Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Absolutt nybegynner


Andy1

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å ta mine første steg i gitarspillingens verden, har tenkt å kjøpe meg en akustisk gitar.

Det jeg lurer på om det er noe vits å kjøpe billigt? For en proff er det selvfølgelig det, men har det

noe å si om jeg som nybegynner spiller på en billig eller dyr gitar?

Er denna noe å satse på eller er dette bare tull?

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standardsvaret er vel å gå for en gitar som ikke er av billigste sort, og gjerne et kurant merke. Da er det nemlig mye lettere å få solgt hvis du skulle miste interessen (gud forby).

Selv startet jeg på en skrekkelig nylongitar av uspesifisert merke før jeg fikk tak i en relativt grei Ibanez akustisk med stålstrenger. Forskjellen mellom stålstrenger og nylonstrenger er jo det at stålstrengene er "skarpere" og du får mye fortere såre fingre. Hvis man går får en gitar av rimelig god kvalitet er det i mine øyne en smakssak hva man velger. Men i de lavere prissjikt, er det generelt litt tyngre å spille på stålstrengene. Også er det selvfølgelig noe med lyden :-)

Nå er ikke jeg lengre kjent med hva som finnes på markedet av gode nybegynnergitarer, siden det er 20 år siden jeg var nybegynner, men der kan sikkert noen andre komme med gode anbefalinger.

Lykke til.

Endret av Bukowski
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg vil anbelfale å legge i litt mer, selv om du er nybegynner. Et dårlig instrument kan like gjerne drepe all motivasjon som å fremme den. Et dårlig instrument er som regel også vond / tung å spille på, og holder stemming dårlig (hvis den i det hele tatt lar seg stemme) og stemmer ofte ikke i bånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel igrunn bedre og lettere og begynne med nylon, men! Stålstrenger har en del pluss. Låter finere og gir nok en del mer motivasjon til å øve når det låter bra og likt som det du nok forbinder med "kassegitar" lyd fra sanger. Kjøper du en stålstrenger kan du ha den lenge, og ikkje bare i begynnelsen for å unngå såre fingrer.

En nabo spurte meg om nett det samme når han skulle kjøpe seg gitar, og var helt blank. Eg overtalte han til å kjøpe stålstrenger og han har ikke angra eller klagd på såre fingrer ellernoe i ettertid.. :)

Endret av p_bassmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en brukt gitar.. Da får du en bedre gitar til mindre penger, dessuten kan du videreselge den for omtrent samme pris uten tap. Billige jalla gitarer er ofte håpløse å spille på og videresalgsverdien er veeeldig liten (om du i det hele tatt får solgt de)

Nylon og stålstrengere er to helt ulike ting.. de føles og er helt ulike å spille på ! Hvis du vil lære deg å spille "skikkelig" gitar så kjøp en stålstrenger. Skal du lære deg klassisk gitar må du jo ha en nylon men..

finn.no

musikkpraksis - http://musikkweb.no/marked/msearch.php?selSubcategory=18

Brukt kjøp/salg på dette forumet

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare å endre rekkefølgen på strengene på denna gitaren da jeg er kjevhendt?

http://www.musikklink.no/aspx/produkt/prdi...t.aspx?plid=237

Nei.. oversadel må også speilvendes ++

Skal du spille "feil vei" må du kjøpe gitar der etter. Men har du prøvd å spille "rett vei" ? De aller fleste "feilhendte" som meg selv spiller "rett vei" Det gjør ting ubegripelig mye enklere senere, både fordi du kan bruke alle andres gitarer og fordi utvalget gitarer blir uendelig mye større..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men du må snu nut'en også. Det er den greia øverst på halsen som strengen legger seg oppi for å få riktig vinkel oppover halsen. Denne er kanskje limt fast med litt lim, men den er bare til å pirke av, snu og når du da setter på strengene igjen blir den holdt på plass av trykket av strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men du må snu nut'en også. Det er den greia øverst på halsen som strengen legger seg oppi for å få riktig vinkel oppover halsen. Denne er kanskje limt fast med litt lim, men den er bare til å pirke av, snu og når du da setter på strengene igjen blir den holdt på plass av trykket av strengene.

Nei og nei.. :) En nut er utformet for å stå i en bestemt retning. strengene ligger i vinkel og hvilepunktet og friksjon blir som oftest helt feil når du bare snur den.

Dessuten blir intonasjon korreksjonen på broen feil..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.