Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kraftigere forsterker


J. Page

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på utkikk etter ny forsterker. Begynte å spille for et halvt års tid siden da jeg kjøpte gitar med en medfølgende 10W forsterker (billig dritt av merket SX). Den holder greit til ting som "stairway-to-heaven-introen" og "house of the rising sun", men blir for spinkelt når man skal begi seg ut i de litt mer rocka farvannene. Nå føler jeg at jeg er ferdig med nybegynnerstadiet, og trenger derfor en forsterker med mere kraft i.

Spiller for det meste 70- og 80-tallsrock og planlegger å starte band. Er ute etter en forsterker, til helst under 5000 kr, med et godt utvalg av effekter og god lyd (dvs så god lyd som mulig for det jeg betaler).

HVA BØR JEG SE ETTER?

Kom med forslag! :D

PS: Fint om du ikke bare skriver merke og modell, men også det du vet om den og/eller hvorfor denne passer for meg.

Takk! :D

Endret av J. Page
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva var vitsen med to like tråder?

De er ikke like...

I første tråden lurte jeg på om Line6 forsterkeren var noe å satse på, noe jeg raskt fikk beskjed om at den ikke var. Derfor stengte jeg den første og lagde en ny med et NYTT tema, nemlig hvilken forsterker jeg heller burde kjøpe.

Hvis jeg skulle opprettholdt den første tråden måtte jeg ha skiftet emne uansett, så jeg tenkte det var lettere å lage en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

like greit å lage en ny vel..

anbefaler å tråle bruktmarkedet litt mer. mulig du finner no nyere line 6 til den prisen, ellers kommer jeg faktisk ikke på noe som egentlig låter veldig kraftig og bra til den prisen der. kikk etter engl, kanskje carvin/laney, også marshall da. mulig du finner en jcm-combo eller noe slikt rimelig brukt, og de gjør nok det du vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for øvrig syns jeg du skal gå mer etter en god grunnlyd mer enn effekter, ettersom det gjerne blir mye kompromisser.

ja...kan være enig i det...

forresten; jeg så en sånn liten dings et sted som man koblet mellom gitaren og forsterkeren som man kunne lage alle mulige effekter. kosta ca 1000kr. Lurer på hva det heter og om det kan være et alternativ til å kjøpe en forsterker med god grunnlyd (som du sa, Phoncible), og i tillegg få mange effekter, eller om det vil lønne seg og heller investere 1000 kr ekstra i en annen forsterker... :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært gull med en liten dings til 1000 kroner som erstattet behovet for en forsterker med god grunnlyd! ...Men jeg er redd den lille dingsen ikke eksisterer.

Jeg regner med at du sikter til en multieffekt-pedal. Og vel kan de nok brukes til å maskere lyden i en dårlig forsterker til en viss grad, men generelt vil jeg mye heller anbefale deg å spare den tusenlappen til et senere forsterkerkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært gull med en liten dings til 1000 kroner som erstattet behovet for en forsterker med god grunnlyd! ...Men jeg er redd den lille dingsen ikke eksisterer.

Jeg regner med at du sikter til en multieffekt-pedal. Og vel kan de nok brukes til å maskere lyden i en dårlig forsterker til en viss grad, men generelt vil jeg mye heller anbefale deg å spare den tusenlappen til et senere forsterkerkjøp.

Niks! Det finnes faktisk en dings som gjør at du kan lage masse effekter (selvfølgelig ikke bedre grunnlyd, men det var heller ikke det jeg sa <_< ). Har sett den bl.a. i musikkavd. på smartclub ;) husker den som en blå, flat, avrundet dings som målte ca 15x20x3cm med masse knapper og duppeditter på med en inngang og en utgang som gjør det mulig å feste den mellom gitaren og forsterkeren for å lage masse effekter (det var ihvertfall det faren min, som har spilt gitar i mange år, sa). skal prøve å finne den igjen, men de har den hvertfall ikke i nettbutikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey!

Jeg ville ventet med å kjøpe effekter (spesiellt multieffekter) til den dagen du ser behovet for det, og vet akkurat hva du trenger, og hvorfor du trenger det.

Nå ser du behovet for en større/kraftigere/bedre forsterker. Tips : Tilfredstill dette behovet først, så kan du heller komme med spørsmål "hvorfor låter ikke dette som Van Halen" og lignende da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært gull med en liten dings til 1000 kroner som erstattet behovet for en forsterker med god grunnlyd! ...Men jeg er redd den lille dingsen ikke eksisterer.

Jeg regner med at du sikter til en multieffekt-pedal. Og vel kan de nok brukes til å maskere lyden i en dårlig forsterker til en viss grad, men generelt vil jeg mye heller anbefale deg å spare den tusenlappen til et senere forsterkerkjøp.

Niks! Det finnes faktisk en dings som gjør at du kan lage masse effekter (selvfølgelig ikke bedre grunnlyd, men det var heller ikke det jeg sa <_< ). Har sett den bl.a. i musikkavd. på smartclub ;) husker den som en blå, flat, avrundet dings som målte ca 15x20x3cm med masse knapper og duppeditter på med en inngang og en utgang som gjør det mulig å feste den mellom gitaren og forsterkeren for å lage masse effekter (det var ihvertfall det faren min, som har spilt gitar i mange år, sa). skal prøve å finne den igjen, men de har den hvertfall ikke i nettbutikken...

Lukter av Behringer V-amp. Spar tusenlappen din til noe ordentlig. Slenger meg på anbefalingen til Yngtchie. Valveking gjør susen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja glemte helt av valvekingen, skal visst være veldig flott, har jeg ingen problem med å tru. multieffekter og slikt er med et par unntak bare å styre unna, siden du betaler for vanvittig mange halvhjerta effekter du antageligvis ikke trenger en brøkdel av, istedet for et par gode du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja glemte helt av valvekingen, skal visst være veldig flott, har jeg ingen problem med å tru. multieffekter og slikt er med et par unntak bare å styre unna, siden du betaler for vanvittig mange halvhjerta effekter du antageligvis ikke trenger en brøkdel av, istedet for et par gode du trenger.

Kan trygt anbefale deg Peavey Valveking. Multieffekt-forsterkere er greie nok de, men de har ikke nok punch som en ekte rørforsterker. Hvis du alikevel tenker på en multieffektforsterker så vill jeg nok heller ha tittet på Vox sine ADVT forsterkere enn Line6, da Line6 mer retter seg mot metalsjangeren enn et bredere spekter slik VOX gjør. Problemet med multieffekt forsterkere med forsterkermodellering er at de ikke er så veldig glad i effekter foran forsterkeren. Spesielt vrengpedaler lyder ikke så bra på slike forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.