Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Framus Dragon eller Randall RM100?


acron

Anbefalte innlegg

Da begynner tiden å nærme seg for en ny forsterker. Skal ha en 3-kanalers med midi-switching på halvstramt budsjett, og har kommet fram til følgende: Framus Dragon eller Randall RM100 (med clean, brown og XTC).

Framus Dragon vet jeg hvordan er oppbygd (ala Soldano Lucky 13 m et litt anderledes sluttrinn, midi, parallell fx-loop og 2 mastere). Lurer litt på om crunchkanalen har nok vreng, men det kan jeg fikse selv ved å bytte ut en motstand.

Randall RM100 har jo moduler, noe som gjør at den er muligens mer allsidig. Her er jeg litt blankere på oppbygningen, men har jo hørt mye bra om den. Lydklippene er jo ikke så dumme heller. Om en skal begynne å modifisere modulene, så kan jo ikke det gå alt for galt heller. Fordelen med denne er at den har to fx-looper, en parallell og en seriell.

Framusen har altså en presence på hver kanal og to master kontrollere.

Randallen har en seriell fx-loop, brightknapp på hver modul, kan skife moduler og er lett å modifisere.

Prismessig, så er jo Randallen noe billigere (men ikke mye). Lydmessig er jeg jævelig usikker på hva som passer meg best.

Noen innspill?

Dere som har kjøpt RM. Funker XTC modulen til chuggachugga? Eneste modulen som virkelig har overbevist er Ultra Lead (den hadde en soldano growl i seg). Om det blir Randall, så kommer nok denne etter.

Så, overbevis meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt xtc og brown noen dager nå, så heller jeg faktisk mest over på xtc. Første inntrykket mitt var at brown var fetest. Men den blir litt for lite sinna. XTC høres for meg ut som en JCM800 på steroider. Den har veldig rå og brutal lyd. Er heller ikke noen prob å hente inn recto lyder. Den er nå min klare favoritt. Skal handle inn SL+ nå, og en 1086. Ikke noen som vil bytte Brown mot en clean modul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg testa ut en RM50 med recto modul. Må si at jeg ikke ble imponert. Syntest det manglet mye topp, og var generelt for mørk, var for tørr og kunne ha hatt mer gain på tapp. Den låt rett og slett for kjedelig.

Nå er det jo noe annet med en topp og kabinett enn en 1x12 combo, og med andre moduler, men ble alikevel litt skuffa.

Begynner å helle over mot framusen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet framus cobra, den var søppel... Var sammen med cobra kabinettet, som har greenbacks og låt virkelig bra sammen med triple xxx og powerball. Den hadde ingen skikkelig bunn :/ Det var som om bunnen hang for seg selv, mens diskanten (som var for skarp) var i en annen verden. Skrekkelig forsterker. Kan ikke uttale meg om Dragon da, men har fått inntrykk av at det er noenlunde samme amp, bare med litt mindre bells and whistles, og litt mindre gain til overs.

RM100 derimot... HIMMELEN! Jeg har bare recto og xtc da (hvem trenger clean?), men de er rett og slett fantastiske. Det at xtc er litt mørk kommer seg når du skrur littegranne opp. Jeg har per dags dato ikke testet noen forsterker som låter like heftig - smooth leads og god respons i bunnen. Den ikke ikke overtight slik at den mangler fylde, men akkurat passe, slik at det virkelig rister i de nedre regionene hvis du vil at det skal gjøre det.

Hvis du orker å ta turen til Stavanger lover jeg en sonisk opplevelse som vil forandre synet ditt på MTS-serien ;)

Men det var jo min mening. De har en cobra stående i ei lokal sjappe her også. Ville ALDRI kjøpt en uten å ha prøvd først, dønn seriøst. Kan for framus sin del håpe at den i butikken var feilvare, for den var ikke noe særlig.

Og ja, rectoen er litt for løs i bunnen. XTC er tightere, men begge moduler kan enkelt modifiseres til å bli tightere eller løsere, ved å bytte en kondensator på modulen. RM100 er kongen av fleksibilitet!

