Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger Hjelp Til Lodding Av Pu S Og Poter.


Anbefalte innlegg

God dag.

Sitter her og prøver å lodde inn noen pick uper. Går opp for meg at jeg egentlig ikke skønner hva jeg gjør, følger kun skjema. Og det har funket mange ganger før. Men, denne gangen ender jeg bare opp med masse støy og kun ørlitegrann signal. Har gått over alt mange ganger, og kan ikke skjønne hvor det glipper.

Bruker dette skjema:http://guitarelectronics.zoovy.com/product/WDUHH3T2201 . Trykk på det så blir det større. Føler at det eneste stedet det er rom for feil er i jordinga. Jeg har jordet alt til bunn av potene, med kabel mellom alle, og så til jord i brua. Stemmer dette, eller blir det bare tull?

Frustrert. Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nok at du har byttet om på jord og signal ledningen på jack bøssingen. (utgangen) Med andre ord, forsøk å bytte om på ledningene du har loddet til bøssingen. (markert som "sleeve" og "tip" i skjemaet ditt)

Hvis ikke dette hjelper må du forklare litt om hvilken gitar, pu's osv det gjelder (om feilen gjelder uansett mikrofonvalg osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Prøvde å bytte signal og jord i utgangsjack. Høres akkurat likt ut, masse støy og ørlitegrann signal langt inne i støyen. Dette gjelder begge pickupene og alle valg på pu switchen. Tror switchen og potene er koblet riktig. Skifter mellom pu s og man kan dra bort lyden med volumet på begge pu s.

Er en paf av noe slag, med kun jord og signal ut, og en Seymour d sh4. Har på den koblet grønn og skjerm til jord, sort som signal, hvit og rød sammen. Koblet, som du ser på skjema, i en Les paul.

Feilen er på begge pu s, akkurat samme.

Noen gode forslag, noe mer jeg kan skrive som kan hjelpe i problemsøking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarelektronikk er jo ikke akkurat noen heksekunst egentlig, men noen ganger kan litt nærmest uforklarlige problemer alikevel oppstå :) Det du må gjøre er å feilsøke problemet ditt. Et multimeter som kan måle motstand (ohm) mellom to punkt er nesten uunnværlig i en slik sammenheng, men jeg regner med du ikke har noe slikt ? Skulle du ha det kan du overse de neste punktene og "vente på nye instrukser" :)

-Ta en kikk på dette SD skjemaet og forsikre deg om at du har koblet slik det viser : http://www.seymourduncan.com/images/produc.../501005-110.pdf (et annet skjema kan gjøre det lettere å oppdage feil..)

-Har 3-veis velgeren din kun 3 "ører" eller har den også en liten skive/tapp for å koble jord til chassi også ?

-Som du selv sier - jord er nok problemet på en eller annen måte, prøv å ta en uisolert ledningsstump og hold den mellom baksiden av potensiometerne / en av volum poten'e og jack utgang osv.

-For å finne feil på en eksisterende kobling er det greiest å koble fra en del av den (minimere feilkilder) start med å koble ut den PAF humbuckeren helt. Lodd av signal ledningen som går til pot'en første ben og signal ledningen fra poten's andre ben og til bryter. Hvis dette ikke løser problemet så prøv å koble ut den andre mikrofonen på samme måte i stedet.

Hvis utkobling av en av mikrofonene ikke fører frem ville jeg ha koblet bort tonekontroll potensiometeret for begge mic'er (forbindelses ledningen fra volum pot'ens første ben og tone pot'ens første ben.

-Ta et høyoppløselig bilde av koblingen din fra flere vinkler med et kamera og post det i denne tråden, det er ofte enklere for andre å oppdage en feil, enn for den som har "rotet" med problemet :)

P.S. Mobilkamera osv har ofte en macro funksjon for nærbilder !

