Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kraftigere forsterker


J. Page

Anbefalte innlegg

Problemet med multieffekt forsterkere med forsterkermodellering er at de ikke er så veldig glad i effekter foran forsterkeren. Spesielt vrengpedaler lyder ikke så bra på slike forsterkere.

Enig i det. Har prøvd begge deler, men synes ikke at multieffekt forsterkere med forsterkermodellering var noe særlig. Ble liksom litt halvhjertet. Selv kjøpte jeg en Marshall Valvestate S80 til 3000 (brukt) og den er trøkk i. Riktignok har jeg tenkt å kjøpe meg et stack med enda mer trøkk i med tid og stunder, men det har vært et godt kjøp. Mitt råd er å kjøpe en foresterker i den prisklassen og heller satse på en effektpedal eller to. Har kjøpt en LINE6 POD XT Live som inneholder forsterkermoddeleringer og effekter og den holder virkelig mål (hvis det er forsterkermoddelering du er ute etter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange svar og god hjelp!

Peavey Valve King 112 hørtes interessant ut. Fant den i USA til rundt 400-450$ (2600-3000kr), mens den i Norge kostet i underkant av 4000,-Overkommelig pris dette. Fått veldig god kritikk i USA og virker som et godt kjøp. I tillegg er jeg veldig komfortabel med størrelsen siden jeg ikke har altfor stor plass.

^_^

Linker:

Zzounds-Peavey Valve King 112

Musiciansfriend-Peavey Valve King 112

Vanskelig å finne ut viktige detaljer som f.eks. spenning (volt) siden det er beregnet på salg i USA. Vurderer å kjøpe fra Europa selv om det er litt dyrere, da er jeg hvertfall sikker på at jeg kan bruke den.

Prøvde også å finne den brukt, men fant ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange svar og god hjelp!

Peavey Valve King 112 hørtes interessant ut. Fant den i USA til rundt 400-450$ (2600-3000kr), mens den i Norge kostet i underkant av 4000,-Overkommelig pris dette. Fått veldig god kritikk i USA og virker som et godt kjøp. I tillegg er jeg veldig komfortabel med størrelsen siden jeg ikke har altfor stor plass.

^_^

Linker:

Zzounds-Peavey Valve King 112

Musiciansfriend-Peavey Valve King 112

Vanskelig å finne ut viktige detaljer som f.eks. spenning (volt) siden det er beregnet på salg i USA. Vurderer å kjøpe fra Europa selv om det er litt dyrere, da er jeg hvertfall sikker på at jeg kan bruke den.

Prøvde også å finne den brukt, men fant ingenting.

Kan ikke skjønne at du sparer noe særlig på å kjøpe den fra USA? Etter mva og frakt er du vel oppe i 4.000? Kjøp fra USA lønner seg mest når du kommer litt opp i prisklassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VK komboen er dritbra til det den gjør den, men til sånn type rock som du beskriver her er den kanskje ikke helt det store? Tror en brukt peavey classic 50 2x12-kombo hadde gjort seg for deg. Går for rundt 5000 og kanskje også under hvis du pruter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt så er ikke en v-amp 2/pro så dårlig som enkelte vil ha det til. De er faktiske ganske gode, selv om kabinettsimulatoren ikke er topnotch (den har en altfor buldrete bass for min del). Synes Highgain modelleringen er bedre enn Pod 2.0. Har ikke prøvd en XT på lenge(og kun i testet den så smått), så skal ikke si noe om den. Videre om du skal spille 70' og 80'talls rock, så er kanskje ikke en v-amp tingen (synes f.eks. Marshall modelleringene suger). Videre så finnes det jo et utall av forskjellige moduleringsbokser/brett. (Vox, Boss, Digitech, M-Audio, Zoom, Korg etc etc etc).

Fordelen med alle disse boksene er at du kan øve med øreklokker slik at du slipper å plage resten av huset/nabolaget. Videre er de fin å ha til innspilling hjemme. Og til slutt får du mye å teste ut av "forsterkere", effekter og "kabinetter".

Ulempen er at de aldri helt når opp mot en ekte forsterker, og ihvertfall når du ikke har et sluttrinn og kabinett å kjøre de igjennom. Tror de vil lyde bedre igjennom stereoen enn gjennom den forsterkeren du har fra før (det er liksom ikke helt det samme å spille igjennom stereoen, og egner seg ikke alltid i band sammenheng).

Over til forsterkere. Nå har jeg ikke noen erfaring med Peavey Valve King, men den vil sikkert dekke ditt behov bedre. Om du attpåtil kjøper en overdrive pedal, så vil jeg tro du har 70 og 80'talls rocken inne. Jeg vil da anbefale en Boss sd-1 (som er ganske billig og god). Det finnes også andre billige rørforsterkere der ute. Morgan har f.eks noen i samme prisklasse (mener de har fått gode kritikker de også, men akk igjen, jeg har ikke prøvd noen av de). Ellers så finnes det jo mange forsterkere på bruktmarkedet. Sjekk ut musikkweb.no.

I bandsammenheng vil du merke at du ofte har brukt for mindre effekter enn hva du tror. Effekter er morsomt å fikle med, og er fascinerende i starten, men etterhvert vil du finne ut at det faktisk låter bedre uten alt for mye fikseri.

Altså i bunn og grunn henger jeg meg på de andre som sier at du skal kjøpe en forsterker først (ikke hend deg alt for mye opp i Peavyen ennå, det finnes masse av andre gode amper der ute i samme prisklasse, både rør og transistor, og ikke minst brukt).

Angående å kjøpe fra USA, så fraråder jeg deg det. I tillegg til thomann, kan du sjekke Musicstore.de og ikke minst de norske: musikkborsen.no, sound1.no, kickmusic.no, riff.no, tabs.no etc.

Til slutt må jeg bare si at det er endel på forumet her som kanskje tenker litt langt inn i framtida. Husk at det er bedre å ha noe litt dårligere å spille på enn å ikke ha noen forsterker i det heletatt. Du skal tross alt bare starte et band og ha det gøy. Lyden du vil ha vil du finne underveis, og da vil du nok kjøpe en ny forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.