Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Solo ift akkorder og skalaer


koffek

Anbefalte innlegg

La oss si at jeg har en akkordrekke av noe slag.. Hva som helst. Det kan eksemplifiseres ved.. Tja. La oss si vi har "Wonderful Tonight" med Clapton.

Akkordrekken i begynnelsen går slik: G, D/F#, C, D, G, D/F#, C, D.

Resten av melodien går med samme akkorder i kompet.

Så kommer vi til spørsmålene mine. La oss si jeg vil spille litt solo over denne akkordrekken. Det funker fint å bruke G dur pentatonisk, men det blir litt kjedelig i lengden.

Jeg prøver dermed å bytte skala mens jeg spiller. Bruke G-dur penta når kompet spiller G, D-dur penta når kompet spiller D, osv. Problemet er at det ikke alltid blir spesielt pent.. Det er tilsynelatende et paradoks at det går fint å spille "det hele" i G dur pentatonisk, over alle 3 akkorder, MEN hvis jeg bytter til f.eks. D-dur penta når kompet spiller D, og spiller en tone som ikke er i G dur pentatonisk, så høres det "surt" ut.. (selv om tonen er i akkorden kompet spiller i)?

Det merker jeg hele tiden når jeg spiller.. Eks 2: en progresjon inneholder G, D, og Am.. Den kan også spilles i G dur pentatonisk; det høres helt kurant ut. Dog litt kjedelig. Når jeg bytter til A moll pentatonisk når kompet spiller Am, og spiller molltersen i A-skalaen.. Ai.. Det er surt. Selv om kompet spiller i Am!!

Er det bare tull det jeg sier, eller er det noe i det?

Jeg har også merket at det "hjelper" litt å bytte mellom skalaer hvis man bruker SMÅ hopp.. Hopper til den tonen i den andre skalen som er nærmest den man kommer fra.

Skal man bytte skalaer slik, holde seg til én, eller kanskje variere??

Enda et spørsmål, på rappen: hvordan fungerer det å blande dur og moll pentatonisk? Jeg merker selv det funker noen ganger, men er det noen "tips" hvor hvordan man får det til å høres stilig ut (jeg er mest glad i blues)..

PFH takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempebra å bruke forskjellige skalaer, men også smart å prøve å tenke utifra akkordene istedet for å tenke kun skalaer, som så mange gitarister ofte gjør. Det vanligste er nok ja å holde seg til en skala, men det betyr ikke at det er det beste alternativet. Du utvikler deg gjerne mer musikalsk ved å variere mer på tonalitet etc. når du improviserer, en akkordrekke trenger forresten heller ikke å være innenfor en bestemt skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låta går i G-dur, så da kan du bruke alle de forskjellige posisjonene til G-dur, G-dur pentatonisk, E-moll, E-moll pentatonisk, kirketoneartene, og sikkert mer som jeg ikke har peil på.

Arpeggioer kan være en kjekk løsning på å bytte mellom skalaer når akkordene skifter i kompet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arpeggioer er veldig kult å få inn i soloene sine.

Men det å improvisere over akkordrekker er veldig vannskelig! En god måte å gjøre det på er å finne ut hva slags skalaer som passer til den og den akkorden.

F.eks; I en D-moll akkord kan du spille vanlig ren moll skala, harmonisk moll, Dorisk, eller melodisk moll.

Sånne her ting er smarte ting å finne ut. Da får du lagt mer farge på spillet ditt!

men sånt stoff er som sagt vannskelig!

Dette blir da mer jazz opplegg da! Men det er utrolig fint å dytte inn litt jazz linjer i en rimelig streit låt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.