Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med strømforsyning


Laban

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å kjøpe meg en mixer fra USA (alesis multimix 8 firewire), men har da begynt å tenke på problemer med strømforsyning.

Det er slik at amerikanske, elektroniske artikler går på 110v, mens vi har 220v i veggen her hjemme i Norge, right?

Hva kan jeg da gjøre for å få mixeren til å fungere i Norge? Er det mulig å kjøpe et enkelt adapter, eller må jeg ty til tungere skyts (les: transformator/omformer etc.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vurderer å kjøpe meg en mixer fra USA (alesis multimix 8 firewire), men har da begynt å tenke på problemer med strømforsyning.

Det er slik at amerikanske, elektroniske artikler går på 110v, mens vi har 220v i veggen her hjemme i Norge, right?

Hva kan jeg da gjøre for å få mixeren til å fungere i Norge? Er det mulig å kjøpe et enkelt adapter, eller må jeg ty til tungere skyts (les: transformator/omformer etc.)?

Enkelte produkter har en 120/220 switch - i så fall er man safe.

Enkelte produkter har ekstern strømforsyning - også en enkel ting å skaffe.

Enkelte produkter har intern 120 "only" - da må du ha en omformer - omtrent som å drasse på en ekstern strømforsyning. Jeg kjøpte en hos Clas Olson - kosta ikke mye.

Men det går også an å skifte transformatoren inne i produktet. Er det en standard-trafo er det ganske greit dette også. Trafoen jeg trenger er ikke standard, så jeg har sendt forespørsel tidligere i dag til 3 firmaer for å høre om de kan skaffe eller lage trafoen jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye å spare er det på å bestille en slik fra USA?

Fant en på ebay til 200 dollar + frakt på 73 dollar.

273 dollar = 1935 kr.

I følge multima.no (som var den eneste jeg fant i farten som solgte dette i Norge) kostet USB-versjonen av mixeren ca 3400 kr. Regner ihvertfall ikke med at firewiren er billigere.

Er helt fersk i å kjøpe fra nettet, så det kan være noen utgifter jeg ikke har regnet med. Ser allikevel ut til å bli billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok betale MVA i tillegg, det er omtrent fem hundre kroner.

Så koster det litt å få strøm som passer, så da blir det ikke riktig så mye å spare som man kanskje tror.

Skulle den gå i stykker, har du heller ikke norsk garanti og rettigheter etter norsk kjøpslov, som er en av de beste i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at USB 2.0- versjonen kan ta opp åtte spor samtidig, vil det likestille de to mikserne?

Altså; er det det samme om jeg kjøper USB eller Firewire-versjonen, eller er det noen bakdeler med en av dem (forsinkelse o.l.)?

Også en ting til: Er het ny på dette med firewire.... Finnes det flere versjoner firewire, eller er det bare å putte i ledningen i en hvilken som helst firewire-port (med tanke på størrelse, hastighet osv.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også en ting til: Er het ny på dette med firewire.... Finnes det flere versjoner firewire, eller er det bare å putte i ledningen i en hvilken som helst firewire-port (med tanke på størrelse, hastighet osv.)?

Det er to forskjellige typer firewire.. En liten og en stor(standar), men om du har liten så er det bare å smelle på en overgang(som ofte følger med) og da er eg 90% sikker på at du har akkurat den samme hastigheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at USB 2.0- versjonen kan ta opp åtte spor samtidig, vil det likestille de to mikserne?

Altså; er det det samme om jeg kjøper USB eller Firewire-versjonen, eller er det noen bakdeler med en av dem (forsinkelse o.l.)?

Også en ting til: Er het ny på dette med firewire.... Finnes det flere versjoner firewire, eller er det bare å putte i ledningen i en hvilken som helst firewire-port (med tanke på størrelse, hastighet osv.)?

Jeg vet ikke noe om hvordan disse to versjonene fungerer i forhold til hverandre, eller om det er det samme. Jeg svarer på det jeg vet av erfaring, og det jeg har lest om Firewire og USB.

Den store forskjellen på Firewire og USB, og da snakker vi om Firewire 400 og USB 2.0, er at hastigheten på en firewire (FW) -enhet er låst til 400 Mbps. Hastigheten på en USB-enhet er opp til 480 Mbps, men kan svinge alt etter hvordan maskinen er belastet. Derfor er det slik at ytelsen på USB kan være langt dårligere i perioder, uansett om tallene lover en noe høyere ytelse.

Lyd krever en jevn strøm av data for at det ikke skal oppstå forstyrrelser, da det jo går i "realtime", og derfor er FW best egnet. Dette er min erfaring, og også noe som er en oppfatning som mange som driver med dette deler.

For mer, se for eksempel her: http://www.cwol.com/firewire/firewire-vs-usb.htm

Det finnes to versjoner av FW. FW 400, som er den mest vanlige, og FW 800. Denne siste standarden har ikke slått igjennom av en eller annen grunn. Trolig har det noe med lisensbetingelser og slikt å gjøre. Apple har "funnet opp" FW. FW800 har hen overføringshastighet på 800 Mbps, og har andre plugger og slikt enn FW 400. Jeg tror du kan anta at utstyr du kjøper som FW er av 400- varianten, hvis ikke noe annet er spesielt anmerket.

USB er nesten enerådende på markedet når det gjelder tilkobling av perifere enheter. Det betyr ikke at det er best i forhold til datastrømmer som krever en jevn overføringshastighet.

Man skal ikke se bort fra at etter hvert som datamaskinene har blitt kraftigere og kraftigere, så har ulempene med den ikke- låste overføringshastigheten blitt noe mindre, siden droppene i overføring skjer med lengre mellomrom når maskinen har så mange ledige ressurser å spille på. Disse standardene kom jo for fullt mens vi snakker om enprosessormaskiner med en ytelse på rundt 10% av en moderne firekjerners maskin.

Til slutt- kravet til en slik helt jevn datastrøm som FW er i stand til, blir mindre og mindre viktig. Det er viktig i forbindelse med overføring av DV- tape, men nesten alle nye kameraer har nå harddisker, og da er det snakk om en ren filkopiering. Da er ikke den låste datastrømmen viktig i det hele tatt, dataene overføres like godt i "bursts".

Hvis det er mulig å trekke noen konklusjon, så kan det bli noe i nærheten av dette:

Skal du spille inn et par spor av gangen, så spiller ikke det noen rolle hva du velger, særlig ikke hvis du har en ny og velfungerende maskin. Skal du "tyne systemet" og spille inn mange spor, samtidig som du kjører masse plugins i DAWen, vil du trolig oppnå en mer stabil plattform med FW.

Som en fotnote- ikke tro at du klarer deg med to- tre spor til evig tid. Man skal ikke drive lenge med innspilling før behovet for spor blir "så mange som jeg kan få!". Men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.