Web Analytics
Jump to content

Potter og jording med aktive pickups

Recommended Posts

Har installert active pickups i gitaren min, og kom til å tenkte på dette med jording og slikt.

I følge produsenten (Seymour Duncan) så skal ikke strengene/broen kobles til jordingskabelen når pickupene er aktive (jeg vet ikke hvorfor). Det fikk meg til å lure på følgende:

Betyr dette at jeg også kan kutte ut å koble pot-chassiene til jordingskabelen? Slik det er nå har jeg styrt fælt med å lodde kabler, et pot-bein og annet drit fast bak på pot-chassiet, og det er jaggu ikke lett, da loddetinnet ikke akkurat fester seg så veldig lett der. Det virker jo, men hvis jeg kan unngå å måtte gjøre dette i fremtiden, så sparer jeg meg for arbeid samtidig som loddingene blir mer pålitelige.

Så, stemmer det at chassiet og skaftet på pottene er fullstendig isolert fra de tre "taggene" jeg lodder fast kabler i? Finnes det noen grunn til å jorde pot-chassiet ved bruk av aktive pickuper? Nå som pottene er jordet, så støyer faktisk gitaren bittelittegranne mer når jeg tar på potten...

EDIT: En annen ting: Det gikk noen kabler fra malingen nedi pickup-hulrommene og til jord når jeg hadde passive pickups i gitaren. Har disse noen hensikt med aktive pickups? Eller har skjerming inni gitarens hulrom noen hensikt i det hele tatt nå?

Edited by GummiTZ