Endret av Deformed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragon og Cobra er jo samme ampen ( - notch og brigth). Det er en motstand i forskjell (altså i verdi). Uansett så er det en standard SLO-lead klone (lead på Dragon og Cobra), mens crunshen er en vri, men kjøres på de samme gain-stegene. Det vil si som jeg så tidligere, en Lucky 13 med litt ekstra.

Jeg skal kjøpe forsterker nå, og var langt fra overbevist av RMen jeg prøvde. Selv om dette var med rectomodulen og det var en combo. Mulig vi har litt forskjellig smak når det gjelder lyd, men jeg liker å ha mye diskant (slik du beskriver Cobraen, er litt mer bekymert over bunnen). Lydklippene fra rectomodulen som jeg har hørt er jo i samme bane som den jeg har prøvd, og var derfor ikke så forferdelig overasket over den, men hadde ventet meg at forsterkeren hadde reagert på en annen måte.

Igjen så må jeg jo si at om Ultra Lead modulen låter slik den låter på lydklippene, så er den inne på det jeg vil ha som lead lyd.

Jeg må jo nevne at både du og jeg kan jo ha kommet ut for ikke helt godt oppsatte forsterkere. Det vet en jo aldri før en faktisk får litt tid med ampen og sjekker ting ut. Ikke noe en faktisk kan gjøre mens en sitter i butikken og sjekker ting ut. Greenbacks er uansett ikke tingen for meg (og kanskje heller ikke G12T75)

XXX er ikke en forsterker for meg. Poweballen er derimot mye nærmere, men vil ha 3 kanaler med seperat EQ. Pesence på hver kanal er heller ikke til å si nei til (noe RMen ikke har, men den har jo igjen en seriell loop)

Tingen er jo at jeg helst vil ha en RM, den virker mye mer allsidig, og er endel billigere. Kunne gjerne tenkt meg en tur til Stavanger, men har ikke budsjett til det for tiden (ikke om jeg skal ha meg forsterker). Skal muligens ned til Sandnes for å spille i løpet av våren, men ingenting er bekreftet ennå (trommisen greide å punktere lunga på nyttårsaften). Isåfall, kunne det da ha vært en mulighet for å teste et av kabinettene dine? (skal ha nytt kabinett iløpet av våren også) :)

Kunne ikke noen tatt opp noen chugga rytmer og AHer med XTCmodulen? Gjerne på et V30 kabinett med en sm57 som ikke er alt for off-axises? Og helst med passive hotte pickuper (kjører SD Invader selv). Hmmmm... er kanskje litt mye å spørre om.... hehehe....

Det å kjøpe uprøvd er jo alltid en risiko, men det er jo en risiko en må ta om ingen fører merket eller har det en er ute etter, og det er jo i den båsen jeg er. Har jo kun prøvd rectomodulen (og tweed, men det er ikke så interessant for meg).

Til slutt. Hvordan er XTC i forhold til rectoen? tightere i bunn er greit nok, men har den mer gain? har den mer topp? Er litt redd for at jeg må modde alle modulene jeg kjøper for å få de til å passe meg. Litt mye arbeid for en ny forsterker.

F*, alt går jo så j* rundt. Like før jeg ender opp med en Triology eller Switchblade. (Har ikke lyst på en H&K ved mindre det er en triamp 2 eller lifson).

eDIT: Joda, har hatt meg en tur på byen ikveld.... :)

Endret av acron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Acron:

Min RM50 topp kom med 6l6 rør, og en bias som var helt på luggeføre. Den hørtes ganske fæl ut når jeg først testa den. Men fant jo raskt ut at en bias justering kunne være nødvendig. Det ble en helt annen verden. Den skal vel være på rundt 30mv med 6l6. Den var på 48mv. Jeg bytta også til El34 Electroharmonics og syns det ble fett, men jeg var uheldig å fikk ikke ett matcha sett så jeg tror lyden blir enda enda bedre når jeg får nye. Men er jo så ufattelig genialt at mann kan bytte mellom alle typer rør, og justere bias på under 5 min.

