Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sound ekspertise søkes!


Tommern

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at det er mye unge rock- og metallgitarister her inne, men drister meg allikevel herved ydmykt til å søke sound-eksperthjelp.

Etter i flere år å ha stått foran på scenekanten med en kassegitar rett i bordet, og ingen større sound-utfordringer enn å legge en crisp kassegitar i toppen, så har jeg nå begynt å plukke på små soloer og licks på en Telecaster. Har lest en del på nett, sett på noen DVD'er, og begynner å danne meg et bilde av hvor jeg skal. Leter etter den sounden som for eksempel gitaristene til Alan Jackson har på veldig mye av materialet hans. Introen på låta Job Description er egnet til å gi et tydelig bilde av hva jeg mener. For meg høres det nesten ut som en mellomting av en sprø og fin kassegitar, og en Telecaster singlecoil.

Personlig utstyrs-stall er forøket med en Mesa/Boogie MkI Reissue og en Tele HW1. Har bøtter med clean og reverb, og relativt varme pick-uper på HW'en.

Basert på det bildet jeg har dannet meg, så trodde jeg at det jeg trengte primært var en compressor og en delay. Men jo mer jeg leser av stoff, jo mer usikker må jeg si jeg blir. Og da har jeg ikke lyst til å gå til anskaffelse av bokser eller multieffekt helt i ørska.

Altså, er det noen effekt / sound-eksperter her inne som kan hjelpe meg med å definere denne type sound på en sologitar ned til boks-nivå? Hva trenger jeg egentlig? Kan jeg skape dette med bokser, eller er det andre ting, feks spesielle pick-ups som må til?

På førehand takk ...... B)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det nesten ut som en mellomting av en sprø og fin kassegitar, og en Telecaster singlecoil.

Det første jeg tenker her er Nashville Power Telecaster. Den har Fishman Powerbridge piezopickup, som lar deg blande inn «akustisk» lyd med den vanlige lyden. Knalltøft :) Har ikke hørt låta og finner den ikke på youtube, og har dessverre lite til overs for slik kommers-fjøspunk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker her er Nashville Power Telecaster. Den har Fishman Powerbridge piezopickup, som lar deg blande inn «akustisk» lyd med den vanlige lyden. Knalltøft :) Har ikke hørt låta og finner den ikke på youtube, og har dessverre lite til overs for slik kommers-fjøspunk :P

Har tenkt på Nashville-Tele, men da ryker liksom 10 lapper tvert, åsså rett før jul lissom....

Forøvrig, different strokes, for different folks. Er selv ikke veldig imponert av 20 i Gain og superdistortion, bøkke værra mye til gitarist da, når det knapt er mulig å skille toner fra hverandre for de som hører på :lol:

Men takk for innspill :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompressor vil nok være til stor nytte. Personlig liker eg EHX sin soul preacher (Som du får til en greit pris på vintageguitar). Mer om den her: http://www.ehx.com/products/soul-preacher .

Edit: Du kan jo høre begynnelsen og spesielt slutten på denne da:

Joda, som nevnt så ligger det vel i korta at jeg må ha en kompressor. Spørsmålet er forsåvidt om dette er nok, eller om det er andre ting som kompletterer og / eller optimaliserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne titta litt på GFS og se om du finner noen pickups som du tenker kan låte greit. Det er jo ikke så dyrt så ikke krise om det ikke er helt det du er ute etter.

Tja. Kunne vel det, men det blir jo litt på samme måte som å begynne å kjøpe pedaler, uten å vite om det er rett pedal. Tror nok en Nashville Tele vil bringe meg nærmest mulig mål hva angår pickuper, men tror også det går ann å få rett sound med en vanlig HW1 hvis man bare vet hva proffene bruker. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller en del køntri og er fornøyd med lydbildet mitt. Jeg har en del reverb på i forsterkeren. Så lyden ikke skal bli helt tørr. Ellers av pedaler bruker jeg t-rex compnova, voodoolab sparkle drive, RC booster, boss dd3, samt at jeg har en tremolo.

Her får jeg lyd som er ganske lik den du hører på Alan Jackson plater(Brent Mason som spiller stort sett.) Brad paisley, lars h haugen etc.

Som sagt mikrofoner har også mye å si, men de som sitter i den nye versjonen av highway 1 er mer enn bra nok etter min mening. Tilslutt er det vel hvordan du bruker fingra for å poppe, dobbelstopps etc som avgjør hvor country det du spiller høres ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller en del køntri og er fornøyd med lydbildet mitt. Jeg har en del reverb på i forsterkeren. Så lyden ikke skal bli helt tørr. Ellers av pedaler bruker jeg t-rex compnova, voodoolab sparkle drive, RC booster, boss dd3, samt at jeg har en tremolo.

Her får jeg lyd som er ganske lik den du hører på Alan Jackson plater(Brent Mason som spiller stort sett.) Brad paisley, lars h haugen etc.

Som sagt mikrofoner har også mye å si, men de som sitter i den nye versjonen av highway 1 er mer enn bra nok etter min mening. Tilslutt er det vel hvordan du bruker fingra for å poppe, dobbelstopps etc som avgjør hvor country det du spiller høres ut :P

Heisann. Puh... det blei jo litt av et brett. Skal sjekke det ut. Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarlærern min fikk skikkelig tøff country-lyd ut av en Boss Digital Delay pedal. Har en selv, men liker ikke lyden.

Takk takk.

Jepp, det er liksom standard oppskrift med compression og delay til køntri, men jeg tenkte jeg skulle "fiske" etter noen enda bedre ekspert-tips, om slikt finnes. Fikk noen innspill av idrom som skal sjekkes ut. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte sånn at en kompressor er et must å ha for å få mere punch og sustain på cleanlyder når du spiller country. Delayer må man ha kortere intervaller på når man spiller country for å få slapback.

Jeg synes sparkle driven fungerer utmerket som en overdrivepedal når det gjelder country da du kan blende inn clean kannalen slik at du får en snillere vreng/ litt tøffere clean lyd. RC boosteren bruker jeg som en ren boost pedal stort sett, men også når jeg bare vil fete opp lyden generelt.

Det er vel egentlig ikke stort annet enn det man trenger. Kommer jo selvfølgelig ann på hva slags type countrylyd du er ute etter, men når du sier at du vil ha en lyd lignende den du hører på Alan Jackson plater vil jeg tro du er rimelig nærme med et oppsett lignende dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe slik du er ute etter?

Dette er fra beskrivelsen hans på youtube:

This is my own composition "Yee-Haa!", a tribute to some of my favourite country-style guitarists; Albert Lee, Brent Mason, The Hellecasters, Steve Morse (yeah, that's right..) and last, but not least, Norwegian guitar masters Lars Håvard Haugen and Øystein Sunde. It's played on my Fender Nashville B-bender Telecaster plus my Fender Jaguar Baritone Custom on the "solo duel" in the middle. Other gear used: Tech 21 Sansamp Tri-A.C. preamp pedal, plus some compressing, short delay and reverb, and a hint of tremolo on the Baritone parts. Audio recorded in Cubase SX. Enjoy!

www.ketilstrand.com

Endret av gitarsigg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.