Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som spiller mandolin ?


Archangel

Anbefalte innlegg

  • 3 months later...

eHH.... skjønte ikke den stemme greia deres.... har en mandolin her, men vet ikke hvordan man stemmer den. Har som tidligere nevnt denne stemmern min.... Gitar = 440 hz = a- dur---- Hva er da fiolin/mandolin....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fiolin kan ha både 8 og 4 strenger.. Tror det er 4 strenger som er mest vanlig.

Har prøvd mandolin litt, og det er et ganske morsomt instrument! Ikke vanskelig å lære seg basistingene heller! (Grep altså..) Etter underkant av 1 min. kunne jeg G, D og A, og kunne slantre med på enkle 3-grepslåter! Enkelt som bare det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanlig fele(fiolin) har 4 strenger. Hardingfele har 8, derav 4 understrenger som bare klinger med.. Det kan være flere steminger på fela, men mest vanlig er GDAE altså det omvendte av en bass.. samme med mandolinen, men den har 8 strenger, slik at to og to klinger likt. Jeg vill ikke si det er lettere å spille mandolin. man må jo ta akkorder på en egen måte da. Jeg har spilt bare lit, men det er ganske morsomt når man begynner å få det til..

Jeg har foresten en mandoguitar som har 12 strenger og stemt som vanlig gitar, men en oktav opp, og har selfølgelig mye korttere scala enn en gitar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
...Gitar = 440 hz = a- dur...

Heter ikke dur, det er skalaen. Bare en strøken A aka kammertone. Før har den vært både 437 hz og 430hz. Men nå er den altså 440 hz og er referansepunktet for alle de andre tonene. På mandolin er tonene akkurat de samme. Ikke at det egentlig er noen feil som du burde bry deg med at jeg har for lite nyttig å gjøre for å la være å rette på det..

Jeg har en mandolin men kan ikke spiller på den. Har stemt den som de fire lyseste på en gitar og bruker den egentlig bare til tull.

Hvis noen her har Cartoon Network og har sett Courage - The cowarldy dog så bruker jeg den mest til sånn som temasangen. Altså bare hyle til noen dustete hillbilly-akkordskjema eller hva man skal kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.