Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem med stemming av Ibanez SA-260FM


starchild

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt en Ibanez SA-260FM og har store problemer med å stemme den. Har lest en lignende tråd på forumet (http://forum2.gitarnorge.no/index.php?showtopic=12978) men den omhandlet ikke helt det samme.

Gitaren holdt seg stemt helt til jeg satt på tremolo-armen. Problemet nå er hvis jeg har stemmt en streng og begynner på den neste, beveger stolen/systemet seg slik at "første" streng blir falsk osv. Har prøvd å stramme fjærene uten at det har løst problemet.Har forstått det slik at stolen skal ligge paralellt med gitarflaten. Forøvrig er gitaren en uke gammel.

Forhåpentligvis er det en enkel løsning på problemet, men for en nybegynner er dette frustrerende :)

Veldig takknemlig for all hjelp - kjedelig å være på øving med falsk gitar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at strengene påvirker hverandre når tremen er satt opp flytende. Løsningen er enten som du har prøvd å stramme fjørene under til stolen ligger mot kroppen, eller å stemme litt mer forsiktig:

Start med E, og stem den. Stem så H-strengen. Men så stemmer du E-strengen på nytt, og så H-strengen, og så G-strengen. Så stemmer du E, H, G og D. Fortsett ned. Da bør du ha litt bedre kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for raskt svar.

Det hjalp betraktelig å stemme gitaren på den måten. Likevel er det noe ubalanse i systemet, særlig gjelder dette de øverste strengene (E+A) samt hvis tremoloarmen kobles til. Kan dette finjusteres ved å stramme fjærene - jeg tenker da på om en av sidene av tremolosystemet bør strammes mer enn det andre. (Vansklig å forklare for en amatør)

Takk iallefall for et behjelpelig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.