Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode piano-mik'er?


Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på sånn generelt i hvilken prisklasse man må i for å få to dugende piano mik'er? (er vel en for bass og en for diskant, eller?) Skal i tillegg kjøpe Studio Projects B1 tror jeg, men vil 2 piano miker gjøre piano jobben vesentlig bedre enn B1'en? Har jeg piano miker i tillegg kan jeg også ta opp gitar og piano samtidig, så er jo praktisk..

Om noen har kjennskap til noen piano-mikrofoner de kan anbefale, eller hvor jeg kan få kjøpt i tillegg til litt rådgivning, ..?

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakker vi live eller studio? HVis det er snakk om live så ville jeg brukt Shure Beta91 hvis det f.eks er snakk om (mye) piano i monitor. Da teiper man bare mikken på innsiden av pianoet

http://www.shure.com/microphones/models/beta91.asp

Dette er ofte en måte og få en mer "pop/rock" feel på pianoet, men kan også godt brukes til klassisk, gjerne sammen med to mikker til som står bak piano, evnt UNDER klavituret på pianoet.

Selv har jeg brukt 2 stk C-1 med stor suksess bak pianoet for en mer "klassis" piano lyd.

I studio ville jeg nok ha brukt to kondensator/stormembran mikrofoner. Kanskje du burde like gjerne kjøpt 3 mikker med en gang.hvor mye er du villig til å legge i dette. Jeg ville ha valgt to like mikker + en annen som ikke var like de to første. Og det fordi at det kan være greit å ha et par typer mikker å velge i iblandt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NT-4 låter veldig bra ja. Er også en mulighet. Men da legger man penger i en stereo mikk, og det kan hende at noen ganger trenger man 3 forskejllige i stedet for en + en stereo. så hvis økonomien setter grenser så ville jeg da isåfall satset på to stk. NT-5, som egentlig er to mikker identiske til NT-4 mikken.

Men da har man plutselig ingen vokalmikk lenger. Mange ting man bør tenke på gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker studio.. :) eller, rommet mitt da... :roll:

Vel, har totalt 5000,- på kontoen. Får kanskje inn noen hundrelapper til (håpe), da jeg har bursdag neste måned. Men skal jo kjøpe fullt utstyr for de lille 5000,-.... Trenger da lydkort, mixer og mic'er (som står i en annen tråd...)... Kan kanskje få foreldrene mine til å hjelpe å betale en mixer til rundt tusenlappen.

Så ca. 2000kr på lydkort.. Da er det rundt 3000 igjen til mikrofoner... Satser litt på musikk nå.. Så bruker alt jeg har.. heh... Men skal få meg sommerjobb...,så håper det ordner seg.

Dere har begge nevnt noe dyre mikrofoner, 2 stk C-1 + en til tror jeg blir litt for dyrt.. Og jeg vet ikke hvor mye Røde NT-4 koster heller... men sikkert dyr... :wink:

Men, det er ingenting i veien for at jeg kan kjøpe èn god mikk nå, og senere kjøpe fler. I stedet for 3 miker til rundt 1000 nå (har jo bare ca. 3000kr nå), kan jeg heller kjøpe 1 eller 2 litt bedre, for senere å kjøpe enda en....

Er det kanskje smart da å kjøpe èn C-1 nå? Også lurer jeg på, jeg er ikke sånn fantastisk kravstor.. Det skal ikke bli noen plateinnspilling akkurat. Så, vil jeg merke vesentlig forskjell mellom C-1 og B-1? Er det stor grunn til å kjøpe en C-1 fremfor B-1?

Takker for gode og ikke minst raske svar! :mrgreen:

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg nok ha valgt 2 stk B-1. Jeg hører at C-1 er bedre, men det tror jeg ikke spiller noen rolle for deg. B-1 låter også veldig fint. På noen opptak har jeg faktisk foretrukket den fremfor C-1 på bl.a akkustisk gitar.

og så lagt en ekstra tusenlapp på enten lydkort eller mikser, og så ventet med den siste mikken i sommer. For du kan jo lett ta opp instrumentene hver for seg allikevel, så du TRENGER ikke 3 med en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.