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarelektronikk er jo ikke akkurat noen heksekunst egentlig, men noen ganger kan litt nærmest uforklarlige problemer alikevel oppstå :) Det du må gjøre er å feilsøke problemet ditt. Et multimeter som kan måle motstand (ohm) mellom to punkt er nesten uunnværlig i en slik sammenheng, men jeg regner med du ikke har noe slikt ? Skulle du ha det kan du overse de neste punktene og "vente på nye instrukser" :)

-Ta en kikk på dette SD skjemaet og forsikre deg om at du har koblet slik det viser : http://www.seymourduncan.com/images/produc.../501005-110.pdf (et annet skjema kan gjøre det lettere å oppdage feil..)

-Har 3-veis velgeren din kun 3 "ører" eller har den også en liten skive/tapp for å koble jord til chassi også ?

-Som du selv sier - jord er nok problemet på en eller annen måte, prøv å ta en uisolert ledningsstump og hold den mellom baksiden av potensiometerne / en av volum poten'e og jack utgang osv.

-For å finne feil på en eksisterende kobling er det greiest å koble fra en del av den (minimere feilkilder) start med å koble ut den PAF humbuckeren helt. Lodd av signal ledningen som går til pot'en første ben og signal ledningen fra poten's andre ben og til bryter. Hvis dette ikke løser problemet så prøv å koble ut den andre mikrofonen på samme måte i stedet.

Hvis utkobling av en av mikrofonene ikke fører frem ville jeg ha koblet bort tonekontroll potensiometeret for begge mic'er (forbindelses ledningen fra volum pot'ens første ben og tone pot'ens første ben.

-Ta et høyoppløselig bilde av koblingen din fra flere vinkler med et kamera og post det i denne tråden, det er ofte enklere for andre å oppdage en feil, enn for den som har "rotet" med problemet :)

P.S. Mobilkamera osv har ofte en macro funksjon for nærbilder !

Har multimeter, og brukt det for å sjekke at det er kontakt mellom de punktene der jeg tror det skal være kontakt. Tittet på det SD skjemaet da jeg holdt på, skal være omtrent likt, bortsett fra kondensatoren, hvis det er det den heter, som sitter et annet sted. Er 4 ører på velgeren, lik som på SD skjemaet.

Takker for svar. Tror ikke jeg orker no mer i dag, blir heller fotball og øl. Får prøve å koble ut litt og litt på søndag. Skal også prøve å få tatt et bilde av herligheten så dere kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har multimeter, og brukt det for å sjekke at det er kontakt mellom de punktene der jeg tror det skal være kontakt. Tittet på det SD skjemaet da jeg holdt på, skal være omtrent likt, bortsett fra kondensatoren, hvis det er det den heter, som sitter et annet sted. Er 4 ører på velgeren, lik som på SD skjemaet.

Takker for svar. Tror ikke jeg orker no mer i dag, blir heller fotball og øl. Får prøve å koble ut litt og litt på søndag. Skal også prøve å få tatt et bilde av herligheten så dere kan se.

Hvis du har et multimeter er det først du bør gjøre å måle utgangen på gitaren og de ulike motstandsverdiene det gir. Dette er fort gjort og avslører fort om du har noen feilkoblinger.

Sett inn en kabel i gitaren og mål på jack pluggen i kabelens andre ende eller mål direkte på jack bøssingen (multimeteret skal stå i motstandsmåling og i Kohm område - 1-20k eller lignende)

-Med pickup velgeren på bridge og tone/volum kontroller på fullt. Resultatet bør ligge på rundt 16k ohm hvis du har den sd'en i bridge.

-Med pickup velgeren på neck og tone/volum kontroller på fullt. Resultatet bør ligge på rundt 7-8k ohm hvis du har en typisk neck pickup

-Med pickup velgeren på neck+bridge. resultatet bør ligge lavere enn verdien på neck pickup alene (typisk 5-6K)

-Forsøk så å måle med bryteren i enten neck eller bridge og se at motstandsverdien blir nesten uendelig hvis du vrir en av volum kontrollene helt til 0 eller at den stadig stiger hvis du vrir på den volumkontrollen som tilhører den valgte pickup'en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.