Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spesiell wiring av strat!


Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen peiling hvordan man wire en stratocaster med dette setupet:

3 single coils

2 volumknapper: en for "bridge" alene, og en for "middle og neck".

1 tone (master, altså for alle)

3-way switch (bridge, middle og neck)

Takk for hjelp! Gjerne kom med diagrammer :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at jeg vil ha to volumknapper er vel i hovedsak å få bridge-delen selvstendig fra det andre, volum-messig. Selv om dette ikke er fullstendig nødvendig. Fortsatt, vil jeg heller ikke ha to toneknapper fordi at jeg bruker de jo aldri, så da virker det så meningsløst å ha to av de. Høres dette dumt ut?! Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nå litt nærmere på hva du skrev :P Den wiringa kan fort bli vanskelig. Jeg husker ikke nøyaktig hva disse svære custom shop pickupswitchene til Fender gir av muligheter, men du skal ikke se bort i fra at det er mulig, men ikke nødvendigvis den minst komplekse wiringa verden har sett.

Bridgepickuppen kan du jo fint koble rett på volumknappen sin og inn på pickupvelgeren. Det jeg hadde prøvd var å koble både middle og neck pickuppene rett på switchen, men trekke en kabel videre parallellt derfra og til pot'en, slik at du kan sende en viss menge av det signalet ned i jord. Men igjen, for at det skal funke bra må volumpot'en stå i forhold til inputimpedansen til hvorenn du plugger inn gitaren først (om jeg ikke tar fullstendig feil, vennligst rett på meg hvis dette skurrer for noen).

Tone'n kobler du på vanlig måte bare etter pickupvelgeren og ikke før (sånn om det er vanlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en del klarere nå. Men lurer nå på om jeg dropper 2 volumknapper. Vil ikke gjøre noe som kan gjøre gitaren dårligere. Noe som har streifet meg er å ha en master vol, master tone også gjøre noe "artig" med den siste. Stig kom med blend-kontroll, er ikke det som mikser sammen forskjellige pickuper? Ellers, så er det noen som har noen andre forslag? Mid-boost eller noe Contour-lignende knapp kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en del klarere nå. Men lurer nå på om jeg dropper 2 volumknapper. Vil ikke gjøre noe som kan gjøre gitaren dårligere. Noe som har streifet meg er å ha en master vol, master tone også gjøre noe "artig" med den siste. Stig kom med blend-kontroll, er ikke det som mikser sammen forskjellige pickuper? Ellers, så er det noen som har noen andre forslag? Mid-boost eller noe Contour-lignende knapp kanskje?

Mid-boost er ikke bare en kobling og en knapp. Den må fysisk installeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner nå. Men vil ha 100% passiv elektronikk. Er snakk om en strat her, og vil gjerne slippe å skru opp plekterbrettet for å skifte batteriet, som jeg i tillegg må bore hull til. Har tenkt litt på det og tror jeg beholder det gode gamle setupet :rolleyes:

Endret av sirell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.