvordan kan det være kryss i F dur, som har en b

Dessuten, her er det ikke snakk om å LESE notene og finne ut toneart, men å HØRE på den og finne den ved hjelp av øret.

Jeg tror at det du tenker på er at DOMINATEN til tonearten, f.eks D dur hvis vi snakker Toneart D dur, KAN ha kryss på 3 tone i skalaen, som jo er SISTE tone i G dur skalaen

Hmm...nå gjør jeg det sikkert VÆRRE for noen :) sorry

Faktor_85:

Skalaen du kan bruke over Cmaj7/A er jo...C dur, evnt a moll. Her er det jo snakk om Cmaj7 med A i bassen (evnt a-moll9). Og tonen a finnes i C dur. Og i a moll, som er parallelltonearten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tHeMuTh|n skrev: Dessuten, her er det ikke snakk om å LESE notene og finne ut toneart, men å HØRE på den og finne den ved hjelp av øret.

Yes det er det jeg er ute etter, finne det ut selv... Men må si jeg blir utrolig forvirra av disse kirkeart tonene...

tHeMuTh|n: hvis du hadde i løpet av en måneds tid lagd et par sider med det om skalaer, kirketoner osv, spilt det inn på cd... Så betaler jeg deg gjerne spenn for det. Men hadde du giddi det? Hvis det er bra og du gjør det så jeg kan skjønne det, synes du 500 er en grei pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en grei måte jeg har lært hva låta går i, det er bare å høre hvilken akkord låten slutter i, den er ofte tonika, men ikke alltid selvsagt, men det er verdt å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.