Web Analytics
Jump to content

Noenlunde Boost/Overdrive pedal...

klingklang
 Share

Recommended Posts

Hallo!

Er på jakt etter en pedal til å få piffa opp sololyden.

Trenger litt mer gain og en liten volum boost.

Har sett litt på Keeley Ts-9 mod + og Xotic AC-booster, men har du noe du heller ville anbefale som ville passet meg bedre hadde jeg satt pris på! :)

Den pedalen jeg er mest fornøyd med er Legendary Tones/Keeleys Time Machine Boost. Germanium boost i top-boost og mid/low-boost varianter, og moderne clean-boost med valgfri warp drive. Fungerer suverent og gir mye muligheter hvis du ønsker å få max ut av lyden i en rør amp. Kjenner ikke til ampen du har. Hvordan fungerer den, og hvordan bruker du den? Ønsker du deg amp lyd, eller pedal lyd?

Skal du ha mer gain OG høyere volum, trenger du nok to bokser. Boost foran vreng gir bare mer vreng, vil du ha høyere volum trenger du en boost eller EQ i loopen også. Anbefaler en overdrive foran ampen, og en EQ i loopen :)

Jeg også bruker boosten for å få forsterkeren til å forvrenge mer. Kjører opp signalet slik at røra i forforsterkeren får økt forvrengning. Da får jeg en lead-lyd med høyere volum og mer rør-vreng. Booster du i effektsløfa vil du få mest forskjell i volum. Mange overdrive pedaler er også godt egnet for å booste en rør amp, men da må du bruke fullt volum og minst mulig drive på pedalen. Billig og bra til dette er f.eks. BOSS SD-1

Jeg har en Behringer EQ som jeg fikk for.. 100kr elns? Den forbedrer lyden OG du kan skru opp lyden ved å kjøre den i f.e.-loopen i ampen.

Bruker den ikke fordi forsterkeren min kan veksle mellom Master A/B volum.

Så det skal ikke mye til for å øke volumet.

Det har vi skjønt, jeg har også fortalt at du kan ikke få alt det med én pedal :) Som sagt, en overdrive foran amp for mer gain, og en EQ i loopen for mer mids og volum. To pedaler klarer du fint å tråkke på fort nok ;)

Hvor mye volumøkning du får med en boost foran ampen kommer helt ann på hvordan ampen din er innstillt. Er ampen clean vil du få mest volumøkning, er ampen rundt grensa for forvrengning får du både gain og volum. Kjører du med full forvrengning på ampen vil du først og fremst få mer gain. Mange booster hever også visse frekvensområder. Så hvis du har ampen innstilt riktig, og kjøper deg riktig boost klarer du deg fint med en pedal for å få til det du ønsker. Men har en mistanke om utgangspunktet ditt er highgain vreng, og da må du nok øke volumet i sløyfa.

Edited by GunnarpåMo