Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Shimming av hals


HvitRavn

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal shimme halsen på squieren min for å få den litt høyere, kanskje 1mm eller noe sånt. Jeg lurer på:

* Hvilket material er best å bruke; stålplate, messingplate, eller trefliser?

* Stor eller liten kontaktflate?

Hvis noen vet om noe bra lesestoff om emnet så er det flott også :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bladfiner av eik. Altså tynne finér flak på ca 1 mm som kan klippes til riktig størrelse og form. Hvis du skal shimme hele halsen uten å endre vinkel er en heldekkende shim i hele halslommen best, skal du endre vinkelen er en liten flis innerst eller ytters i halsgropen løsningen. Populære materialer har trad. sett vært kredittkort, plekter og andre ting i hard plast :) Mulig metall er fint, men jeg satser altså på et hard treslag i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine billige skrotgitarer fungerer enten biter av postitlapper eller kredittkort fint. Noe må man jo bruke de sperrede kortene til!

Tatt i betrakting av at Fender lager gitarer med microtuning, tviler jeg litt på at dette har det helt store utslaget for meg, i forhold til kontaktflate, som tilhører den gemene hop. Men synes at kontaktflate som er så stor som mulig er lurt. Uten at jeg har målt, eller kunnet bevise. Tannpirkere, særlig med mentolsmak, er fyfy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tiltshimma (NYTT ORD!) halsen for å få den sterkt ønskede muligheten til å heve G-strengen opp til D# ved bruk av tremoloen. :D Her snakker vi 80-tall! Shimmen er en liten flis, som minst har tørket i 20 år, ettersom gitaren er 20 år. Tror ikke mye fuktighet har funnet veien ned i halslomma.

Hadde en gitarlærer for lenge siden som hadde brukt silikon, mener jeg å huske... Funka visst bra det også. Ikke spør meg om hvordan han gjorde det. Mulig han hadde noe annet i bunn, og bare tettet rundt med silikon, for å få den beryktede kontaktflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tiltshimma (NYTT ORD!) halsen for å få den sterkt ønskede muligheten til å heve G-strengen opp til D# ved bruk av tremoloen. :D

Haha! Jaja, bedre enn å spikke på kroppen :ninja: Men silikon er jeg skeptisk til -- vil ikke det fungere som dempeledd når det er så mykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.