Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ombygging av en Japse Stratocaster


Anbefalte innlegg

Tjena..

Forhistore:

Har en sort Fender Stratocaster Japan anno 1992 som jeg har lyst å jobbe litt på.

Jeg har vært bakom plekterbrettet og sett at jeg har utfresing til Humbucker, Singel Coil, Humbucker.

Har da lyst til å kjøpe ett nytt plekterbrett med plass til en Humbucker nær broa. Typisk sort med en hvit kant rundt.

Så selvsagt må jeg investere i en Humbucker.

For å få litt blingbling, så tenkte jeg krom deksel til alle pickup'ene og skifte knappene på volum og tonekontroll med krom og plastikkdingsen til venderen med sort.

Spørsmålet:

1. Hva må jeg tenke på når jeg skifter setter inn en humbucker? (noen som har erfaring med denne: http://www.warmoth.com/catalog/product_inf...oducts_id=35919 )

Kan jeg bruke den resterende elektronikken, eller må jeg skifte ut (evt. legge til) noe?

2. Dersom jeg ønsker kun en Humbucker ved brua og en Single Coil ved halsen... Hva må jeg da tenke på? (dette er et mulig alternativ).

Finnes det switcher for dette? Hvordan kople en tone på hver?

3. Er plekterbrett standard størrelser/utforming?

Tenker da på om skruehullene er likedan eller evt. hvordan jeg finner fram til riktig plekterbrett.

4. Er det skadelig for halsen å ikke ha på strenger?

Blir det mangel på spenn slik at halsen slår seg vrang. Dette har med om jeg skal demontere strenger for letter ankomst, men ikke kan gjøre meg ferdig på ett par timer (mangel på utstyr evt. somethings come up).

Kan også komme med forslag til god passiv humbucker til bruk for rock/metall...med hovedvekt på rock.

Gjerne også anbefal plasser å bestille fra.

Takketakk for all hjelp på forhånd.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet meg noen pickup'er som jeg har lyst til å teste.

DiMarzio Air Zone DP192 Humbucker (Bridge)

DiMarzio Area 61 DP 416 Single Coil (Middle)

DiMarzio Area 58 DP 415 Single Coil (Neck)

Evt. Area 58 DP415 på både midle og neck... Har ikke bestemt meg helt ennå.

Det blir litt mer hovedvekt på blues enn rock, men jeg har hørt noen lydeksempler og tror dette er noe jeg vil like.

Har så tenkt å benytte en 5-way switch, 1 volum og 2 tone.

Sliter fortsatt litt med å finne koplingsskjema for mitt oppsett. Det er som regel S/S/S, H/H eller H/S/H. Jeg ønsker H/S/S.

Skal nok finne ut av hvor ledningene skal henne, men litt usikker på hvilke potmetre jeg skal ha på henholdsvis Volum, Tone og Tone.. 250 eller 500. Er også usikker på capacitatorene. Størrelse på disse og hvor mange jeg evt. trenger.

Om noen har eller vet om et greit koplingsskjema for dette oppsettet så setter jeg pris på dette da jeg slipper å knote med dette selv.

Warmouth har faktisk en ganske god guide på valg av plekterbrett... så den føler jeg meg trygg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen greie koplingsoppsett fra DiMarzio. De hadde ikke på nettsiden noe som passet, men jeg fikk tilsendt på forespørsel.

Så nå er det bare å vente på at deler ankommer fra over dammen. ^_^

Har en liten fråga da.

Jeg kjøpte et deksel til baksiden av Fender'n på QXL, men når jeg skulle se om det passet så var det noe større og struehullene var litt annerledes plassert.

Er det forskjellige størrelser på disse dekslene som jeg burde sjekket opp før jeg handlet?

Kostet nesten ingenting, så det er ikke så farlig med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.