Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trøbbel med lydkort


Gjest Roar v.2

Anbefalte innlegg

du har en dårlig mikrofon som er veldig sensitiv.. og få muligheter til å styre signalet.. hadde du hatt en kompressor i signalkjeden vill ting ha blitt "litt" bedre..

i utgangspunktet er sånne onboard-lydchipper helt greie til å gjengi ferdig innspillt lyd og fikse prating på msn når de sitter der og har seg foran webcamen.. men lite egnet til lydopptak av musikk.. uansett om det er sang eller instrument..

skaff deg en mikrofon som er beregnet på det du skal bruke den til

og skaff deg et lydkort som brukes av musikkfolk

du klarer det fint innenfor et par-tre tusenlapper - er du flink kan du også spare mye på å kjøpe brukt fra musikkweb.no eller finn.no.. da kan du få riktig så bra

komponenter til hjemmestudioet ditt. Gode råd i forhold til kjøp får du her på forumet.. bare spør og grav.

på clas kan du kjøpe kabel, loddetinn og loddebolt .. og ostehøvel.. og ny reim til klokka.. motorsaga jeg kjøpte der er helt kurant.. men jeg kjøper ikke engang bilstereo der..

Å bruke 3000 spenn på noe som er helt bortkastet er uaktuelt. Bruker det kun til å snekre preprods hjemme og lydkvaliteten er ikke problemet, det er rett og slett det at jeg må spille inn med lavt volum som irriterer meg.

Takk for tipsa uansett.

Vampyro: Nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Dude, når det kommer til tekniske ting så er jeg helt idiot. Være seg gitar, amper eller studioutstyr.

Jeg tenkte i første omgang å i hvert fall prøve å kjøpe ny mikk og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ok. Men hvis du vil ha en billig oppgradring på mikk så har du jo en trepakk med behringer til 495 kr. http://www.mamut.net/controls/shop/shops/5...d=98&gid=85 Castor Fiber snakket vel om å lage en blind test mellom de og shure SM57 var det vel. Har lurt på å kjøpe de selv.

Men jeg har kanskje en idee om hvorfor du får de problemene. Når jeg i går prøvde å spille inn med eksternt lydkort og mikrofon inn i instrument inngangen peaket den med en gang. Siden jeg bare har xlr-jack ledning på mikken min. Mens på mikk inngangen på lydkortet så kan man stille ned mic gain så den ikke peaker så lett. Jeg skal iallefall prøve ny ledning før jeg kjøper ny mikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så er problemet mitt omvendt. Da jeg bor i leilighet er det lite populært om jeg kjører på med drøy gitarspilling på natta.

Mikken tar opp signalet dårlig, så jeg måtte skru opp micinstillingene for at den skulle ta opp noe.

Har også prøvd å recorde med 'normalt' volum, men den peaker uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo kjøpe deg ett Line 6 Toneport lydkort. Så følger det med Gearbox og da kan du jo bare plugge gitaren inn i den og spille. Så har du amp på maskinen. Hvis det bare skal brukes til å spille inn ideer og sånt så trenger du jo ikke så mye bedre kvalitet enn det. Og det blir nok vesentlig bedre enn en clas ohlson mikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.