Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akkordspilling


NoName

Anbefalte innlegg

Hei!

Er fersk her på forumet!

Har nå spilt en stund på kassegitaren og jeg behersker nok akkorder/barre relativt godt.

Holder meg stort sett til rolige sanger og vorspiel sanger. MEN jeg sliter noe voldsomt med å slå riktig på strengene med tanke på takt. Altså jeg har takten men det blir helt likt på alt av sanger. Jeg spiller f.eks helt likt om jeg spiller let it be, hallelujah, vinsjan på kaia osv. om dere skjønner hvor jeg vil.

Noen som har noen tips å komme med slik at jeg slår mere varierende ettersom hvilke sanger jeg spiller!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til gitarnorge.

Det viktigste når du spiller akkorder er å holde en stødig rytme. Etter min mening kan den godt være veldig lite fancy, men så lenge den er tight er det greit.

Som du kanskje vet er det 4slag i en 4/4-dels takt..? De fleste låter du har hørt i ditt liv går i 4/4-dels takt, også er det en del i 3/4-dels takt og noen i 6/8-dels takt. Vi tar det viktigste først.

Hvis du hører på en låt kan du stort sett si "en to tre fir" på slagene. Dette er da firedeler. Så finnes det 8-deler, da er det to slag per 4-delsslag. Da sier man stort sett "en og to og tre og fir og". Dette er kanskje noe du kan lære mer om ved hjelp av litt googling ;)

Men noe som er viktig er å alltid ha oversikt om hvor 1'ern er :) Altså det første slaget i takten. Dette gjør at du til en hver tid vet hvor du er i låta, og da er det enklere å hente seg inn igjen dersom du spiller feil.

For å få mer variert spill ved hjelp av rytmikk må du lære deg rytme :P altså sitte å tromme litt kan være til hjelp. Hvis du syntes det er vansklig å spille mer kompliserte rytmer med høyere hånda, kan det være at det er vansklig å konsentrere seg om både akkorder og rytme samtidig. Da foreslår jeg at du finner rytmen du vil spille og slår den på strengene, mens du dekker over strengene med hånda (så det ikke lager noe særlig lyd), helt til rytmen sitter! Hvis du har en rytme som sitter i hånda, som sitter i hele kroppen og den virkelig er stødig da kan du begynne å bruke venstre hånda igjen, og legge på akkordene.

Den enkleste og greieste rytmen du kan spille er på firedelene (en to tre fir). Etter det kommer på alle 8-delene (en og to og tre og fir og), men det går helt fint ann å spille f. eks på "en to tre og fir og", altså velge hvilke 4 eller 8-deler du velger å ha med. Dette er litt vansklig å forklare teoretisk, så beklager om det ble litt uforstårlig. Mulig du kan finne fine tips på youtube. Men husk at det viktigste er at høyerearmen går stødig uavhengig av hva du måtte finne på å gjøre med venstre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er det en god gitarlærer sier til deg da? -Spill masse gitar og hør masse på musikk.

Alt henger sammen, og jeg tror ikke terping på forskjellige rytmemønstre vil være den beste måten å bli rytmisk anlagt på.

Husker at den første låta jeg spilte som ikke hadde en helt streit 4/4 rytme var disarm av smashing pumpkins.

Den er virkelig enkel, men takket være de tre anslaga i begynelsen, og dynamikken i strumminga, åpnet det dørene for videre rytmisk tenkning for meg.

I begynnelsen er det nok å holde takta, etterhvert vil det gå av seg selv, og du kan ta med fler elementer i gitarspillinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk ut http://www.justinguitar.com/en/AA-000-LessonIndex.php der er det noen rytme eksempler i slo-mo.

Ellers mp jeg si meg enig med LilleLars angående en lærer - det er bare så utrolig mye enklere å lære litt om rytme av en person som kan gi deg eksempler og korrigere deg. Rytme er forøvrig alt for lite eksemplifisert og vektlagt i lærbøker o.l. Selv om det er selve kjernen i musikken..

Det er bedre å kunne 5 grep og ha en stødig og variert rytmikk enn å kunne alle akkorder i hele verden uten å ha en decent rytme. Men at det for de fleste krever øving er det ingen tvil om..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er litt skeptisk til Justin, ene og alene på grunn av dette: http://www.justinguitar.com/en/TB-002-TuneGuitar-adv.php

Se samtidig på dette: http://www.precisionstrobe.com/apps/guitar...guitarharm.html

Så ved å følge hans avanserte måte for å stemme gitaren vil du ende opp med en ustemt gitar. Bra start. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er litt skeptisk til Justin, ene og alene på grunn av dette: http://www.justinguitar.com/en/TB-002-TuneGuitar-adv.php

Se samtidig på dette: http://www.precisionstrobe.com/apps/guitar...guitarharm.html

Så ved å følge hans avanserte måte for å stemme gitaren vil du ende opp med en ustemt gitar. Bra start. :D

Jo, det skal jeg forsåvidt være enig med deg i, ikke en bra måte å starte når man knapt har tatt i en gitar før, men når det er sagt, så vil jeg tørre å påstå at Justin har mye godt stoff for nybegynnere på siden sin, som både er enkel å følge og ikke minst korrekt. Men jeg ville nok ikke ene og alene satt min lit til at denne siden vil gjøre en til en super gitarspiller, men kan være et nyttig hjelpemiddel når man står fast;-)

Endret av Tøysejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.