Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stålstrenger i stedet for nylonstrenger?


Frodrik

Anbefalte innlegg

Jeg har en akustisk gitar med nylonstrenger som jeg spiller litt på innimellom. Så vidt jeg vet låter stålstrenger en del kulere, (vanskelig å beskrive forskjellen), og jeg lurer på om det er trygt å bytte ut nylonstrengene med stålstrenger? Har det noe å si? Er akustiske gitarer laget for en spesiell type strenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålstrengsgitarer og nylonstrengsgitarer er IKKE det samme!

Hvis det du har en nylons.gitar må du for all del ikke sette stålstrenger på den, og motsatt.

Hva slags type du har ser du øverst på halsen, er det hull igjennom treverket og strengene er festet på noen pinner som står tverfor gitaren er det nylonstrengs. Hvis du har stålstrengsgitar står pinnene du skal feste strengene i rett opp fra "halsen".

Håper du skjønte dette! Gå heller å kjøp deg en stålstrengsgitar som gir litt kulere lyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvel, gidder ikke kjøpe en ny gitar akkurat, spiller ganske lite. Er jo hovedsaklig bassist :P. Men takk for tipsene, en venn av meg fortalte nemlig at det gikk helt fint å bytte, hadde jeg hørt på han hadde det jo gått rett til helvete, bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da hadde det blitt sånn at du MÅ kjøpe ny gitar så da er det kanskje like greit? eller?

Spilte på nylonstrengsgitar igår. Var ikke så heftig opplevelse, men gjett om jeg sleit på solo deler :/

En finfin kombo av nylon, svette fingre og fett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,da har jeg gjort noe veldig dumt da... Jeg lagde min egen gitar som jeg egentlig beregnet på nylonstrenger,men da jeg var ferdig med å bygge den fant jeg ut at jeg helle ville ha stålstrenger på den og det har funket helt fint... halsen er ikke bøyd og den holder stemminga som et h*****,spiller på den nesten hver dag, småklimpring og bruker den til opptredner avogtil og jeg føler at jeg aldri trenger å stemme den, hverken før eller etter en konsert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tålmodighetsprøve uten like. Jeg bygde den fra scratch, men bestilte treverk og slikt da slik at det var i god kvalitet. Jeg varmet treverket selv slik at det kunne bøye seg osv. Jeg kjøpte selvsagt de nødvendige tingene som det ikke går an å lage selv, men ellers er den lagd kun av meg. Driver på å lage el-gitar nå. mye gøyere,men mye mer arbeid i henhold til alt det tekniske. Det er et godt marked for byggesett,men jeg liker å ta ting fra gamle gitarer, sette det sammen til noe eget, så det er ikke umulig at du finner deler fra fender,ibanez osv på mine gitarer..

Anbefaler alle å prøve seg på å bygge en gitar, begynn med akustisk, og kanskje et byggesett,men har tålmodighet og lyst til å bygge en fra grunnen av,så gjør det. Det er ingenting bedre enn å kunne si at du spiller på gitaren som du har laget selv!!! Tenk hvor mye stolthet det er i det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.