Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spesiell wiring av strat!


Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen peiling hvordan man wire en stratocaster med dette setupet:

3 single coils

2 volumknapper: en for "bridge" alene, og en for "middle og neck".

1 tone (master, altså for alle)

3-way switch (bridge, middle og neck)

Takk for hjelp! Gjerne kom med diagrammer :rolleyes:

Det er absolutt ingen umulighet å gjøre det du tenker - det blir som en kryssning mellom en fender og en Les Paul koblingsmessig. Spørsmålet mitt er vel egentlig hvorfor du vil ha det slik ? Slik jeg ser det er mellomposisjonene (bridge+middle / middle+neck) hvor du får en støydempende humbucking effekt ofte de mest anvendelige posisjonene. Jeg tenker da altså på en strat med standard singlecoils og en 5-veis bryter. Bortsett fra det er idèen om en master tone og to volumkontroller forsåvidt ikke så dum hvis du har bruk for det i praksis.

Du får si i fra hvis du fortsatt vil lage denne løsningen så kan jeg sikkert lage en skisse eller noe.

Edit :

En annen mulighet er jo å lage en master volum, master tone og så bruke det siste hullet i plekterbrettet til en on/off bryter som lar deg velge om pickup'ene skal kombineres eller ikke. så mister du ikke muligheten for å blande pickup'er selv om du bruker en 3-veis bryter som jo er noe mere praktisk i bruk (noe jeg kom på i farten, tror det skal la seg gjøre)

Altså slik :

bryter=off

Pos1 - bridge

Pos2 - Middle

Pos3 - Neck

Bryter=on

Pos1 - Bridge + middle

Pos2 - Middle

Pos3 - Middle + Neck

Eventuelt kan du jo også bruke bryteren til å kombinere bridge + middle eller bridge + neck

Altså slik :

bryter=off

Pos1 - bridge

Pos2 - Middle

Pos3 - Neck

Bryter=on

Pos1 - Bridge + middle

Pos2 - Bridge + middle

Pos3 - Bridge + Neck

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig tenkt meg litt om og har funnet ut at jeg bare beholder det gode gamle setupet. Fikk bare litt inspirasjon av les paul gitarene, som gjør at man kan lage kill-switch (altså klippe lyden, som jeg synes er kult). Men vil egentlig bare beholde den som den er. Jeg får heller bruke en Les Paul til det, og beholde straten slik den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så du mente at du ville bruke en "gibsontype" 3-veis vender ? Det er nemmelig noe helt annet enn en fender 3-veis vender (fender venderen har to uavhengige bryterbaner i samme kapsel.

Angående kill-switch er det jo ikke noe problem å montere det i en strat da, men det innebærer jo at man må sette inn en ekstra bryter eller droppe den ene tonekontrollen og bruke det hullet i plekterbrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.