Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Merkelig lyd i gitar (Out of phase)?


Anbefalte innlegg

Hei driver på med et gitarposjekt. Har bestillt mikrofoner på ebay hos Bezdez. Ikke noe merke på mikkene som jeg kan se. Disse mikkene har 5 ledninger: Svart, rød, grønn, Hvit og bare wire. Jeg skal ikke ha noen coil spilt eller out of phase. Tror hvit og rød er for coil spitting. så disse er koblet sammen of tapet vekk. Svart og bare wire tror jeg er minus og grønn er pluss eller hot.. Jeg får lyd i gitaren uten nevneverdig støy men lurer på om jeg har koblet mikkene out of phase?? Det er merkelig lyd. Liten diskant og det høres litt ut som en wah pedal som står litt "oppover" og volumet er litt lavt syns jeg. Noen som kan hjelpe meg med dette?? Hvordan skal jeg koble for å få den "Normal igjen" ? Takker for tips og hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er bare hvis hele pickupen er ute av fase med en annen pickup det..

Skal nå er mikkene likt koblet.. Skal de være den grønne ledningen være hot bare på den ene mikken?? for at de skal være in phase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første : Har du spurt selger ? alle som selge pickuper må kunne dokumentere fargekodene..

For det andre : Har du et multimeter ? Det første du må måle er hvilke ledninger som kommer fra samme spole (en humbucker er satt sammen av to helt seperate spoler som ikke har noen elektrisk kontakt i utgangspunktet)

For det tredje : Hvis utgangspunktet ditt er at du tror den har SeymourDuncan fargekoder så kan du ta veldig feil.. Og mye tyder på det, da den koblingen du beskriver vil koble spolene sammen ute av fase med hverandre hvis pickupen har DiMarzio fargekode/kobling

Riktig kobling for standard humbucker (DiMarzio) skulle da bli :

Rød = Hot

sort+hvit = sammenkoblingspunkt/splitpunkt (kobles sammen og isoleres)

Grønn = jord (kobles sammen med uisolert jordleder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nå er mikkene likt koblet.. Skal de være den grønne ledningen være hot bare på den ene mikken?? for at de skal være in phase?

Det er litt forvirrende dette med fase og polaritet.. Men normal koblingen for to humbuckere i en gitar er at de begge er koblet identisk med tanke på hva som er "hot" og "jord" Men hvis man kobler om "hot" og "jord" på den ene pickupen får du altså en liten variasjon i lyden når begge pickupene er koblet inn samtidig. Man sier da gjerne at de er ute av fase med hverandre. Jeg ville vel heller ha sagt at den ene pickupen er fasevendt..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første : Har du spurt selger ? alle som selge pickuper må kunne dokumentere fargekodene..

For det andre : Har du et multimeter ? Det første du må måle er hvilke ledninger som kommer fra samme spole (en humbucker er satt sammen av to helt seperate spoler som ikke har noen elektrisk kontakt i utgangspunktet)

For det tredje : Hvis utgangspunktet ditt er at du tror den har SeymourDuncan fargekoder så kan du ta veldig feil.. Og mye tyder på det, da den koblingen du beskriver vil koble spolene sammen ute av fase med hverandre hvis pickupen har DiMarzio fargekode/kobling

Riktig kobling for standard humbucker (DiMarzio) skulle da bli :

Rød = Hot

sort+hvit = sammenkoblingspunkt/splitpunkt (kobles sammen og isoleres)

Grønn = jord (kobles sammen med uisolert jordleder)

Har ikke spurt selger nei. Og har desverre ikke multimeter. Men ville det blitt lyd i gitaren hvis Hot og jord var på feil plass da uten jævligt med støy?? :)

Har ikke all verdens peiling på elektronikk.. Når jeg fikk mikkene var rød og hvit loddet sammen. Da tenkte jeg at dete måtte være split coil opplegget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke spurt selger nei. Og har desverre ikke multimeter. Men ville det blitt lyd i gitaren hvis Hot og jord var på feil plass da uten jævligt med støy?? :)

Har ikke all verdens peiling på elektronikk.. Når jeg fikk mikkene var rød og hvit loddet sammen. Da tenkte jeg at dete måtte være split coil opplegget..