Ang xtc så har den veldig mye topp. Jeg er på ingen måte redd for litt diskant i gitarnotene, men jeg kjører treble på max 11.00. Den har også sinnsykt mye bunn. Dette kan du i tillegg justere på sluttrinnet med density potmeteret. Der kan du hente mer bunn en du antagelig trenger.

Endret av mboogie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

acron:

Jeg har putlet med cobraen en stund, da jeg er ganske sta. Jeg har hørt noen gode lydklipp av den selv, og kunne ikke tro mine egne ører når jeg prøvde den, så jeg prøvde den lenge men gikk hjem skuffa... Men så, neste gang jeg var innom, prøvde jeg den på ny, med alle interessante gitarer som var i butikken (ESP ECII, M2, PRS custom 24, explorer...) men fremdeles skuffa. Responsen var for slapp, diskanten var vond og bunndraget manglet. Med litt flaks kunne det høres ut som noe tilsvarende Cannibal corpse - butchered at birth, men da la jeg godviljen til ;)

Det er en kar som har snekret noen klipp og lagt ut http://www.mediamax.com/americanhc der. Siden bugger litt i opera (får ikke frem siste klippene) så mulig du må ty til IE, men da får du hvertfall litt inntrykk. Jeg synes de låter forskjellig fra min, men det er jo mange faktorer som spiller inn. Ellers kan jeg prøve å snekre noen lydklipp, har noen opptaksmuligheter i øvingslokalet. Må bare vente til PC-skjermen kommer tilbake, han andre luringen klarte å låne den bort... Spiller på en dean vendetta med EM85 i stolen til vanlig, men har en carvin med invader stående. Håper ikke du har altfor dårlig tid da, skjer ikke noe før til helga uansett.

XTC er litt mer anvendelig enn recto, da vrengen funker helt til topps uten å bli mushy. Recto funker opp til kanskje kl. 2, skrur du opp mer så låter det bare rart. Mer støy, og mister hele definisjonen. Tweaker man den rett så har man en ganske recto-aktig lyd (dual rec er nok en forsterker som skuffet meg, forøvrig :P), som låter stort og åpent med mye bunn. Den låter imidlertid ikke så kult før du er ca. halvveis på volumet, og da går det unna. XTC funker på mer stuevennlige lydnivå.

XTC er mer kompakt, og enkle noter er tydeligere, samtidig som akkorder er svært definerte og solospill er smooth. Bunndraget er UTROLIG (på ENGLen min kjører jeg bass på kl. 2 og synes det låter litt tynt, på XTCen har jeg bass på kl 10:30 og density litt under 12), noe som ble konstatert etter trommisen klaget over hvor mye det dirret i ballene hans når jeg spilte :D

Hvis du skal til sandnes må du ta turen innom meg, kan du teste litt kabinetter og elementer. Begynner å få en del stående (my babies :wub:). Kan vi rusle ut til sagevik musikk også, teste cobraen for å sammenligne, tviler på den blir solgt med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen klipp av XTC med Invader pups, men husker ikke hvilket kab det var. Hørtes bra ut det.

Har kommet frem til at jeg kjøper en Randall nå, om jeg ikke er helt fornøyd, så får jeg vel modde den. Uansett så er det jo en mulighet å videreselge den med ikke alt for stort tap.

Angående Sandnes, så har vi jo en trommis med seks knekte ribbein og punktert lunge, så vi vet ikke om det blir noe tur med det første (blir ihverfall etter 28.februar (som blir testdag på Garage)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MYE skrumuligheter med RM'en. Det er to eller tre forskjellige utgaver av Recto faktisk, den eldste (uten svart stripe) låter veldig gainfattig. Men den eter opp ballene dine om du drar på litt volum. Liker simplere "to the point" amper selv, og liker vel bedre å ha tre-fire sånn enn en RM som jeg må skru mye på. Men det er en helt sinnsyk amp, og man kan ikke dømme den før man har skrudd en del, prøvd mye forskjellige rør og mange moduler. Du trenger altså å eie den en god måned for å få et skikkelig inntrykk:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.