Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakke fra thomann.. toll?


AC15

Anbefalte innlegg

Bestilte akkurat en pakke fra Thomann i tyskland, valgte dansk på siden demmes.

Nå har pakken ankommet i Oslo, og jeg har fått et brev i posten, hvor det står om fortolling av pakka.

Syns å huske at det ikke er toll på musikkutstyr, er dette sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått et brev hvor det står at jeg må betale toll (199 kr.)

Står ingenting om moms her.

Tror dem bruker toll som fellesbetegnelse. Men i disse travle juletider

tror jeg det er smart å selv sikre at ting er som dem skal. Jeg har mottat

et par sms meldinger om at jeg har pakke for henting - på helt annen kant

av landet på et postkontor jeg alldrig har hørt om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor EU betaler man lokal moms.. og dette beregnes av selger. Altså er EU-moms beregnet inn i prisene hos Thomann. Mener å huske at dersom vi - som ikke er i EU - skal bestille fra web-butikker i EU-land - bør dette ordnes via email slik at de tar bort den lokale momsen (EDIT: FEIL - SE POST UNDER!) . Da mottar du en vare til nettopris + frakt og skal betale norsk moms av dette. Hvis ikke betaler du norsk moms av den lokale EU-momsen også.

Ellers gjelder (som også nevnt over):

Hvis varen(e)s verdi er til sammen er verd 200 NOK eller mindre, betales det ikke toll eller moms for varen. Frakten regnes da ikke med.

Hvis varen(e)s verdi til sammen er verd MER enn 200 NOK, beregenes det moms og evt toll for hele beløpet inkludert porto, pluss et forenklet tollgebyr på 90 kroner pr sending.

Unntaket er bøker som avgiftsfritt kan innføres til landet, uansett verdi. På CD-er og DVDer og en del andre varer er det kun moms (25%) pluss tollgebyr som legges til, mens de fleste varer tillegges toll, moms og gebyr.

Endret av fivel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thoman skal man bestille på vanlig måte via den Engelske siden.

Men man må regne med de Tyske prisene siden vi ikke er med i EU og kan ta del i kapanjer etc som gjelder for de ulike land.

Varen kommer da levert til Norge uten mva. Man betaler da mva for varer og frakt (sist jeg bestilte var den 30€)

Transportør tar da som regel også et gebyr for å forskuddtere mva for sine kunder.

Der er flere tråder på forumet for dem som gidder lese litt før dem bestiller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thoman skal man bestille på vanlig måte via den Engelske siden.

Men man må regne med de Tyske prisene siden vi ikke er med i EU og kan ta del i kapanjer etc som gjelder for de ulike land.

Varen kommer da levert til Norge uten mva. Man betaler da mva for varer og frakt (sist jeg bestilte var den 30€)

Transportør tar da som regel også et gebyr for å forskuddtere mva for sine kunder.

Der er flere tråder på forumet for dem som gidder lese litt før dem bestiller :)

nyttig oppklaring - takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.