Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye pickups til Fender Strat


Strat-Hansen

Anbefalte innlegg

Heihei

Jeg sitter her med en Fender Stratocaster (Mexico) og kunne tenkt meg en litt ny lyd på den =)

En kamerat av meg sa at jeg burde bytte pickups, er dette nok for å få den lyden jeg vil ha?

(Fenderen nå er litt for "jazzy" nå, syntes jeg. Vil ha en gitar som kan spelle med litt trøkk, altså rock. Som favoritten Bon Jovi :wub: )

Ikke le hvis jeg spør veldig dumt her nu ;)

Gracias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pickupene i Mexicostratter er ganske kjipe.

Så hvis du liker gitaren ellers kan det være en grei oppgradering.

Se etter Humbuckere i singlecoilstørelse fra f.eks Seymour Duncan og DiMarzio.(Hot rails, cool rails, JB jr, Fast track, cruiser osv osv)

Disse passer inn i gitaren din uten modifikasjoner og gir mer "rocketrøkk" enn de du har.

Pickuper finner du billig på ebay, liker du de ikke kan du selge de med etpar hundringser i

fortjeneste her hjemme.

Morro å teste forskjellige pickuper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doble pickups? Antar at du da sikter til Humbuckere? Og hvordan oppsett skal du ha da? HSS,HH eller HSH? ^_^

Ikke det at jeg vet så mye om hva jeg snakker om, men, du kan jo altids putte noen i EMG'er i den, men det blir kanskje litt ''galt'' på en fender? Finnes jo også Seymour Duncan, PAF, og mange andre humbuckere å velge mellom! Gjelder jo egentlig bare hvordan lyd du vil ha, men prøv før du kjøper!

Kan selv anbefale Samarium Cobalt Noiseless humbucker, har den selv i bridge på Deluxen min, ikke den hardeste pickupen du kan finne, men den gir litt ekstra trøkk!

Håper dette hjelper litt iallefall, lykke til med pickupkjøp ^_^

Endret av TulleGutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doble pickups? Antar at du da sikter til Humbuckere? Og hvordan oppsett skal du ha da? HSS,HH eller HSH? ^_^

Ikke det at jeg vet så mye om hva jeg snakker om, men, du kan jo altids putte noen i EMG'er i den, men det blir kanskje litt ''galt'' på en fender? Finnes jo også Seymour Duncan, PAF, og mange andre humbuckere å velge mellom! Gjelder jo egentlig bare hvordan lyd du vil ha, men prøv før du kjøper!

Kan selv anbefale Samarium Cobalt Noiseless humbucker, har den selv i bridge på Deluxen min, ikke den hardeste pickupen du kan finne, men den gir litt ekstra trøkk!

Håper dette hjelper litt iallefall, lykke til med pickupkjøp ^_^

PAF er ikke et merke, det betyr "Patent applied for" :)

Orker ikke ta den historien her, men alle merker har flere pickuper med PAF i tittelen(tenk lavere output, mer vintage)

EMG har ikke noe i singlecoilstørelse som låter "rocketrøkk" da må du ha boosterkretsen i tillegg.

edit. Så nå at du skrev dobble pickups.

Mener du at du har 2 humbuckere, gikk ut fra at du hadde 3 singlecoils(evt humb i bridge jeg)

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da moro å kjøre en Seymour Duncan f. eks i midten? xD Jeg har ikke peil på detta. Har liksom bare holdt meg til selve spillinga til nå. For jeg bøør vel ikke bytte ut alle tre?

"Og hvordan oppsett skal du ha da? HSS,HH eller HSH?"

Det første jeg tenkte da jeg så HSS, var headshot. Fint om noen kunne utdype dette ;D

Takk for fine svar forresten

+ Edit:

Rart hva man egentlig kan lære ved å google. Men mye koseligere å lære fra dere (A)

http://www.seymourduncan.com/products/electric/stratocaster/

Endret av Strat-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PAF er ikke et merke, det betyr "Patent applied for" :)

Orker ikke ta den historien her, men alle merker har flere pickuper med PAF i tittelen(tenk lavere output, mer vintage)

EMG har ikke noe i singlecoilstørelse som låter "rocketrøkk" da må du ha boosterkretsen i tillegg.

edit. Så nå at du skrev dobble pickups.

Mener du at du har 2 humbuckere, gikk ut fra at du hadde 3 singlecoils(evt humb i bridge jeg)

Jo, men da har jeg jo lært noe nytt :lol:

Men som sagt kan jeg lite/ingenting om pickups, så ikke ta noe av det jeg sier så veldig seriøst ^_^

Endret av TulleGutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men da har jeg jo lært noe nytt :lol:

Men som sagt kan jeg lite/ingenting om pickups, så ikke ta noe av det jeg sier så veldig seriøst ^_^

Hehe, kjenner en nede i gata som jobber i Fender Norge. Regner med at han kan hjelpe meg med noen spørsmål også ;P

Men takker uansett jeg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbucker:

Humbucker_db.jpg

Singlecoil:

SSL-6.jpg

Det finnes også humbuckere i singlecoilstørrelse, disse kalles rails:

SVR-1.jpg

Poenget med humbuckere er å hindre støy, noe du får med singlecoils.

Humbuckere gir også en tykkere og mer "rocka" tone i forhold til singlecoils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbucker:

Humbucker_db.jpg

Singlecoil:

SSL-6.jpg

Det finnes også humbuckere i singlecoilstørrelse, disse kalles rails:

SVR-1.jpg

Poenget med humbuckere er å hindre støy, noe du får med singlecoils.

Humbuckere gir også en tykkere og mer "rocka" tone i forhold til singlecoils.

Så det beste (og dyreste?) er egentlig å kjøre på med noen rails? :lol:

Så litt på denna jeg: http://www.seymourduncan.com/products/elec...lackouts_singl/

Den spreg?

Takk for hjelpen forresten! :lol:

Endret av Strat-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De du ser på er aktive pickups, må ha et batteri for å fungere.

Det får heller noen andre forklare, da jeg ikke er så erfaren på akkurat det området.

Dessuten tror jeg ikke at det er det du er ute etter, da aktive pickuper egner seg best for litt mørkere saker.

Disse kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De du ser på er aktive pickups, må ha et batteri for å fungere.

Det får heller noen andre forklare, da jeg ikke er så erfaren på akkurat det området.

Dessuten tror jeg ikke at det er det du er ute etter, da aktive pickuper egner seg best for litt mørkere saker.

Disse kanskje?

:D Hvilken pris ligger den på tror du da? :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.