Web Analytics
Jump to content

Solo ift akkorder og skalaer


koffek
 Share

Recommended Posts

La oss si at jeg har en akkordrekke av noe slag.. Hva som helst. Det kan eksemplifiseres ved.. Tja. La oss si vi har "Wonderful Tonight" med Clapton.

Akkordrekken i begynnelsen går slik: G, D/F#, C, D, G, D/F#, C, D.

Resten av melodien går med samme akkorder i kompet.

Så kommer vi til spørsmålene mine. La oss si jeg vil spille litt solo over denne akkordrekken. Det funker fint å bruke G dur pentatonisk, men det blir litt kjedelig i lengden.

Jeg prøver dermed å bytte skala mens jeg spiller. Bruke G-dur penta når kompet spiller G, D-dur penta når kompet spiller D, osv. Problemet er at det ikke alltid blir spesielt pent.. Det er tilsynelatende et paradoks at det går fint å spille "det hele" i G dur pentatonisk, over alle 3 akkorder, MEN hvis jeg bytter til f.eks. D-dur penta når kompet spiller D, og spiller en tone som ikke er i G dur pentatonisk, så høres det "surt" ut.. (selv om tonen er i akkorden kompet spiller i)?

Det merker jeg hele tiden når jeg spiller.. Eks 2: en progresjon inneholder G, D, og Am.. Den kan også spilles i G dur pentatonisk; det høres helt kurant ut. Dog litt kjedelig. Når jeg bytter til A moll pentatonisk når kompet spiller Am, og spiller molltersen i A-skalaen.. Ai.. Det er surt. Selv om kompet spiller i Am!!

Er det bare tull det jeg sier, eller er det noe i det?

Jeg har også merket at det "hjelper" litt å bytte mellom skalaer hvis man bruker SMÅ hopp.. Hopper til den tonen i den andre skalen som er nærmest den man kommer fra.

Skal man bytte skalaer slik, holde seg til én, eller kanskje variere??

Enda et spørsmål, på rappen: hvordan fungerer det å blande dur og moll pentatonisk? Jeg merker selv det funker noen ganger, men er det noen "tips" hvor hvordan man får det til å høres stilig ut (jeg er mest glad i blues)..

PFH takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Det er kjempebra å bruke forskjellige skalaer, men også smart å prøve å tenke utifra akkordene istedet for å tenke kun skalaer, som så mange gitarister ofte gjør. Det vanligste er nok ja å holde seg til en skala, men det betyr ikke at det er det beste alternativet. Du utvikler deg gjerne mer musikalsk ved å variere mer på tonalitet etc. når du improviserer, en akkordrekke trenger forresten heller ikke å være innenfor en bestemt skala.

Link to comment
Share on other sites

Låta går i G-dur, så da kan du bruke alle de forskjellige posisjonene til G-dur, G-dur pentatonisk, E-moll, E-moll pentatonisk, kirketoneartene, og sikkert mer som jeg ikke har peil på.

Arpeggioer kan være en kjekk løsning på å bytte mellom skalaer når akkordene skifter i kompet.

Link to comment
Share on other sites

Arpeggioer er veldig kult å få inn i soloene sine.

Men det å improvisere over akkordrekker er veldig vannskelig! En god måte å gjøre det på er å finne ut hva slags skalaer som passer til den og den akkorden.

F.eks; I en D-moll akkord kan du spille vanlig ren moll skala, harmonisk moll, Dorisk, eller melodisk moll.

Sånne her ting er smarte ting å finne ut. Da får du lagt mer farge på spillet ditt!

men sånt stoff er som sagt vannskelig!

Dette blir da mer jazz opplegg da! Men det er utrolig fint å dytte inn litt jazz linjer i en rimelig streit låt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tips, men dette er et kit som sannsynligvis ikke er verdt mer enn varmeverdien om en fyrer den i peisen når alle godbitene er tatt av. De originale stemmeskruene var så dårlige at de ikke var brukbare, og en gikk regelrett i stykker. Verdien i denne vil nok først og fremst være gleden den kan gi meg Regner med det er flere enn meg som som har et lite lager med avplukkede deler. De er kjekke å finne til andre prosjekter. Merkelig nok blir man aldri ferdig....  
    • Lang tid uten lyst - og når den er på vei tilbake ser jeg at alt er på vei til å bli borte ... Trist, men leit og ingenting å gjøre med det. Og i mellomtiden har alle bildene i byggetrådene mine mistet seg selv - usikker på hvorfor det har blitt slik, men nå som forumet også er i ferd med å miste seg selv, er det kanskje ikke verdt å reparere? Jeg skal lete opp det nye forumet og se om jeg finner ett sted å poste oppdateringer i der 🙂 Takk for alt og alle her inne!
    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.