Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

rekkefølge på pedaler


Sereth

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig blitt ferdig med pedalbrettet mitt. dvs, ferdig intill jeg finner "behov" for noe mer;)

noen som har noen inspill på rekkefølge av ting her? er ikke helt sikker på hvordan jeg burde sette det opp.

Dunlop wah

Visual Sound jeckyl & hyde

MXR 10 bånd EQ

MXR noice gate

MXR compressor

Electro-harmonix holy grail reverb

Electro-harmonix #1 echo

Korg Tuner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuner først, Wah, compressor, vreng eks. Du må tenke på om du bruker flere effekter sammen og evt høre hvordan de påvirker hverandre. Det beste er å prøve alle mulige kombinasjoner, men det er i alle fall mest vanlig å ha tuner først i kjeden og compressor tidli. Men avh av type effekter kan andre kombinasjoner funke like bra eller bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du vrengen i amp'en, eller bare clean? Om du bruker vrengkanalen i amp'en bør du sette alt som skal etter vreng i effektsløyfa på amp'en.

Så jeg ville gjort slik:

Tuner

wah

compressor

visual sound

I effektsløyfa:

EQ

Gate

Reverb

Echo

Om du kun bruker cleankanalen:

Tuner

Wah

Compressos

Visual Sound

EQ

Gate

Reverb

Echo

På brettet mitt har jeg tuneren etter wah, altså som pedal nr. 2, og det funker fint. Grunnen til det er at lengst til høyre på brettet mitt er det laget plass til en wah. Dermed ble det sånn. Så om du velger å bytte om på det så tror jeg nok det vil funke greit. Og regel nr. 1: Det finnes ingen fasit på detta her. Prøv deg frem selv. For at jeg veit kan det hende du blir kjempehappy med EQ foran vreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hitill har jeg brukt vreng på ampen, og jeg kommer nok til å fortsette med det. Har en Engl Screamer jeg er jævelig happy med. Grunnen til at jeg vil ha en vrengpedal på brettet i tillegg er at jeg skal kunne ta med bare brettet på gig, og fortsatt ikke trenge noe annet. jeg skal prøve meg litt frem når jeg får de to siste pedalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du vrengen i amp'en, eller bare clean? Om du bruker vrengkanalen i amp'en bør du sette alt som skal etter vreng i effektsløyfa på amp'en.

Så jeg ville gjort slik:

Tuner

wah

compressor

visual sound

I effektsløyfa:

EQ

Gate

Reverb

Echo

Om du kun bruker cleankanalen:

Tuner

Wah

Compressos

Visual Sound

EQ

Gate

Reverb

Echo

På brettet mitt har jeg tuneren etter wah, altså som pedal nr. 2, og det funker fint. Grunnen til det er at lengst til høyre på brettet mitt er det laget plass til en wah. Dermed ble det sånn. Så om du velger å bytte om på det så tror jeg nok det vil funke greit. Og regel nr. 1: Det finnes ingen fasit på detta her. Prøv deg frem selv. For at jeg veit kan det hende du blir kjempehappy med EQ foran vreng.

Jeg ville gjort det sånn, men hatt reverb etter echo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.