En humbucker er jo bare to spoler montert sammen i en burk.. Hva som er "hot" og "jord" er egentlig ikke spesielt kritisk (men alt avhengig av hvordan skjerm er koblet/utført)

En normalkoblet humbucker er starten på første spole "hot" mens starten på den andre spolen er "jord". Det viktigste er hvordan de to spolene er koblet i forhold til hverandre og i forhold til eventuelle andre pickups i gitaren.

Hvis pickupen din kom med sammenkoblet rød og hvit leder er nok dette coiltap/sammenkoblingspunktet, men da har du jo koblet den rett da..

Når er det pickupen låter "out of phase" da ? når du bruker den sammen med en annen pickup ? eller alene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En humbucker er jo bare to spoler montert sammen i en burk.. Hva som er "hot" og "jord" er egentlig ikke spesielt kritisk (men alt avhengig av hvordan skjerm er koblet/utført)

En normalkoblet humbucker er starten på første spole "hot" mens starten på den andre spolen er "jord". Det viktigste er hvordan de to spolene er koblet i forhold til hverandre og i forhold til eventuelle andre pickups i gitaren.

Hvis pickupen din kom med sammenkoblet rød og hvit leder er nok dette coiltap/sammenkoblingspunktet, men da har du jo koblet den rett da..

Når er det pickupen låter "out of phase" da ? når du bruker den sammen med en annen pickup ? eller alene ?

Den låter slik uansett om jeg bruker neck, bridge eller begge. Kan det være kondensatoren?? Jeg bruker 0.22 Mikrofarad.

Jeg har 2 separate volum kontroller og 1 tone. Det er også forskjell på tone når jeg skrur på tone kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. det er jo slike 10$ pickups er det ikke ? Det kan jo tenkes at de låter slik også :)

Jeg tviler på at tonekontrollen har så mye å si, men du kan jo bare koble den ut av kretsen - enklere blir det ikke :) Normalt sett bruker man omtrent den doble kondensator verdien på humbuckere (0.047) men dette er ikke altavgjørende for sluttresultatet normalt sett.

Uansett kan det jo være en grei anledning til å teste ut ulike måter å koble den på da for å se om du får noe vettugt ut av den

Men prøv dette først :

Bruk kun en av spolene for å se om den eksisterende sammenkoblingen egentlig er riktig (koble fra hverandre rød og hvit !!) og bruk kun sort som "hot og hvit som "jord" Hvis dette ikke virker (prøv eventuelt å bytte om på sort og hvit som "hot" før du konkluderer) så er sammenkoblingen feil rett og slett..

Alternativer :

Spoler i motfase (kan bli riktig hvis koblingen er feil i utgangspunktet)

-Rød+sort sammenkoblet. Grønn=jord Hvit=hot

Parallell (hvis rød+hvit er riktig)

-rød+hvit = hot. Hvit+grønn=jord

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. det er jo slike 10$ pickups er det ikke ? Det kan jo tenkes at de låter slik også :)

Jeg tviler på at tonekontrollen har så mye å si, men du kan jo bare koble den ut av kretsen - enklere blir det ikke :) Normalt sett bruker man omtrent den doble kondensator verdien på humbuckere (0.047) men dette er ikke altavgjørende for sluttresultatet normalt sett.

Uansett kan det jo være en grei anledning til å teste ut ulike måter å koble den på da for å se om du får noe vettugt ut av den

Men prøv dette først :

Bruk kun en av spolene for å se om den eksisterende sammenkoblingen egentlig er riktig (koble fra hverandre rød og hvit !!) og bruk kun sort som "hot og hvit som "jord" Hvis dette ikke virker (prøv eventuelt å bytte om på sort og hvit som "hot" før du konkluderer) så er sammenkoblingen feil rett og slett..

Alternativer :

Spoler i motfase (kan bli riktig hvis koblingen er feil i utgangspunktet)

-Rød+sort sammenkoblet. Grønn=jord Hvit=hot

Parallell (hvis rød+hvit er riktig)

-rød+hvit = hot. Hvit+grønn=jord

Hehe er ikke akkurat de dyreste og beste mikkene nei. Uansett så takker jeg for tips skal prøve å få se om jeg får gitaren til å låte litt passelig. Men har ingen forhåpninger. :) . Skal prøve å koble ut tone og bytte om på ledningene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.