Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedaler eller ME-brett


Wikket

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg skal kjøpe meg noen pedaler eller et ME-brett. Jeg er ikke noen spessielt dyktig gitarist og jeg vil ikke ha masse pedaler, men er det 2-3 pedaler som vil dekke mitt behov? Hvilke 2-3 er vil være mest nyttige for en som spiller mest soft rock ala pink floyd, dire straits, guns`n roses og ting i den gaten.

Tror jeg vil ha en phraser iallefall, også har jeg lyst på muligheten til å slå på instant vreng.

Synes pedaler virker veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv startet jeg effektgaloppen med en BOSS muliteffekt, og så en KORG. Etterhvert gikk jeg over til pedaler, for jeg syntes det var for mye lydmanipulering i multieffektene i forhold til hva jeg hadde bruk for.

En Marshall Guv'nor 2 - er en fin sak som har stort spekter fra lett crunch til ganske fet vreng. I tillegg kan man jo spe på med en Carl Martin Red Repeat for litt delay - uunnværlig til Pink Floyd, mens en Electro Harmonix Small Stone phaser vil nok kunne gjøre susen (bokstavelig talt).

Disse tre vil man finne i de fleste velassorterte musikkbutikker på nett, og det vil koste ca 2700 til sammen (varierer sikkert litt hit og dit).

Problemet med å havne på snubleboks-kjøret, er at man stadig vekk finner enda en pedal man har lyst på. Til slutt har man så mange snublebokser at man like gjerne kunne hatt en multieffekt.

Men personlig føler jeg at jeg har mer kontroll på lydbildet med bokser fremfor multieffekter, også kan man jo trikse og mikse mye mer med rekkefølgen (selv om flere og flere multieffekter også kan det nå, var ikke det mulig på de 2 jeg har hatt, som har vært fra forrige århundre).

Endret av Bukowski
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv startet jeg effektgaloppen med en BOSS muliteffekt, og så en KORG. Etterhvert gikk jeg over til pedaler, for jeg syntes det var for mye lydmanipulering i multieffektene i forhold til hva jeg hadde bruk for.

En Marshall Guv'nor 2 - er en fin sak som har stort spekter fra lett crunch til ganske fet vreng. I tillegg kan man jo spe på med en Carl Martin Red Repeat for litt delay - uunnværlig til Pink Floyd, mens en Electro Harmonix Small Stone phaser vil nok kunne gjøre susen (bokstavelig talt).

Disse tre vil man finne i de fleste velassorterte musikkbutikker på nett, og det vil koste ca 2700 til sammen (varierer sikkert litt hit og dit).

Problemet med å havne på snubleboks-kjøret, er at man stadig vekk finner enda en pedal man har lyst på. Til slutt har man så mange snublebokser at man like gjerne kunne hatt en multieffekt.

Men personlig føler jeg at jeg har mer kontroll på lydbildet med bokser fremfor multieffekter, også kan man jo trikse og mikse mye mer med rekkefølgen (selv om flere og flere multieffekter også kan det nå, var ikke det mulig på de 2 jeg har hatt, som har vært fra forrige århundre).

Hvor mange pedaler har du nå :P ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er det greit å ha pedalvreng. Og da ville jeg ikke gått for en tubescreamer, men heller en mer allsidig distortion-pedal som f.eks. en ProCo Rat. I tillegg ville jeg hatt en delay-pedal. Da har du et godt utgangspunkt for musikken du beskriver.

Ok, takk for svar.. får se meg litt rundt, blir vel til at jeg bestiller fra e-bay. Tips mhp delay er og velkommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange pedaler har du nå :P ?

Nå har jeg strippet ned antall pedaler til et minimum, og sitter igjen med:

Boss Tuner

Boss A/B signalsplitter for hurtig veksling mellom to gitarer

Marshall Compressor

Marshall Guv'nor 2

Sovtek Big Muff

Rocktron Nitro booster

Marshall Regenerator (chorus, flanger, phaser og vibrato i samme boks)

Electro Harmonix Deluxe Stereo Memory Man with Hazarai

Marshall Reflector (reverb)

+ at jeg har en toveis bryter for vreng og mer vreng til min Fender forsterker.

Men nå har jeg lyst på volumpedal, equalizer og MXR Phaser... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.