Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med spraking i opptakssituasjon


Anbefalte innlegg

Når jeg tar opp gitar får jeg i ny og ned knitring og spraking med på opptaket. Dette skjer også når jeg bare lar lyden gå gjennom maskinen, men ikke når jeg lar lyden passere direkte fra input til master på mikseren. Det er ingen plass der signalet er for sterkt. Det er ikke clipping. Jeg trodde kanskje det var kablene som var støvete og sånn, men har tatt to runder med CRC Elektronikkrens på alle innganger og plugger (inkl. koblingene fra det utvendige lydkortet til det innvendige og selve lydkortet i maskinen). Om jeg står i Cubase SX3 med lyden gjennom hele systemet og starter Reason blir det mer spraking mens Reason laster. Det virker med andre ord som at dette er digitalt. Jeg tenkte at det kunne være prosessoren som var overbelastet og prøvde om jeg fikk spraking når jeg brukte et helt tomt prosjekt (uten Reason). Det fikk jeg. Både etter CRC-behandlingen og med det tomme prosjektet virker det som om det ble mindre spraking, men det var der fremdeles.

Jeg har også nylig defragmentert harddisken. Og nei, det er ikke sånn during/hum/jordstøy, sprakingen kommer i ny og ne og minner om det å trekke ut ledningen fra gitaren/holde pluggen inntil metall.

Noen som har noen tips? Er CRC Elektronikkrens ikke bra nok? Kan jeg gjøre noe med innstillingene på lydkortet (M-Audio Delta 44)? Noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som en eller annen komponent i maskinen påvirker lydkortet. Kan være harddisk eller prosessor, eller noe annet. Hvis du har mulighet, kan du jo prøve å flytte lydkortet til en annen kortplass. Evt kan du prøve å flytte hardisken, hvis du har mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.